18%
13%

Škola noci: Označená
Autor: P.C. a Kristin Castové
Vydal: St. Martin's Press / Ikar
Hodnotenie: 77%
Šestnásťročná Zoey Redbirdová je obyčajná americká stredoškoláčka s bežnými tínedžerskými problémami. V škole nepatrí medzi tých „populárnych“, ale ani medzi „totálnych lúzerov“. Bojí sa písomky z geometrie, starosti jej robí jej bývalý Heath, ktorý odmieta rozchod, a neznesiteľný nevlastný otec, ktorý je členom skupiny prísnych veriacich a silno ovplyvňuje Zoeyinu matku. Zoeyin život sa radikálne zmení, keď sa v škole pri jej skrinke zjaví upír a označí ju. Od tej chvíle ju všetci považujú za hrozbu. Aj napriek nesúhlasu rodičov sa Zoey rozhodne odísť do Školy noci, internátu mladých upírov. Utečie z domu a s pomocou babičky Redbirdovej prichádza do upírskeho internátu ako nanajvýš nezvyčajné upírske mláďa s veľkým tajomstvom...

Séria Škola noci sa stala vo svete i u nás veľmi úspešnou. Snáď ani nepoznám kníhkupectvo, kde by neboli tieto knihy vyložené na viditeľnom mieste, a tak som sa rozhodla, že si prvú časť s názvom Označená konečne prečítam. V prvom rade musím upozorniť, že mi spisovateľky, P.C a Kristin Castové, neboli nikdy sympatické, takže i to mohlo mať vplyv na nasledujúce riadky. Aj keď netreba súdiť knihu podľa obálky, ako sa hovorí, niekde v podvedomí som to určite mala.

Ihneď prvá strana nás vtiahne do diania. Zoey, hlavná hrdinka, je v škole a označí ju upír. Na tom by nebolo nič zlé, ale potom... mala som pocit, že chodí do školy, kde sa robia prijímačky na základe toho, kto je väčší blbec. Hlášky typu, nemôžeš byť označená, pretože so mnou chodíš, alebo preboha, Zoey, si označená, kto so mnou bude chodiť na futbal, mi prišli smiešne. Aj to, ako rozprávala jej kamarátka Kayla o množstve alkoholu, ktorý vypil Zoein takmer frajer. A potom, keď jej takmer frajer bol napitý pred školou. Možno som príliš konzervatívna, ale nejako mi ten americký lifestyle teenagerov nerezal. Napriek tomu som čítala ďalej. Keď sa už Zoey dostala do Školy noci, bolo to lepšie. Zdalo sa mi celkom zaujímavé, že upíri majú vlastnú školu, ako prebieha vyučovanie a tak.

Z postáv sa mi zdala Zoey akoby až príliš dokonalá. Všetko sa jej darilo, hneď si ju všimol najkrajší chlapec na škole, jediná mala zvláštne označenie, pretože sa stala vyvolenou bohyne Nyx a potom neskôr aj jej schopnosti. Erik Night, chlapec, ktorý by mal byť v mojich očiach dokonalý, mi neprišiel nejako veľmi zaujímavý, Stevie Rae bola v pohode, dvojičky Shaunee a Erin také normálne. No a Afrodita, sebecká pipina, ktorú vlastne Zoey a spol. ohovárali polku knihy. Samozrejme mala som aj obľúbené postavy. Neferet mi prišla ako skutočne nadpozemsky krásna upírka, ktorá je aj veľmi inteligentná. Od prvého momentu sa mi páčila, ako i Damien. Jeden zo Zoeiných priateľov, gay. Ide o inteligentného, milého chalana, ktorý si ma získal.

Čo by som ešte chcela spomenúť je fakt, že kniha, je vraj, určená mladým dievčatám 12 ročným. Viem, že v takom veku už toho o istých veciach o sexe vedia niekedy viac ako dospelí, aspoň čo sa týka súčasného sveta a možno som, opäť opakujem, ja príliš konzervatívna, ale naozaj sa mi zdala prehnaná scéna, kde prichytila Zoey Erika s Afroditou vo veľmi chúlostivej situácii, ktorá bola neskôr aj dosť otvorene pomenovaná. Takisto sa tam otvorene pomenúval mužský pohlavný orgán. Mne osobne sa to nepáčilo, ale komu áno, je to jeho vec.

Odhliadnuc od toho, som knihu úspešne a celkom rýchlo dočítala. Nebola som z nej unesená ako mnohí. Priznám sa, ak si nezoženiem dvojku, svet sa mi nezrúti. Zostalo mnoho otázok nedoriešených, čo bude so Zoey, Afroditou, ako bude dospievať na dospelého upíra, ale netrhá mi to žily, ak sa o tom viac nedozviem. Netvrdím, že kniha nie je čitateľná, je, ale nie každému sa musí páčiť.

Osobné hodnotenie: 50 – 60 percent.
Recenzia od Lectrice (06. 02. 2011 00:49:27)

Označená je veľmi príjemné čítanie

Upírske príbehy sú v poslednej dobe viac než v kurze medzi násťročnými dievčatami, o čom svedčí veľký úspech Twilight ságy a Upírskych denníkov. O svoj podiel na všeobecnom úspechu upírov sa však uchádza aj séria P.C. Castovej a jej dcéry Kristin. A rozhodne pôjde o tvrdého súpera, bojujúceho o priazeň mladých fanyniek.

