17%
18%
13%

Najmocnejšie kúzlo
Autor: Zuzana Csontosová
Vydal: Albatros Media a.s
Vodník Matúš je iný ako ostatní vodníci na okolí. Z rybiek a rakov si nespraví sluhov, ale správa sa, akoby boli jeho kamaráti. Najviac ho teší, keď sa mu podarí skamarátiť sa aj s ľuďmi a ich svetom plným umenia a remesiel, kde dokážu vytvoriť z kusa hliny farebný krčah alebo z cesta chrumkavý bochník. A čo sa stane, keď sa v Štiavnici zamiluje do dlhovlasej Barborky? Ľudia sa predsa vodníkov odjakživa boja... Čarodejnica Klára sa zasa ocitne v útulnej chalúpke babičky, ktorá býva na kraji lesa. To čierna mačka, metla opretá o dom a tajomný les ju popletú, takže si myslí, že sa ide učiť k skúsenej čarodejnici. Klára zisťuje, že „čarovanie“ u babičky, ktorá sa vyzná v liečivých bylinkách, je úplne iné ako sa učila v škole a presne tak sa jej to páči. S babičkou sa však na čas rozlúči, keď premenená spočiatku na sovu plamienku, neskôr zasa na vlka hľadá svojich stratených rodičov. O ľudskom svete doposiaľ nič netuší ani víla Juliana. Vždy si myslela, že vie tancovať najrýchlejšie zo všetkých, no len kým s Jeronýmom neuvidí cirkusové predstavenie so štíhlymi akrobatkami a tanečnicami na lanách. Mladý čarodejník jej ukáže aj mestskú bránu a trenčiansky hrad, kde však na ňu číha veľké nebezpečenstvo. Kto nakoniec zachráni Julianu a celú Rozprávkovú horu? Víla Juliana, vodník Matúš a malá čarodejnica Klára sa vydajú na cestu za svojím snom a po neľahkom putovaní nakoniec zistia, čo je najmocnejšie kúzlo na svete.

Víly rastú rýchlejšie ako tráva a keď príde prvá zima, nik by neuhádol, že nemajú ani jeden rok. Juliana stihla vyrásť, skôr ako sa k moci dostal september a zo stromov sa začali sypať prvé žalude. No čo bolo najzvláštnejšie, tak isto rýchlo sa naučila aj tancovať. A keď jej priateľky ustali a pobrali sa spať, Juliana ešte chvíľu ostávala na čistinke (Zuzana Csontosová „Najmocnejšie kúzlo“ ).

Zuzana Csontosová nie je ani láskavá divožienka, ani zlá bosorka, ani kúzelná babička, ani vráskavá kráľovná, ani zakliaty vlk a ani zelený vodník sediaci na dne ktoréhokoľvek jazera. Zuzana Csontosová je neobyčajne obyčajná debutujúca slovenská spisovateľka kníh pre deti a mládež, ktorá dostala od dobrých sudičiek do vena jeden zvláštny dar. Dar písať a tvoriť tie najúžasnejšie a najfarebnejšie rozprávky pod slnkom, ktoré sú síce určené pre deti a víly a švárnych junákov či všetkých statočných čitateľov od siedmich rokov, ale s potešením ich čítajú aj veľkí a takmer dospelí ľudia.

Na Počúvadle bolo v ten týždeň veselo. Rybky sa naháňali a hádali, ktorá sa ako volá, pretože boli tak pomaľované, že sa navzájom nemohli spoznať.
Kapry mali na sebe červeno-biele pásiky, pleskáče zelené bodky, ostriež bol celý modrý a sumec, Matúšov obľúbený priateľ, mal na sebe všetky farby, ktoré vodník dokázal namiešať. Ako sa však rybkám postupne zmývala farba zo šupín a Matúšovi sa vyprázdňovali fľaštičky, nadišiel čas, aby vodník splnil svoju skúšku
(Zuzana Csontosová „Najmocnejšie kúzlo").

