17%
17%
18%
13%

Atramentové srdce
Vydal: Tatran
Meggie a jej otec Mo, ktorý je reštaurátor kníh navštívi jeden večer záhadný hosť. Zdá sa, že je to Moov starý známy. Varuje ich pred istým Kaprikornom a Meggie a jej otec sa rýchlo presunú k Megginej tete Elinor, ktorá je vášnivou zberateľkou kníh. Postupne sa pred Meggie odkrýva tajomstvo, ktoré nosí Mo vo svojom srdci. O tom, prečo jej nikdy nečítal nahlas z knižky, hoci knihy obaja veľmi milujú. Kto je potulný kejkliar Prašnoprst, prečo nosí so sebou kunu s rožkami. Kto je Kaprikorn a prečo musia pred ním utekať, no a na koniec, pravdu o tom, čo sa stalo s jej mamou. Všetci štyria sa snažia zabrániť tomu, aby rástla moc obávaného Kaprikorna.

Kniha o láske ku knihám

Nádherne vyrozprávaný príbeh o knihách, o zázraku čítania a o význame, ktorými príbehy obohacujú náš život. To je napísané na zadnej strane knihy. Veta neklame. Príbeh Atramentového srdca od nemeckej autorky Cornelie Funkeovej je naozaj krásny. Aj keď možno na prvý pohľad ide istým spôsobom o rozprávku, hneď úvodné kapitoly upútajú svojim príbehom. Čitateľ sa zoznamuje s mladou dvanásťročnou Meggie a jej otcom, ktorého volá Mo a s ich láskou ku knihám. V prvej kapitole sa zjaví tajomný Prašnoprst a nazve jej otca Čarojazykom. Rozprávajú sa o zaujímavých veciach, a takisto ako Meggie, ktorá ide prasknúť od zvedavosti o čo ide, aj vás ženie do každej kapitoly zvedavosť, čo to všetko znamená a o čo ide, kto to je a prečo Čarojazyk.

Pamätám sa, ako som knihu začala čítať dosť neskoro v noci a napriek tomu som prvých desať až patnäsť kapitol hltala a nevedela položiť knihu. Necítila som únavu, len som nedočkavo čakala na vysvetlenia. Aj keď som vedela, že o čom zhruba kniha je, čakala som, kedy sa tam už o pointe – zjavovania postáv z kníh pomocou hlasného čítania – niečo zjaví. Neskôr, keď sa zoznámime vďaka Prašnoprstovmu rozprávaniu so zloduchom Kaprikornom, sa rozhodne Mo, že zájde k tete Elinor, aby skryl knihu, ktorú zloduch chce. Knihu, okolo ktorej sa celý dej točí, pretože z tej „vyčítal“ Mo nejednu postavu. Dom tety Elinor som si predstavovala úplne do detailov a ako milovník knihy som zatajila dych. Dom, kde sú knihy, kde sa len pozriete. Elinor, ktorá ich nadovšetko miluje a cení si ich ako svoje deti. V snoch si tiež predstavujem častokrát taký dom i to, že som jeho vlastníkom. Veľmi sa mi páčili aj vety, v ktorých bola opísaná akási úcta ku knihám. To, ako sa ich Mo stále dotýkal, to, ako o nich Meggie s otcom hovorila, to ako ich Elinor kvôli istej tragickej udalosti opísala. To všetko na čitateľa pôsobí.

Z bandy zloduchov, ktorí neustále uväzňovali alebo prenasledovali Meggie a jej rodinu ma nikto nejako veľmi nezaujal a ani mi neprišiel hrôzostrašný. Samozrejme Kaprikorn mal byť niekto ozaj strašidelný, ale aj napriek tomu som voči nemu nemala negatívny postoj, skôr úplne neutrálny. Takže z tohto hľadiska mi v ňom čosi chýbalo. Aj keď sa tam písalo o kadejakých brutalitách, ktoré mal na svedomí, skôr mi pripadal ako nejaký mafián so svojim gangom. Nič viac, nič menej. Na záver by som len dodala jedno poučenie, možno poučenie nie je to správne slovo, ale predsa, ktoré podľa mňa kniha mala. Aj keď knihy milujeme a niekedy by sme chceli, aby postavy ožili a boli reálne, je správne, aby ostali tam, kde sú, lebo niekedy zdanlivo obyčajné a neškodné postavy sa môžu stať našimi nočnými morami. A navyše, ako to bolo vidno aj v tejto knihe, sa im môže za ich domov v knihe cnieť. A nikto z nás asi nechce, aby naše obľúbené postavy trpeli.

Hodnotenie: 80 %
Recenzia od Lectrice (29. 11. 2010 08:23:13)