19%
17%
13%

Moje sladké šestnáste storočie
Autor: Rachel Harris
Vydal: Albatros Media - Coboo
Cat Crawfordová má o pár dní osláviť svoje sladké šestnáste narodeniny. Avšak to posledné, čo si Cat praje, je extravagantná narodeninová oslava organizovaná jej temperamentnou nevlastnou matkou. Aspoň malou útechou je pre ňu plánovaný rodinný výlet do magickej Florencie. A keď ju pri prehliadke tohto úžasného mesta zavedie zvedavosť do cigánskeho stanu, ocitne sa priamo... v renesančnej Florencii. Na tomto výlete do šestnásteho storočia, vyzbrojená len batohom plným vecí z budúcnosti, sa Cat stretne so svojimi predkami. A nie len s nimi, veď v tomto období je Florencia plná známych umelcov, ktorí práve tvoria svoje vrcholné diela. A samozrejme nie je núdza ani o zaujímavých ctiteľov... No podarí sa Cat nájsť cestu späť do modernej doby alebo jej talianske dobrodružstvo bude pokračovať navždy?

Cat si myslí, že jej život už snáď ani nemôže byť horší. Jej mama, slávna herečka, ktorá ju opustila, strieda jedného partnera za druhým a je tak obľúbeným terčom bulvárnych plátkov. Jej otec, uznávaný hollywoodsky režisér sa zase chce druhýkrát oženiť, a to so ženou, ktorú Cat jednoducho nedokáže vystáť. A čo je ešte horšie, jej budúca nevlastná mamička sa rozhodla, že jej k blížiacim sa šestnástym narodeninám usporiada úžasnú a veľkolepú oslavu, ktorú odvysiela aj samotná MTV. Akoby Cat o to stála! Jediné, čo ju teraz teší, je fakt, že práve smeruje do svojej milovanej Florencie, mesta, o ktorom neraz snívala, odkedy sa zamilovala do renesančného umenia. Práve tu sa jej podarí presvedčiť otca, aby jej dovolil preskúmať mesto na vlastnú päsť. Popri prehliadke historických pamiatok narazí Cat na cigánsky stan a vlastná zvedavosť jej jednoducho nedovolí len tak ho obísť. A práve tu začína jej veľké dobrodružstvo, pretože keď zo stanu opäť vyjde, ocitne sa v stredovekej Florencii, kde spozná nielen svojich predkov, ale aj miestneho lámača sŕdc, ktorému tentoraz pre zmenu ukradne srdce ona.

Taliansko je moja veľká srdcovka. Keby som si mala vybrať krajinu, v ktorej chcem stráviť svoj život, bola by to práve táto. No a renesančná Florencia nachádzajúca sa v srdci môjho milovaného Toskánska bola práve tým, čo ma ku knihe prilákalo. Príbeh od začiatku bežal plynulo, bez zbytočných zádrhelov, takže som nemala ani na chvíľu čas nudiť sa a nasávala som stránku za stránkou. Pôsobivé opisy stredovekej módy, architektúry a umenia ma celkom dostali a umocňovali pozitívny zážitok z knihy.

Cat bola veľmi sympatická hlavná hrdinka, ktorá sa okamžite s úsmevom chopila nezvyčajnej príležitosti, ktorá sa jej naskytla a užívala si ju plnými dúškami. A čo sa mi páčilo najviac, bolo na nej vidieť, ako ju to všetko postupne mení. Pod vplyvom svojej sesternice a bratranca sa opäť naučila otvoriť sa a zabávať sa. Pri Lorenzovi zase našla lásku a zistila, že niekedy sa proste oplatí riskovať. A to ani zďaleka nie je všetko. Z tohto pohľadu sa mi kniha veľmi páčila, bola nielen pútavá, ale čitateľom vie aj ukázať, ako sa popasovať so životom a na čo sa treba zameriavať a z čoho si zase netreba robiť ťažkú hlavu.

Ako veľké pozitívum hodnotím fakt, že príbeh sa prvotne nezameriaval na vzťah medzi Cat a Lorenzom, ako je to v knihách pre mladých celkom zvykom, ale na Cat samotnú. Autorka čitateľom postupne odhaľovala jej vnútorný svet, jej radosti a trápenia a spolu s hlavnou hrdinkou sa s nimi stránku za stránkou učili vyrovnávať. Rýchlo zistíte, že Cat je bystrá a šikovná, ale na tínedžerku aj tak správne strelená. Rozdiely medzi súčasnosťou a šestnástym storočím boli skutočne citeľné, no Cat sa im postavila čelom a s hrdosťou, čo som u nej hneď ocenila. Zároveň ma aj neraz pobavila, keď si nechtiac vyrobila nejaký ten trapas alebo spoločenské faux-pas, čo bolo skutočným príjemným osviežením celého príbehu. Jednoducho, nedalo sa neobľúbiť si ju.

Priznám sa, túto knihu som pôvodne neotvárala s príliš veľkými očakávaniami. Vybrala som si ju ako čistú oddychovku, no nakoniec som sa od nej nemohla odtrhnúť a prečítala som ju na dva záťahy. Od začiatku mi totiž vŕtalo v hlave, ako sa Cat vlastne chce dostať späť do svojho času a to mi jednoducho nedovolilo knihu odložiť. Spolu s príjemnými postavami, celkom dobrou romantickou zápletkou à la Romeo a Júlia (mojou obľúbenou, hoci ku koncu, našťastie, nie až takou tragickou ;) ) si nakoniec Rachel Harrisová získala moje srdce. No a musím povedať, že v ten koniec príbehu, ktorý nám autorka ponúkla, som naozaj úprimne dúfala, lebo som si nevedela predstaviť Cat smutnú a uzavretú v spomienkach, takže to ma vážne potešilo. Ale pri celkom poslednom slove v knihe ma na mieste porazilo. A s výkrikom: Toto mi autorka predsa nemôže urobiť! sa od tej chvíle neviem, vážne neviem (!) dočkať pokračovania, pretože musím vedieť, čo sa stane ďalej. Tak, prosím, rýchlo prekladajte. A vy ostatní, určite si túto výnimočnú knižku nenechajte ujsť, nebudete ľutovať.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujeme vydavateľstvu Albatros Media.
Recenzia od Ella (05. 05. 2014 16:39:09)