18%
18%
13%

Černý arcimág
Autor: Brent Weeks
Vydal: Fantom Print
Gavin Guile je arcimágem, nejmocnějším mužem světa. Je to velekněz a vládce, muž, jehož síla, důvtip a kouzlo udržují jinak vratký mír. Ale arcimágem nebude věčně a Guile ví přesně, kolik života mu ještě zbývá: pět let, během nichž má dosáhnout pěti nemožných cílů. Ale když Guile zjistí, že má syna, narozeného v dalekém království po válce, která mu dopomohla k moci, musí se rozhodnout, jak vysokou cenu je ochoten zaplatit, aby ochránil tajemství, jež by mohlo rozervat jeho svět na kusy.

Otvorte stránky tejto knihy a vojdite do celkom nového úžasného a jedinečného sveta vytvoreného Brentom Weeksom. Tentoraz sa stretnete s mágmi, ktorí na svoje kúzla využívajú svetlo, teda lepšie povedané, jeho farebné zložky, ktoré dokážu zhmotniť v podobe tzv. luxinu a pretvoriť prakticky do čohokoľvek, či už ide o meč alebo dokonca celú loď. Záleží to už len od ich šikovnosti. A tak sa môžete spoznať s monochromatikmi, mágmi ovládajúcimi len jednu farebnú zložku spektra od infračervenej až po ultrafialovú; bichromatikmi, ktorí dostali do vienka trochu viac talentu a ovládajú farby dve; a napokon polychromatikmi, ktorí ovládajú tri alebo dokonca štyri farby. Nad nimi všetkými však stojí jeden muž, Gavin Guile, ktorý nepozná žiadne obmedzenia, dokonale využíva celé farebné spektrum a aj vďaka tomu udržiava v siedmych satrapiách krehký mier, ktorý nastal po Vojne falošného arcimága. Tento je však ohrozený, keď sa satrapa Tyrey vyhlási za kráľa a aby ukázal, že sa s ním neradno zahrávať, vypáli Garriston a povraždí všetkých jeho obyvateľov. Akoby to nestačilo, Gavinovi príde list, z ktorého zistí, že má syna. A výnimočná knižná chuťovka sa začína.

Weeks v tejto knihe opäť dokázal, že jeho fantázia nemá hranice. Vytvoril nový svet, ktorý má presné pravidlá, na nič nezabúda a všetko tak do seba pekne zapadá. Umenie zhmotňovania farebných zložiek svetla sa nazýva chromaturgia, pričom tí, čo majú talent a dostatočnú finančnú podporu sa ju môžu učiť v samotnej Chromerii. V každej generácii sa zároveň narodí aj jeden arcimág - človek, ktorý dokáže zhmotňovať všetky zložky spektra a mágia samotná ho na rozdiel od ostatných nezabíja. Čím viac totiž mág čaruje, tým širší je farebný prstenec v jeho očiach. Keď to preženie a prstenec sa roztriešti, zošalie. To však pre Gavina neplatí. Napriek tomu vie, že už mu nezostáva veľa rokov života. Každý arcimág žije v 7-ročných cykloch, na konci buď zomrie alebo začne ďalší, to nikto dopredu nevie. Gavin sa práve nachádza v treťom cykle a cíti, že tento už pre neho bude posledný. Aj tak už žil dlhšie a dokázal toho viac ako ktorýkoľvek arcimág pred ním.

Gavin bol pre mňa skutočne výnimočnou postavou. Bol odvážny, odhodlaný prekračovať akékoľvek limity, neľútostný v boji s nepriateľom, no zároveň mal dobré srdce a tajomstvá hádam väčšie ako všetci naokolo dohromady. Autor ho dokázal tak dobre vykresliť, že mi jednoducho prirástol k srdcu a v nebezpečných situáciách som sa začala o neho báť, v iných som zase mala chuť vylepiť mu za niečo, čo urobil alebo neurobil. Proste, záležalo mi na ňom.

Okrem neho však kniha ponúka aj iné zaujímavé postavy, či už išlo o Karris alebo Liv, ktoré boli výnimočné každá svojím spôsobom a boli dôkazom toho, že Weeks dokáže napísať aj silné ženské hrdinky. Jednou z najpútavejších postáv je však nepochybne Kip, Gavinov nemanželský syn, z ktorého sa postupne vykľuje čosi viac ako len nešikovný tučko s ostrým a pohotovým jazykom. Pri niektorých jeho scénach mi doslova padala sánka a keď si tak teraz na to spomínam, až ma trasie od nedočkavosti, čo s ním bude ďalej. Rozhodne prešiel ako postava najväčšími zmenami a vývojom, ktorý ho určite poznačil a ja som naozaj zvedavá, ako sa to na ňom odrazí.

Myšlienka s mágmi a jedným arcimágom, ktorý ovláda všetky zložky spektra, mi tak trochu pripomínala Avatara (nie toho modrého z Pandory, ale Legendu o Aangovi a Legendu o Korre), napriek tomu musím uznať, že ju autor spracoval dobre a vniesol do nej kopec vlastných nápadov, takže túto podobnosť nemôžem hodnotiť negatívne. Zároveň som sa ale nevyhla miernemu porovnávaniu s jeho predchádzajúcou sériou Noční anděl, ktorej prvej diel sa mi páčil trochu viac ako Černý arcimág, no autor ukončil túto knihu tak, že vo mne vyvolal množstvo otázok, ktoré vo mne neustále rezonujú a ja sa nemôžem dočkať odpovedí na ne.

Čo sa týka samotného deja, tento vám jednoducho nedovolí knihu v kľude odložiť, pretože je natoľko popretkávaný novými šokujúcimi informáciami (mňa osobne najviac prekvapila jedna na strane 180) a zhruba od polky knihy aj neutíchajúcou akciou, až je to jednoducho nemožné. Poslednú tretinu som zhltla na jeden šup a bola to teda neskutočná jazda! Weeks zase dokázal, že to s písaním jednoducho vie a doslova čaroval na každej strane.

Keby som knihu mala zhodnotiť nejak stručne, tak poviem len toľko: autor pekne vybabral s postavami a tým pádom aj so mnou, pretože mnohé bolo úplne inak, ako som čakala a to je na tom to skvelé. Neviem sa dočkať pokračovania!
Recenzia od Ella (17. 03. 2014 16:09:57)