Prvý diel s názvom Označená začína ako klasická tínedžerská kniha určená pre dievčatá od dvanásť (možno aj jedenásť) rokov do pätnástich-šestnástich. Hlavná hrdinka je na prvý pohľad obyčajná žiačka americkej strednej školy. Nepatrí k hviezdam školy, ale ani k posledným „lúzrom“. Vlastne len do chvíle, keď sa v pri jej skrinke zjaví dospelý upír, dramaticky na ňu namieri prst (kde všetci chodia na tieto telenovelové gestá?) a na čele sa jej vytvorí tetovanie v podobe nevyplneného polmesiaca. Od tej sekundy sa jej život mení. Všetci sa jej boja; rodičia, hrdí na svoju príslušnosť k stupídnej sekte, ju považujú za večný problém, ktorý sa možno konečne vyrieši psychiatrickým sedením a modlitbami príslušníkov sekty. Niet divu, že sa mladá Zoey zbalí a tajne z domu zdúchne. Po miernych peripetiách sa dostáva do Školy noci, kde žijú upíri a mláďatá počas superzmeny. A práve kdesi po príchode do tejto špeciálnej školy, ktorá určite pripomenie Inštitút pre mimoriadne nadané deti profesora Xaviera zo slávnych X-Menov, sa kniha stáva konečne originálnejšia štýlom rozprávania, udalosťami aj postavami. Počiatočný nádych štýlu a lá Denník princeznej sa konečne vytráca a príbeh naznačí svoj vlastný chodníček.

Samotná rasa upírov je vykreslená naozaj zaujímavo. Autorka (autorky?) prepája upírizmus na svet, ako ho poznáme, a tým mu dodáva úžasné čaro, ktoré by si chcela určite vychutnať na vlastnej koži každá jedna čitateľka. Jednotlivé charaktery sa postupne vykresľujú, získavajú svoje jedinečne rysy. Sympatické je, že ani veľkňažka nie je neomylná. Hlavná hrdinka sa však trochu obtrie o „Mary Sue syndróm“ – je pekná, inteligentná, neskutočne silná, čo sa schopností týka, a morálne založená. Čo viac môžeme chcieť...?

Príbeh sa vyvíja zaujímavo, viac sa však sústreďuje na vzťahy ako na dej samotný. Kniha neponúka žiadnu bojovnú veľkolepú akciu, čo možno sklame tých, ktorí od upírskej knihy automaticky čakajú zápasy o existenciu s potrebou prinášať vznešené obete. Naznačuje však, že sa niečo deje, a to niečo bude pravdepodobne hlavnou dejovou líniou ak nie celej série, tak aspoň niekoľkých kníh. Rozhodne ide o príjemný relax, ak človek konečne raz nečíta o sentimentálnej záchrane sveta jednou osobou. Hoci možno sa Castová raz dostane aj k tomu... A klasicky – znova sa vynára otrepaná otázka: je upír automaticky monštrum?Mínusom je, že všetko v knihe sa odohrá počas niekoľkých málo dní.

Na rozdiel od sentimentálnej Belly Swanovej, ktorá vyzerá byť nepoznamenaná vzťahom k opačnému pohlaviu, a arogantnej rozmaznanej hviezdičky Eleny Gilbertovej Zoey Redbirdová je súčasným tínedžerkám oveľa bližšie. Má už isté skúsenosti so vzťahmi k chalanom a hľadí na nich celkom realisticky – nie ako Bella, ktorá čaká na svojho princa na bielom koni a hltá romantické knihy (už len jej meno... to si žiada minimálne Lancelota II.); nie ako Elena, ktorá si musí dokázať, že jej každý chlap padne k nohám, inak ju chytá hysterický záchvat; Zoey už vie, že chlapi dokážu prinášať aj problémy alebo len jednoducho liezť na nervy. Trikrát hurá mladej hrdinke, ktorá prehnanú sentimentalitu a „chudinkosť“ prenecháva iným slečnám. A práve oblasť ponímania vzťahov je oveľa bližšia k súčasnej realite, čím ašpiruje na posunutie vekovej hranice až nad pätnásť rokov.

Sága načrtnutá v Označenej zďaleka predstihuje úvod Twilightu aj Upírskych denníkov (obe tieto knihy sú si až smiešne podobné v istých detailoch) a zatiaľ patrí do skupiny toho najlepšieho, čo sa mi v rámci (nielen) tínedžerskej upírskej tematiky dostalo do rúk, aj keď je pravda, že sa hlavne na začiatku nakopí pár obľúbených klišé. Ide každopádne o príbeh, ktorý dievčatá zlhtnú na jeden šup a potom budú päsťami tĺcť o posteľ, lebo pokračovanie je vzdialené. Zostáva už len úprimne dúfať, že aj ďalšie diely dosiahnu podobný štandard.

Baby, odložte zatiaľ Súmrak a Upírske denníky:Prebudenie na poličku. A čítajte radšej Označenú.

Osobné hodnotenie: 77%
Recenzia od Bruja (24. 12. 2009 06:50:36)