18%
18%
13%

Příliš mnoho andělů
Autor: Petr Chudožilov
Vydal: Albatros media a.s.
Kniha Príliš mnoho andělů od Petra Chudožilova s prívlastkom detská a s ilustráciami od Zuzany Bočkayovej Brunckovej vám prináša 19 krátkych a takmer neuveriteľných príbehov predovšetkým o ľuďoch: Anděl je mojí nejmilejší zvíře. Hned po žirafě! ... str. 6 Príliš mnoho andělů ... str. 12 Duo Angelos ... str. 17 Balada o zločinci a andělu strážnem ... str. 25 Příběh polárního anděla ... str. 30 Za mrazivé zimní noci ... str. 38 Člověk bez fantazie ... str. 45 Anděl zkázy ... str. 50 Dvě staré dámy ... str. 56 Konec pirátů na Rýně ... str. 60 Boží mlejny ... str. 68 Omyl ... str. 76 Ikarus a snyové ... str. 82 Holátko ... str. 89 Hospoda u archanděla Gabriela ... str. 101 Bankovní tajemství ... str. 108 Kabát ... str. 118 Stopa ve sněhu ... str. 127

Petr Chudožilov „Příliš mnoho andělů“

Vydavateľstvo Albatros vydalo koncom minulého roku jednu výnimočnú knihu. Na prvý pohľad sa vám môže zdať, že je úplne obyčajná, možno trošku väčšia a farebnejšia ako väčšina kníh, ak ju však otvoríte...

Petr Chudožilov žije vo Švajčiarsku. Od roku 1990 získal rád „spisovateľa na voľnej nohe“ a napriek tomu, že má celkom blízko k hravým fejtónom či farebným poviedkam, zvykne sa jeho meno spájať skôr s literatúrou pre deti. Hoci veľmi rád píše, vystriedal vo svojom živote niekoľko zaujímavých povolaní (tak napríklad: mliekar, predavač, drevorubač, redaktor, strážnik, šofér či robotník...). Svoju prvú knihu vydal v roku 1969. Volá sa naozaj zaujímavo – Kapři v kvetoucích trnkách. V roku 1991 sa mu podarilo ukoristiť si miesto na Čestnej listine IBBY a o 2 roky neskôr ukradol i Európsku cenu za najlepšiu nemeckú rozprávku.

Petr Chudožilov veľkú časť svojich kníh napísal v češtine. Samozrejme, nájdu sa aj také, ktoré vyšli v nemeckom jazyku. Sem-tam sa jeho knihy z ničoho nič objavia v Taliansku, Španielsku, Maďarsku či Slovinsku. A niekedy okolo Vianoc si našli cestu konečne aj k nám.

Áno, našli. Petr Chudožilov okrem toho, že fantasticky čaruje so slovami, vie si vybrať i zaujímavých priateľov. Bývajú síce na zemi a venujú sa úplne bežným veciam, ale keď príde ten správny čas, roztiahnu krídla a priletia pomôcť. Peter Chudožilov jednoducho pozná Príliš mnoho andělů.

Rozprávkové knihy by mali byť vo všeobecnosti magické. Rozprávkové knihy musia byť plné snových ilustrácií či veľkých zdobených písmen, aby sa každé nové dobrodružstvo našlo poľahky a rýchlo. Rozprávkové knihy by mali oplývať fantáziou bez hraníc, ktorá vám rozžiari deň aj vtedy, keď veľké neforemné oblaky za vašimi okami ronia slzy, pretože sa prejedli výdatnej cibuľovej polievky. Rozprávkové knihy musia mať šťastné konce a smutné príbehy, ktoré vám dovolia veriť vo veci nemožné, menej možné či naveľa možné. Viete, rozprávkové knihy by mali byť skrátka neopakovateľné! A anjeli od Petra Chudožilova to vedia.

Nad kvalitou kníh Petra Chudožilova ohŕňa nos iba málokto. Väčšina čitateľov skôr tak trošku neveriacky krúti hlavou nad tým, pre koho sú jeho texty vlastne určené. Verte či nie, rozprávky Petra Chudožilova prehovárajú do duše všetkým deťom, a to bez ohľadu na to, koľko krížikov na svojom chrbte nosia. Nie je dôležité, akí starí ste a či veríte na duchov. Neopakovateľný zážitok dokážete prežiť aj s knihou, ktorá rozprávkovým spôsobom prerozpráva úsmevné, ale aj trpké osudy všedných ľudí a ich nevšedných priateľov.

Kniha Príliš mnoho andělů od Petra Chudožilova s prívlastkom detská a s ilustráciami od Zuzany Bočkayovej Brunckovej vám prináša 19 krátkych a takmer neuveriteľných príbehov predovšetkým o ľuďoch. Isteže, vyvarovať sa istej šablónovitosti, ktorú so sebou anjelská tematika prináša, predstavuje ťažšie splniteľnú úlohu. Avšak vo svete anjelov Petra Chudožilova nie je anjel ako anjel a o stereotyp zakopnete iba sťažka. Na jednej strane za to môže výstavba jednotlivých príbehov, ktoré sa odohrávajú v reálnom svete a s reálnymi postavami, rozprávajúca jednotlivé príhody tak, ako si ich (zrejme) autor sám odžil. Samozrejme, trošku prikrášlene. Na druhej strane snaha autora - rozprávača vniesť do rozprávania nielen kúsok svojského ponaučenia v príjemnom humornom tóne, ale aj prvky fantastickosti, ktoré vás nechajú uveriť, že strážni anjeli naozaj existujú a že nezáleží na tom, akú podobu na seba práve vzali.

A nezáleží ani na tom, či sa kniha dostane do detských rúk, ktoré s anjelmi poletia na Severný pól, odkiaľ ich víchrica roztrúsi po celom svete. Možno s nimi zavítajú aj do čudnej chladnej miestnosti, aby deň čo deň mohli robiť spoločnosť jej zvláštnemu nájomníkovi, zmieria sa s tým, že si ich raz za čas pomýlia s papagájom, alebo budú musieť niekedy vystupovať v cirkuse po boku postaršej akrobatky. Dôležité nebude ani to, že ju úplnou náhodou otvorí starší čitateľ, ktorý v nej objaví nielen ľudskosť, ale aj neopísateľné čaro empatie, dôvtipu, nádeje i lásky v najrôznejších anjelských podobách. Príliš mnoho andělů od Petra Chudožilova je knihou možno o trošku viac farebnejšou ako väčšina kníh na svete, avšak je aj knihou určenou pre široké spektrum čitateľov a milovníkov dobrej literatúry, aj keď sa pýši prívlastkom detská.

Jej hravý tón, malebné opisy, dôraz na jednoduchosť a priamočiarosť, aby prejav nebol zbytočne vyumelkovaný alebo ťažkopádny, nemätie či inak neznepríjemňuje čítanie. Príbehy sa nesnažia hrať na niečo zádumčivé, aj keď ich ústredný motív niekedy bojuje so spoločenskými otázkami, ktorým sa snaží nastaviť úprimné zrkadlo.

V dnešnej dobe je pomerne ťažké nájsť dobrú knihu, tobôž tú detskú. Peter Chudožilov však predstavuje záruku kvality. Ak sa teda jedného dňa u vás objaví nejaký ten malý a trošku dotieravý anjel a v náručí bude držať knihu ladenú domodra, nevyháňajte ho. Každý z nás predsa vo svojom živote potrebuje niekoho, kto bude nad ním bdieť vo dne i v noci a knihy plné anjelov, ktoré búd snívať spolu s nami.

Recenzia od Yaonee (18. 05. 2014 19:56:28)