Vydavateľstvo Albatros je zárukou kvalitnej literatúry. O jeho dobrom vkuse nás denno-denne presviedčajú rôzne hravé knižné tituly, ktoré nám s neskrývaným potešením ponúka a medzi ktorými v súčasnosti vytŕča, a to nielen svojím vzhľadom, jedna zelená a celkom veľká detská kniha. Najmocnejšie kúzlo od Zuzany Csontosovej sa na poličky či pulty kníhkupectiev dostalo iba nedávno a hoci nemá viac ako 77 strán, okúzlilo, očarilo či inak oslovilo hory a hordy čitateľov. A to či už tých malých, stále snívajúcich o fantastických dobrodružstvách, alebo tých veľkých, veriacich, že zo sveta kúziel a bájnych bytostí sa nikdy vyrásť nedá. Napriek tomu, že táto kniha nie je rozsahom široká a veľkosťou vysoká, ukrýva v sebe až tri dĺžkou tak akurát dobrodružné príbehy o troch výnimočných bytostiach, ktoré precestovali kus sveta, spoznali tie najmalebnejšie slovenské miesta, mestečká a zákutia, zachránili blízkych ľudí i neľudí a dojali srdiečka či srdcia každého jedného knižného dobrodruha. Nezáleží na tom, akým magickým bytostiam ste upísali svoju dušu, Najmocnejšie kúzlo ich ukrýva hneď niekoľko a verte nám, zamilujete si ich bez ohľadu na to, akí dobrí alebo zlí vo svojej podstate sú.

Klára neporozumela, či babička vie čarovať alebo nie. Bývala sama v dome pri hustom lese, okolo ktorého sa motala čierna mačka a pri dverách stála opretá metla z prútia – to boli všetko znaky, podľa ktorých hľadala čarodejnicu, u ktorej by mohla zostať. No v chalupe nebolo vidieť pavučiny ani prach, bola čistá a voňala levanduľou. Páčil sa jej babičkin vrkoč zatočený a zopnutý do malého uzla, vľúdne sivé oči a malé jamky v lícach. Obdivovala jej sukne lemované drobnými výšivkami aj kvietkovanú šatku zavesenú pri dverách. Na prvý pohľad bolo zrejmé, že sa babička na čarodejnice zo Snežnej hory vonkoncom neponáša (Zuzana Csontosová „Najmocnejšie kúzlo“).

Najmocnejšie kúzlo a svet rozprávok Zuzany Csontosovej otvára nežný príbeh o Víle Juliane, ktorá sa narodila počas tých výnimočných dní, kedy sa z oblohy lial dážď ako z veľkej krhly, svet osvetľovali blesky a z kopcov sa parilo ako z nedeľňajších hrncov našich mám. Pokračuje mokrým dobrodružstvom o Vodníkovi Matúšovi, čo človekom sa na jeden rok stal a remeslu pekára privoňal, a lúči sa kúzelným rozprávaním o Čarodejnici Kláre, ktorá prešla kus cesty, aby našla niečo, čo stratila, keď bola ešte malá, zraniteľná a Snežnej hore darovaná. Najmocnejšie kúzlo a svet rozprávok Zuzany Csontosovej predstavuje fantastickú mapu ešte fantastickejšej čarovnej krajiny, ktorú môžete nájsť iba vtedy, ak sa vyberiete do Trenčína na jarmok, cestou zablúdite na Počúvadlo, aby ste sa mohli pokochať krásami Banskej Štiavnice, a svoju púť zavŕšite v Pukanci, kde o bylinky či čiperné staré mamy v maľovaných krojoch nie je núdza. Práve tam, niekde medzi Snežnou a Rozprávkovou horou, blízko domčeka na kopci, studenej jaskyne či priezračného jazera, budú na vás čakať víly, čarodejnice, bosorky a vodníci, ale aj mohutní stolári, voňaví pekári, ufúľaní hrnčiari, kúzelné babičky i silní furmani, ktorí vám s radosťou vyrozprávajú, ako to vlastne vtedy s našimi hrdinami bolo.

