19%
16%
14%

Drakulův host a jiné povídky
Autor: Bram Stoker
Vydal: Plus (Albatros Media)
"Bram Stoker se proslavil především upířím románem Drakula. Ve svých povídkách se představuje jako tvůrce jemného literárního strachu, barvitých kulis, dramatických střetů i nečekaných rozuzlení s ironickým nádechem. Jeho povídky se právem řadí ke klasice strašidelné literatury, ať už je to titulní „Drakulův host“, poeovská „Indiánská žena“ či proslavený „Soudcův dům“. Knihu uzavírá literární portrét Brama Stokera z pera Ondřeje Müllera, který autora představuje v překvapivém světle na pozadí viktoriánské Anglie."

“... čas je na mé straně. Má pomsta teprve začína!”

Zabudnite na chvíľu na Stephena Kinga, Petra Strauba, Joea Hilla, Cliva Barkera či Dana Simmonsa! Opomeňte Lovecrafta,, Shellyovú, Henryho Jamesa i Edith Whartonovú a dokonca i Alana Edgara Poea. Je tu opäť Dracula a čas je naozaj na jeho strane, pretože ani rokmi nestráca na čare a tajomnej príťažlivosti a oslovuje čitateľov po celom svete. A pritom Stoker nie je autorom, ktorý by napísal veľa slávnych románov. Stačil mu len jeden hrdina v jednom románe, aby sa zapísal do histórie.

A vie to i vydavateľstvo Plus, ktoré sa vrhlo na vydanie útlej knižky poviedok od Brama Stokera, možno i preto, aby ukázalo čitateľom, že Stoker nie je len a len Dracula. Ak máte pocit, že ste už túto knihu len s iným obalom čítali, omyl. Na to, že Dracula predáva, prišlo totiž v roku 1995 i Argo a vydalo knihu s rovnakým názvom a z menšej časti i s rovnakými poviedkami (boli v nej Drákulův host, Soudcův dům, Indiánská žena a novela Doupě bílého červa - tá jediná v novej knihe chýba) a je vcelku nepochopiteľné, prečo sa Plus nesnažilo zbierku odlíšiť od tej predošlej a nevysvetlil rozdiel, ktorý spočíva hlavne v zaradených poviedkach. V tejto novšej knihe je ich totiž viac. Navyše nie som zvyknutá písať kritiku na celkové spracovanie práve pri vydavateľstve PLUS, ktoré poňalo niektorých hororových velikánov (H.P. Lovecraft, Henry James, Edith Whartonová či M.R. James) naozaj pompézne, no tu naozaj netrafili. Podivné karikatúry na prebale i vnútri knihy sa vôbec nehodia k takému klasikovi ako je Bram Stoker.

Napriek nie vydarenému obalu (ale čo si budeme hovoriť, obal predáva!) je obsah knihy o niečom úplne inom (našťastie). Stokerove poviedky sú aktuálne, s jemným strašidelných nádychom a skvele napísané. Podľa slov zo zadného prebalu sa tu Stoker predstavuje ako tvorca krikľavého literárneho strachu, rozmanitých kulís, dramatických stretov i nečakaných rozuzlení s ironickým nádychom. A rozmanitosť a dramatiku rozhodne očakávajte. Poviedky sú rôznorodé, len tá prvá sa zaoberá slávnym grófom, v tých ďalších by ste jeho meno hľadali márne. A nie je im to naškodu… Za krikľavý literárny strach by som ruku do ohňa nedala, keďže z poviedok dýchala skôr jemná mrazivá a dôstojná atmosféra, ktorá sa nesnaží byť hororová za každú cenu a každý strach a každá hrôza prirodzene vyplýva zo situácie. Pre mňa bola jednoznačne najlepšou poviedkou Indiánska žena, ktorú akoby Stoker napísal včera a nie pre sto rokmi, taká bola brutálna, napínavá a desivá vo svojej rafinovanosti.

Hovorí sa, že za každým úspešným mužom stojí silná žena a v tomto prípade na tom možno niečo bude. Preto môžeme ďakovať Stokerovej manželke Florence, že sa rozhodla po jeho smrti poviedky zverejniť. Napríklad Draculůvho hosta Stoker vyradil z románu, pretože sa bál, že čitatelia zistia, že sa nechal inšpirovať klasikom strašidelnej poviedky, írskym autorom Josephom Sheridanom Le Fanu a jeho upírskou novelou Carmilla. Stoker si inšpiráciu pravdepodobne vzal i z ďalších prác Le Fanu “An Account of Some Strange Disturbances in Aungier Street” (Zpráva o podivných událostech v Aungierově ulici) a “Mr. Justice Harbottle” (Soudce Harbottle), v ktorých vystupuje duch krutého sudcu. I v Stokerovej poviedke Soudcův dům sa duch sudcu snaží vykonávať svoju spravodlivosť na pilnom študentovi, ktorý si jeho bývalý dom prenajal. Myslím si však, že Stoker sa nemusel obávať obvinení z plagiátorstva, pretože hoci možno prevzal niekoľko motívov od iných autorov, vtisol im pečať vlastnej osobnosti i štýlu a niekoľko zaujímavých motívov.

Napriek miernej inšpirácii inými autormi sú Stokerove poviedky originálne a stále aktuálne. Bude to asi jednoducho tým, že sú proste dobré. Najmä prvá polovica knihy a poviedky Draculův host, Soudcův dům a Indiánská žena sú príjemne mrazivým a dychberúcim dobrodružstvom. Poviedky v druhej polovičke už jemne strácajú dych spolu s pútavosťou a pozornosť už dokáže odbehnúť i k iným veciam, ako k čítaniu. Stále však majú to čaro, ktoré zo Stokera spravilo klasika horovovej literatúry.

I keď nie sú všetky poviedky v tejto zbierke rovnako reprezentatívne a nie každého rovnako zaujmú, všetky dýchajú starou goticko-romantickou atmosférou, ktorá spolu so Stokerovým talentom vytvára príjemne mrazivé čítanie. Fanúšikovia slávneho grófa, ktorý si chcú pripomenúť atmosféru zo zasnežených hôr Transylvánie a prežiť s Jonathanom Harkerom cestu k hradu počas Valpružinej noci, či tí, ktorí si chcú overiť, či bol Stoker schopný napísať viac ako jednu knihu, by sa nemali nechať odradiť obálkou a zbierku by si rozhodne nemali nechať ujsť.
Recenzia od Shaola (16. 05. 2014 22:02:23)