18%
18%
18%
13%

Nespútaná
Autor: Cynthia Hand
Strhujúca záverečná časť série o anjeloch Posledných pár rokov v sebe skrývalo viac prekvapení, než mohla Clara Gardnerová, ktorej v žilách koluje anjelská krv, vôbec niekedy očakávať – od závratných výšin, do ktorých ju vyniesla prvá láska, až po mučivé chvíle spojené so stratou blízkej osoby. Jedinou vecou, ktorú už dlhšie nemohla popierať, bol fakt, že jej nikdy nebolo súdené viesť normálny život. Odkedy prišla na to, akú významnú úlohu zohráva medzi ostatnými anjelskými bytosťami, bola Clara odhodlaná ochraňovať Tuckera Averyho pred zlom, ktoré ju prenasleduje… Aj za tú cenu, že im to obom zlomí srdce. Clara sa rozhodne opustiť mesto a zamieri späť do Kali-fornie – a to isté urobí aj Christian Prescott, neodolateľný chlapec z vízie, ktorá podnietila celú túto cestu. Padlý anjel, ktorý na Claru zaútočil, sleduje každý jej pohyb. A nie je jediný… S blížiacim sa bojom proti Čiernym krídlam je Clare čoraz jasnejšie, že musí splniť svoj údel. Ale nezaobíde sa to bez obetí a zrady. Clara si musí raz a navždy vybrať svoj osud.

V predchádzajúcich dieloch si Clara prešla už všeličím. Nesplnila svoje poslanie, keď sa rozhodla zachrániť Tuckera miesto toho, aby šla do horiaceho lesa, ako jej to naznačovala vízia. Potom sa dozvedela bolestivú pravdu o tom, že jej mama čoskoro zomrie a len čo sa s tým ako tak vyrovnala, odchádza na vysokú školu, kde sa jej opäť začne zjavovať nová vízia, no tentoraz desivejšia a strašnejšia ako kedykoľvek predtým. Práve preto prichádza jej otec, aby ju trénoval a pomohol jej tak pripraviť sa na najťažšiu chvíľu v živote. Zároveň však Clara stále nedokáže zabudnúť na Tuckera a Christian zase robí všetko pre to, aby si ju získal. Karty však nakoniec zamieša Angela, keď odhalí svoje dlho ukrývané tajomstvo.

Po prečítaní Zasvätenej som si nemohla pomôcť a musela som sa na Nespútanú okamžite vrhnúť. Hlavné postavy som si už predtým veľmi obľúbila a pri čítaní riadkov tejto knihy sa to vo mne len umocnilo. Nebudem klamať, od začiatku som bola "Team Christian", preto som s napätím obracala stránky a sledovala, ako sa ich vzťah vyvíja až do samotného konca. A hoci som so záverom tohto aspektu dejovej línie bola trochu nespokojná, s odstupom času musím uznať, že to autorka predsa len vymyslela dobre.

Netreba však zabúdať ani na ostatné postavy. Tucker veľmi ťažko prežíva skutočnosť, že sa s ním Clara rozišla a preto celkom nevie, ako sa správať, keď sa z ničoho nič objaví u neho v stodole. Dozvieme sa však aj to, čo sa stalo s Jeremym, ktorý tiež výrazne ovplyvní smerovanie deja. No najvýznamnejšie do neho zasiahne Angela, ktorá sa od začiatku knihy správa zvláštne, začne sa Clare vyhýbať a stiahne sa do ústrania, pretože stráži nebezpečné tajomstvo, ktoré má vplyv na rovnováhu medzi dobrom a zlom.

Claru od začiatku knihy, ako sme si už mohli zvyknúť, prenasleduje nová vízia. Rovnako spočiatku ničnehovoriaca ako tie predchádzajúce, no tentoraz oveľa desivejšia, pretože Clara cíti, ako jej budúca verzia prežíva obrovský strach a zároveň nie je schopná sa ani len pohnúť, aby sa svojmu osudu postavila a bojovala s ním. Toto vrhá na celý príbeh tieň a vytvára tú správnu napätú atmosféru. Hlavnú dejovú líniu autorka výborne stupňuje tým, že postupne odhaľuje ďalšie a ďalšie útržky, z ktorých si začnete skladať celkový obraz neodvratných udalostí. Celý dej bol skvele prešpikovaný šokujúcimi odhaleniami, napätými situáciami a akčnými scénami, pri ktorých zistíte, že ani nedýchate.

Jediným sklamaním celej knihy, ktorá by inak bola skutočne výborná, je, bohužiaľ, záver. Čakala som asi všetko, ale toto nie. Mala som pocit, akoby posledné strany písal niekto celkom iný. Bolo to ako keď si kúpite Kinder vajce, zjete tú skvelú čokoládu, no keď otvoríte ten plastový obal, namiesto vytúženej hračky tam nájdete len puzzle alebo nejakú nezaujímavú skladačku - jednoducho čisté sklamanie. Aspoň pre mňa to tak bolo. Záleží však hlavne od toho, čo od knihy očakávate a ako by ste chceli, aby skončila. Ak sa stotožníte s autorkinou predstavou, tak vás toto jej rozhodnutie môže len potešiť.

Až na ten záver však musím celú sériu hodnotiť veľmi pozitívne. Čítanie som si naozaj užila a zabavila som sa, najmä v prípadoch, keď si autorka robila srandu z ľúbostných trojuholníkov, hoci sama jeden vytvorila, čo veľmi oceňujem. Príbeh bol po všetkých stránkach dobre premyslený a nemôže sa stať, že by ste už na začiatku odhalili, ako to celé skončí, takže si ani nepokazíte žiadne prekvapenie. Sériu teda určite odporúčam, hlavne dievčenskému publiku, no nevylučujem, že aj medzi chlapcami by si našla svojich priaznivcov.
Recenzia od Ella (02. 10. 2013 11:25:58)