18%
18%
18%
13%

Bohovia Olympu: Proroctvo
Autor: Rick Riordan
Oficiálny text distribútora: Do Tábora polokrvných prichádzajú noví hrdinovia Jason, Piper a Leo, ktorí majú, podobne ako Percy Jackson, čiastočne božský pôvod. Kým sa však stačia poriadne porozhliadnuť, čaká ich nebezpečná výprava vedená záhadným proroctvom. Podarí sa im pri tom vypátrať aj Percyho Jacksona, strateného hrdinu? Nie je až také nepríjemné prebudiť sa v autobuse cestou na školskú exkurziu medzi svojím dievčaťom a najlepším kamarátom. Poriadny malér ale je, keď spolužiakov nepoznávaš, nevieš ani, kto v skutočnosti si a netušíš, ako si sa tam vôbec ocitol! A to všetko je len začiatok, pretože na výlete v Grand Canyone sa začnú diať naozaj strašidelné veci…

(voľné pokračovanie úspešnej série Percy Jackson)

Rick Riordan sa narodil v roku 1964 a takmer 15 rokov pôsobil ako učiteľ angličtiny a histórie na verejných či súkromných školách v Kalifornii a v texaskom San Antoniu. Napriek tomu, že patrí v súčasnosti medzi popredných amerických spisovateľov literatúry pre deti a mládež, má celkom blízko aj k slovenskému vydavateľstvu Fragmet, ktoré v roku 2009 uviedlo na pulty kníhkupectiev prvú časť z jeho rozsiahlej fantastickej série o mladom, problémy priťahujúcom a trošku roztržitom polobohovi.

Knižná séria Percy Jackson obsahuje 5 naozaj objemných kníh, ktoré sa s nami, so slovenskými čitateľmi, na takú malú chvíľu rozlúčili v roku 2011, aby nás o necelé 2 roky opäť prekvapili. Rick Riordan a vydavateľstvo Fragment vám, milé dámy a milí páni, vážení polobohovia a vážené polobohyne, spanilé devy a švárni junáci, veľké príšery i malé príšerky, predstavujú voľné pokračovanie úspešnej série Percy Jackson Bohovia Olympu: Proroctvo (kniha prvá).

Dostali sa na koniec haly k preskleným dverám na terasu.
„Tak, holúbkovia moji,“ spustil tréner Hedge, „teraz uvidíte Grand Canyon. Pokúste sa ho nezničiť. Ten mostík má uniesť sedemdesiat tryskáčov, takže vy, mušie váhy, sa nemáte čoho báť. Keď to pôjde, neráčte sa strkať dolu. Mal by som s tým potom veľa papierovačiek.“
Hedge otvoril dvere a všetci sa vyhrnuli von. Rozprestieral sa pred nimi Grand Canyon v celej svojej kráse. Cez okraj priepasti sa ťahal vyhliadkový mostík v tvare podkovy, takže bolo vidieť priamo dole.
„Človeče,“ žasol Leo, „to je teda sila!“

Rick Riordan žije v San Antoniu s manželkou a dvoma synmi. Povolanie učiteľa zavesil kedysi dávno na klinec a vymenil ho za atraktívnejšiu prácu. Rick Riordan sa aktívne venuje písaniu kníh, za ktoré dostal rad ocenení a niekoľko prestížnych amerických cien. Okrem toho, že má stále slabosť či už pre angličtinu alebo históriu, rovnako rád si zaspomína na doby dávne a minulé, ktoré sa začali písať niekedy okolo 9. storočia pred n. l. u slepého básnika Homéra. Nakoniec, jeho nadšenie pre rozsiahly literárny útvar, výlučne veršovaný, v ktorom sa hovorí o významných udalostiach a hrdinoch niektorého národa, známy aj pod prívlastkom epos, je viditeľný aj v najnovšom dobrodružstve o troch na prvý pohľad celkom obyčajných stredoškolákoch.

Prvá kniha Bohov Olympu Proroctvo sa začína tak trošku netypicky – úvodom in medias res, čiže priamo v strede diania. Práve tam, na nepohodlnom sedadle školského autobusu, ktorý má namierené na jednu z tých málo zaujímavých školských exkurzií, niekde medzi svojím najlepším kamarátom a svojou novou priateľkou, sa zobudí jeden celkom vyplašený chlapec. Volá sa Jason a aj keď strednú školu Wilderness navštevuje už nejaký ten rok, nedokáže si spomenúť ani len na to, ako sa ocitol na mieste, aké mu stiesnené priestory školského autobusu ponúkajú. A čo je ešte horšie, aj tá monotónna exkurzia, ktorej náplňou má byť idylické spoznávanie krás Grand Canyonu, nie je natoľko monotónna, ako by si býval Jason v tej chvíli želal. Ventus, duch búrky, nebýva dvakrát príjemným či milým spoločníkom a ak zavetrí prítomnosť nejakých polobohov, problémy na seba nenechajú dlho čakať .