Najmocnejšie kúzlo napísala neobyčajne obyčajná debutujúca slovenská spisovateľka Zuzana Csontosová, ktorá má jasno v tom, ako napísať zaujímavú knihu pre deti od siedmich rokov a ktorá veľmi dobre vie, ako motivovať, osloviť a rozcítiť aj tých čitateľov, čo majú predsa len už tých rôčkov viac. Tri rozsahom široké a dĺžkou tak akurát príbehy o troch výnimočných bytostiach v sebe neukrývajú iba tri magické putovania plné kúziel a čarovných rýdzo slovanských bytostí, ale snažia sa čitateľom rôznej vekovej kategórie ukázať, aké dôležité je nestratiť vieru v ľudskosť, šťastné a možno nie až také idylické konce či ostať verný sebe a svojim zásadám, a to aj napriek tomu, že niekto iný vám bude tvrdiť opak.

Tvorba Zuzany Csontosovej spĺňa všetky dôležité atribúty autorskej rozprávky, ktorej výskyt je, bohužiaľ, na pultoch našich kníhkupectiev ojedinelý, ak sa teda budeme pohybovať medzi dielami súčasných domácich autorov. Tvorba Zuzany Csontosovej je unikátna aj tým, že sa opätovne prinavracia k počiatkom rozprávky ako takej, k jej ľudovosti, ľubozvučnosti, hravosti, ľahkosti, poučnosti a predovšetkým k motívom typickým pre náš domáci literárny detský fond 20. storočia. Prostredníctvom jednoduchých zápletiek a metaforicky vykreslených postáv (či už tých fantastických alebo úplne obyčajných) s citom a predovšetkým zručne zhmotňuje či už bežné pálčivé problémy spoločnosti a jedinca v nej, alebo sa snaží oživiť dávno zabudnuté remeslá, krásy slovenských miest i mien, ako aj oprášiť zvučné tóny slovenčiny v dobách, kedy každé jedno slovo malo svoj špecifický šum, konkrétnu vôňu a jasný obraz. Tvorba Zuzany Csontosovej čaruje aj kúzli a detskému príjemcovi otvára snový knižný svet plný lásky k domovine a radosti z úplne jednoduchých vecí. A nám, čitateľom starším a vetrom ošľahaným, k životu preberá tie najúsmevnejšie spomienky na detstvo, kedy sa čerešne na stromoch pýrili, noše sa na chrbtoch nosili, zvony vo vežiach rezko zvonili a ľudia po jarmokoch s radosťou chodili.

Keď pekár porozkladal na stole riad, ktorý nakúpil u hrnčiarov v Pukanci, Matúš išiel na ňom oči nechať. Všetky výrobky mali krásne a presné tvary, každý bol inak vyzdobený. Najviac sa mu páčila čutora s okrúhlym bruchom a farebným ornamentom. Opatrne ju znovu a znovu bral do rúk a obzeral zeleno-hnedú maľbu.
Pekár mu musel vyrozprávať všetko, čo vedel o hrnčiarskej dielni, ale Matúš sa aj tak rozhodol, že to chce vidieť na vlastné oči. Dlho presviedčal pekára, aby mu dovolil na krátky čas odísť do Pukanca. Nakoniec sa dohodli, že Matúš odíde na dva týždne. Pekár mu dokonca napísal list, aby ho vzali za pomocníka. Majster dielne bol jeho dávny priateľ, ktorý kedysi býval v Štiavnici
(Zuzana Csontosová „Najmocnejšie kúzlo“).

Najmocnejšie kúzlo vyšlo vo vydavateľstve Albatros ako prvá pôvodná slovenská kniha a 29. októbra 2013 sa uskutočnila v priestoroch kníhkupectva Panta Rhei v Bratislave malá, svieža a taká trošku čarovná prezentácia, ktorá hýrila farbami. Farbami zelenými aj sviežimi, farbami čarovnými aj rozprávkovými, farbami snovými aj oku lahodiacimi, pretože okrem Zuzany Csontosovej vie kúzliť aj Bystrík Vančo, ktorý vdýchol Najmocnejšiemu kúzlu nezabudnuteľný a farbistý obrázkový život. A aj z tohto dôvodu by ste svoju knižnicu, nech je akokoľvek veľká, malá, široká, úzka, vysoká, nízka, dlhá, krátka, skoro plná a už-už preplnená, mali obdarovať jedným z tých nadčasových diel, ktoré majú veľké nielen srdcia, ale aj sny.

Autor/ka: Zuzana Csontosová
Názov diela: Najmocnejšie kúzlo
Ilustrátor: Bystrík Vančo