18%
19%
16%
14%

Experiment
Autor: Veronica Roth
Najočakávanejšia a najšokujúcejšia kniha roku 2013! Romány Divergencia a Rezistencia vtiahli čitateľov do mrazivo realistického postapokalyptického sveta. Teraz nastal čas zistiť, či to nebol všetko len EXPERIMENT! Tris a Tobias sú opäť spolu – ale za akú cenu. Systém frakcií je kompletne rozvrátený, polovica mesta leží v troskách. Spoločnosť však potrebuje vodcov, a tak sa k moci dostávajú tí, ktorými doteraz ostatní opovrhovali. Bezprizorní. Všetci však myslia iba na pomstu. A tak to vyzerá, akoby len vymenili diktátorku v čierno-modro kostýme za inú v otrhaných šatách. Mesto je v rozklade a jediná záchrana môže prísť zvonku. Tris a Tobias sa vydávajú za plot, aby sa pokúsili odhaliť pravdu o svojom meste. Je naozaj možné, že sú len súčasťou experimentu, z ktorého niet úniku? Alebo je aj toto len ďalšia simulácia?

Po tom, čo sa obyvatelia Chicaga dozvedeli pravdu z videa Edith Priorovej, ktoré Tris odhalila, skupinka rebelov vrátane Tris a Tobiasa plánuje útek za hranice mesta, aby zistili, čo sa tam skutočne nachádza. Pravda prekvapí nielen ich, ale určite aj čitateľov. Záverečný diel tejto strhujúcej dystopickej série vás okamžite vtiahne do deja a spolu s Tris a Tobiasom odhalíte pravdu o frakciách, o tom, kto vlastne bola Trisina mama a aj o tom, čo to znamená niekoho skutočne ľúbiť.

Musím priznať, že pôvodne som od tejto knihy čakala niečo úplne iné. V mnohých ohľadoch ma teda prekvapila, niekedy príjemne, inokedy som bola skôr sklamaná. Predchádzajúcimi dielmi si autorka pripravila perfektnú pôdu pre záver, ktorým to mohla celé veľkolepo ukončiť a vytvoriť tak pomyselnú čerešničku na torte tejto série. Ale v konečnom dôsledku ma trochu sklamalo ako sa celú situáciu rozhodla vyriešiť.

Od prečítania poslednej kapitoly Rezistencie mi neustále vŕtalo v hlave, čo asi tak za plotom nájdu. To, čo tam skutočne našli, som veru nečakala, no neohromilo ma to, práve naopak, dúfala som, že autorka prejaví viac fantázie. Dá sa povedať, že celý záver série jednoducho postavila na starom známom princípe "všetci sú si rovní, ale niektorí sú si rovnejší". V súvislosti s týmto však musím pochváliť preklad názvu knihy, ktorý ju dokonale vystihuje.

Ako som si Tris s Tobiasom predtým obľúbila, tak v tomto dieli mi mierne povedané liezli na nervy, pretože využili takmer každú jednu príležitosť, aby sa na seba vrhli, čo sa veľmi skoro stalo otravným a pri každej ďalšej takejto scéne som už len prevracala očami. Na Tris som sa zároveň hnevala pre to, ako sa správala ku Calebovi. Samozrejme, na jednej strane som ju chápala vzhľadom na udalosti v Rezistencii, no na druhej bola mierne pokrytecká, keď mu vyčítala, že zradil rodinu, keď si vybral inú frakciu. A čo urobila ona? Predsa to isté. Tiež opustila rodičov a rozhodla sa žiť podľa seba, tak mu nemá čo vyčítať.

Príbeh priniesol niekoľko prekvapení, no z celkového hľadiska bol mierne nezáživný. Jednoducho, autorka akoby nedokázala využiť jeho počiatočný potenciál a na záver sa stále točila len okolo jednej myšlienky. Od začiatku bolo jasné, že v závere knihy musí dôjsť k nejakému boju, no aby to nebolo také predvídateľné, pridala ešte jeden, samozrejme, neúspešný pokus o rebéliu, ktorý sa mi však páčil aj vzhľadom na to, čo priniesol vrámci vzťahov medzi jednotlivými postavami. Konečne to bolo akýmsi vybočením zo zabehnutého a už trochu otravného stereotypu. Napriek tomu sa vyskytli pasáže, kedy jediným, čo ma nútilo čítať ďalej, bolo, že som sa už dávnejšie nechtiac dozvedela, čo sa má na konci stať a bola som jednoducho zvedavá ako a prečo k tomu dôjde. Záver samotný však hodnotím pozitívne, tým si ma autorka opäť získala, takmer mi chvíľami až vytryskli slzy. Pekne to napísala.

Tento Rothovej svet mi však napriek všetkému bude chýbať a je mi ľúto, že séria je už ukončená a aj to, že autorka z nej nevyťažila všetko, no aj tak budem na ňu rada spomínať a filmy si určite pozriem. Keď by som však sériu mala zhodnotiť ako celok, tak u mňa osobne na plnej čiare vyhráva prvý diel, ktorý aj po prečítaní Experimentu považujem za najlepší.
Recenzia od Ella (30. 05. 2014 11:29:53)