Leo ležal na chrbte a díval sa do neba. Vyzeralo to, že sa mu nechce vstávať. „Neviem, čo to má znamenať,“ zašepkal. „Ale veľmi božsky sa necítim. Čo vy na to?“
Ozval sa praskot, akoby sa lámali suché vetvičky, a trhliny v mostíku sa začínali rozširovať.
„Musíme odtiaľto vypadnúť!“ varoval ich Jason. „Možno keby...“
„Ja-jasné,“ prerušil ho Leo. „Pozri tam hore a povedz mi, či sú to fakt lietajúce kone.“
Jason si najprv pomyslel, že sa Leo naozaj poriadne tresol do hlavy. Potom zbadal, ako k nim z východu klesá temný obrys – na lietadlo veľmi pomalý, na vtáka priveľký. Keď sa dostal bližšie, premenil sa na párik okrídlených zvierat. Boli sivé, štvornohé a vyzerali presne ako kone, až na to, že mali krídla...

Prvá kniha Bohov Olympu Proroctvo má úctyhodných 520 strán a 56 kapitoliek, ktoré sú písané či už z pohľadu Jasona, Piper alebo Lea, t.j. z pohľadu našich troch hlavných hrdinov, ktorí úsmevne a jedinečne približujú svoje rozprávanie o ich takmer smrteľnom dobrodružstve. To sa začalo v Grand Canyone, pokračovalo v Tábore polokrvných a zatiaľ sa skončilo v záhadnom bunkri číslo 9. Aj keď sa v knihe môžete opäť raz stretnúť so známymi tvárami (tak napr. s Annabeth, Rachel, Cheirónom či bohyňou Hérou), najobľúbenejšieho hlavného hrdinu všetkých polobožských čias Percyho Jacksona v prvej časti budete hľadať márne. Percy Jackson sa jednoducho stratil. Stratil sa z ničoho nič a bez stopy. A nech sa naši polobožskí hrdinovia snažili viac či menej, nebolo v ich silách zatiaľ ho nájsť. Zúfať by ste však nemali, pretože si pre vás vydavateľstvo Fragment naplánovalo preklad celej druhej knižnej série, ktorá vám ponúka (momentálne) 4 časti, tony zvratov, vrecia akcie a veľký šťavnatý kus rímskej mytológie, ktorá našim gréckym polobohom poriadne strpčí životy.

Pokiaľ si teraz kladiete otázku, či sa oplatí po novom voľnom pokračovaní siahnuť, pretože celý príbeh o Jasonovi a jeho priateľoch pôsobí tak trošku ošúchane a miestami Jacksonovsky stereotypne, zborovo si vám dovolíme odpovedať: ÁNO!

Rick Riordan ani zďaleka neukázal všetky esá vo svojich rukávoch a prvé prekvapenie vám servíruje už v úvode, kedy do hry vstupuje tajomná bohyňa Juno, chlapec s jednou topánkou, vôňa smrti a nekontrolovateľná horúčava, ktorou oplýva iba výnimočné percento Hefaistových detí. Samozrejme, Rick Riordan by sa nebol býval stal takým úspešným, ak by svoje knihy zo sveta bohov a polobohov nepoňal tak trošku netradične – čo kniha (konkrétny diel), to ozvláštnenie v podobe výrazne vytŕčajúcich výstavbových prvkov typických pre nami tak trošku ospevovaný epos.

O epose by ste mali vedieť niekoľko faktov (teda, okrem toho, že ide o veľmi starý literárny útvar, ktorým nás dnes trápia iba na hodinách literatúry):

1. epos je obrazom istej totality, v ktorej sa prelínajú prvky reality a fantastiky, ako aj pozemského a nadpozemského života;
2. epos popri hlavnom deji obsahuje aj epizódy, ktoré vzájomne mieša a kĺbi autorský zámer;
3. akcia sa v epose obyčajne vyskytuje v podobe zdolávania prekážok a vykonávania rôzne ťažkých úloh (napr. aj od bohov);
4. funkcia eposu nie je v informovaní o niečom novom a neznámom, ale v esteticky účinnom podaní fabuly (dejovej osnovy);

Rick Riordan nielenže vyššie uvedené body vo svojich knihách do bodky spĺňa, aj keď ich, úplne pochopiteľne, prispôsobuje potrebám čitateľa, ale prináša aj nový a oveľa ľudskejší rozmer reality, ktorá v jeho príbehoch zohráva tak povediac tú najdôležitejšiu úlohu – formuje charakter hlavných hrdinov, ktorý nie je v mnohých prípadoch ničím zvláštny, ak ide o výnimočnosť dnešných detí, ale aj napriek tomu hýbe Riordanovým mytologickým svetom.

