17%
18%
13%

Amélie a tma
Autor: Petra Neomillnerová
Vydal: Albatros
Amélii je dvanáct… a to už dlouhých 122 let. Má černé vlasy, nosí černé šaty, dokonce i kolo má černé. Její ruce jsou chladné a z temného starého domu, kde žije se svou maminkou, vychází jen v noci. Nemá žádné kamarádky, je prostě jiná a z toho všeho čím dál tím smutnější. Už 122 let… Až nečekané setkání s Markétou ji opět rozveselí, najednou si má s kým hrát, s kým se smát a povídat si. Markéta také řeší své trable – kamarádi ji nechápou a maminka má taktak peníze na to, aby se uživili. Své přátelství drží obě dívky v tajnosti až do chvíle, kdy Amélie zachrání Markétu před utonutím. Pak se jim oběma úplně změní život…

Keď dieťa v kníhkupectve ukáže na knihu Petry Neomillnerovej - Amélie a tma, nezačnite ho zhrozene ťahať preč! Neomillnerová dokázala, že to vie i bez sexu a násilia a stvorila Améliu. Preto zabudnite na Lottu, Tinu Salo a Moiru, Amélie sa o dirty fantasy ani nešuchla. Nefajčí, nedroguje, nepije a nesexuje. Vlastne ani neje. Býva s matkou, hrá na klavíri, stavia si veže z kamenia a miluje svoju mačku. Amélia má len 12 rokov, rovnako ako mala 12 rokov pred 122 rokmi, keď sa pre ňu zastavil čas a spolu s mamou ich životy odplavili vody Vltavy. Amélia je totiž duch…

Ale je tiež 12-ročné dievčatko, ktoré zúfalo túži vniesť trochu farieb do svojho čiernobieleho sveta, chce sa hrať a chce mať kamarátov. Mama ju však drží skrátka, lebo je to skrátka mama a o svoju malú dcéru sa bojí. Svet okolo nich sa mení, no ony dve ostávajú stále rovnaké. Bývajú v tom istom dome, nosia stále čierne oblečenie z dôb dávno minulých a ich dni sú jeden ako druhý. Matka Lýdia, za života operná diva, každý deň cvičí hru na klavíri a spieva, Amélia chová hromadu mačiek, sníva a raz za čas vytiahne bicykel a prevezie sa k rieke, ktorá ju zbavila života, kde stavia veže z kameňov a hádže si žabky. A práve na jednom z takýchto výletov stretne Markétu.

Markéta je protiklad Amélie. Je živá ako len dievča pred pubertou môže byť, pokukuje po spolužiakovi, fláka sa s kamarátkou a snaží sa vyrovnať s rozvodom rodičov a finančnými suchotami. Túži sa stať speváčkou, no nepočúva operné árie, ale Amy Winehouse. Má rada mangu a do školských zošitov si kreslí postavičky z Naruta. Amélia a Markéta ani nemôžu byť rozdielnejšie, napriek tomu k sebe nájdu cestičku a stanú sa priateľkami. No ich priateľstvo je zložitejšie, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať...

Amélie a tma je príbeh o krásnej a čistej sile priateľstva, odvahe a láske. Možno to znie ako klišé, ale verte mi, keď poviem, že tento príbeh je čokoľvek, len nie otrepané rozprávanie. Okrem toho, že je pútavý a zaujímavý, je aj inteligentne napísaný, čo ocenia nielen deti ale i dospelí. Autorka do neho nemusela napchať plno bytostí a čarov, aby ho spravila originálnym. Možno sa zdá, že v takej tenkej knihe nemožno ísť do väčšej hĺbky a neostáva nič iné, ako len vyrozprávať jednoduchý príbeh.No to nie je pravda. Neomillnerová si dala záležať a vykreslila obe dievčatá veľmi reálne, čo pre ňu asi nebol veľký problém, keďže sama má dcéru v ich veku. A tak sa obe dievčatá boria pod množstvom problémov. Markéta sa trápi rozvodom rodičom, odsudzovaním spolužiakov i odcudzovaním sa s najlepšou kamarátkou Denisou. Améliu trápi, že s Markétou nemôže podnikať normálne veci, ako návštevu kina či behanie po obchodoch, ale i to, že Markéta vyrastie a ona ostane navždy 12-ročná. A nenájde si chlapca. Navyše ju už nebaví žiť-nežiť stále rovnako, nechce chodiť v čiernom a nechce, aby bola jej mama stále smutná.

Samotný príbeh nie je ničím komplikovaný, a i keď sa toho na neveľa stranách deje viac než dosť, je jasný a prehľadný a nie je v ňom žiadny chaos. Obe dievčatá majú vlastný priestor, príbeh je dávkovaný striedavo z pohľadu Amélie a Markéty, rozdelené sú rozličným fontom a každý rieši iné otázky, čo robí knižku originálnou, pretože nehrozí, že vás začnú dievčatá nudiť. Možno sa zdá, že Amélia a Markéta sú veľmi odlišné, no ich línie na seba krásne nadväzujú a dopĺňajú sa.

Čechov isto poteší, že kniha je (u Peti Neomillnerovej už tradične) zasadená v Českom prostredí a postavy sa neprechádzajú po anonymných uliciach, ale Stromovkou popri Vltave. Autorka tým chcela vzdať poctu svojej milovanej štvrti Praha 7 a malej rieke Vltave, čo sa jej nepochybne podarilo. Amélie a tma je navyše úžasným zážitkom pre oko, pretože text dopĺňajú ilustrácie Vladimíra Kupčíka, ktoré sú jednoducho božské a knihu robia ešte božskejšou a uhrančivejšou!

Petra Neomillnerová urobila správny krok, keď sa vydala prebádať detský svet. Jej rozprávanie je čarovné a citlivé, miestami strašidelné a vždy originálne. Vie, že deti lákajú strašidelné domy a strašidelné domy lákajú deti a umne to využíva. Duchovia odjakživa strašili pod detskými postieľkami, o to príjemnejšie je zistenie, že Amélie sa nedokážete a ani nemusíte báť, pretože tú čiernovlasú copatú dievčinu s temným pohľadom si nedokážete nezamilovať.
Recenzia od Shaola (26. 01. 2014 13:46:00)