Rick Riordan, v prvom rade výborný pedagóg, v tom druhom ešte lepší spisovateľ, zužitkoval svoje roky pôsobenia na rôznych typoch škôl a prostredníctvom fantastického príbehu, ktorý odráža strasti a slasti našej spoločnosti, sa vám snaží povedať iba to, že každý z nás je niečím mimoriadny. Nezáleží na tom, či ste v kolektíve vzrastom malý, v škole tichý, alebo na vyučovacích hodinách nedokážete obsedieť na jednom mieste dlhšie ako dve minúty a aj jednoduchý úkon, akým je napr. prečítanie prvého slova vo vašej obľúbenej knihe, pre vás predstavuje nemalý problém. Dokonca nezáleží ani na tom, či máte sestru aj brata, iba mamu, nepríjemného otčima, prísnu starkú, slávneho otca alebo vyrastáte u pestúnov. Vo svete Riordanových polobohov si je každý s každým rovný a práve táto jeho pozoruhodná filozofia robí z jeho fiktívnych postáv postavy natoľko živé a hravé, až sa sem-tam a tam a sem pristihnete pri tom, ako rozmýšľate nad tým, či si jednu z nich jednoducho neosvojíte.

Zatiaľ čo Percy Jackson otvoril dvere do sveta, v ktorom sú deti trpiace rôznymi formami porúch pozornosti tými pravými hrdinami, Jason Grace sa vám bude snažiť vysvetliť, prečo sú aj tie nepríjemné a smutné udalosti či zážitky bežných smrteľníkov pri fantastických dobrodružstvách cennejšie než všetko zlato tohto sveta:

„Za uplynulých päť rokov ma vyhodili z piatich škôl,“ posťažovala si. „Tatko ma už pomaly nemá kam dať.“
„Iba z piatich?“ Neznelo to, že by to Annabeth myslela ironicky. „Piper, my všetci sme známi grázlici. Ja som utiekla z domu, keď som mala sedem.“
„Naozaj?“
„Fakt. Väčšina z nás trpí poruchami pozornosti alebo dyslexiou alebo obidvoma...“
„Leo je hyperaktívny s poruchami pozornosti,“ spomenula si Piper.
„Presne tak. To preto, že sme vždy pripravení bojovať. Sme roztržití, impulzívni – nezapadáme medzi normálne deti. Mala by si počuť, koľko problémov mal Percy...“ zamračila sa.
„Jedným slovom, polobohovia majú zlú povesť...“

Jason Grace si síce nič zo svojej minulosti nepamätá, avšak niečo v jeho vnútri mu našepkáva, že nie je zase až takým zlým človekom, aj keď reakcia Cheiróna, vedúceho Tábora polokrvných, nie je vonkoncom priateľská. Jason Grace sa napriek tomu nevzdáva a spolu so svojimi novými kamarátmi, Piper a Leom, sa vydáva na zvláštnu cestu, ktorá je plná ľadových nástrah, veľkých mechanických drakov, vlkov, lovkýň, honosných veterných sídiel i dávnych nepriateľov, ktorých niekto alebo niečo opätovne vracia z podsvetia na zem, aby našim trom hrdinom tak trošku skomplikovali výpravu. Jason Grace je síce poloboh, syn boha Dia, ovláda vetry a blesky, ale aj napriek tomu predstavuje pre Tábor polokrvných blížiacu sa pohromu.

Bohovia Olympu: Proroctvo od Ricka Riordana vyšli 12. októbra 2010 v USA a popýšiť sa môžu 2,5 miliónom predaných kópií, niekoľkými audioknihami či e-bookmi. Ich knižná púť by sa mala skončiť v roku 2014 a ak ešte stále neviete, čo by ste si chceli nájsť pod vianočným stromčekom, práve ste, moji milí holúbkovia, objavili ten najideálnejší darček na svete! Dobre teda, takmer najideálnejší!

Autor: Rick Riordan
Názov diela: Bohovia Olympu: Proroctvo
Rok vydania: 2013