18%
13%
Celkovo hlasovalo 396 užívateľov.

Amélie a barevný svět
Autor: Petra Neomillnerová
Vydal: Albatros Media
Pojďte společně s Amélií objevovat barevný svět! Tajemný dům v pražské Tróji, kde se před 123 lety zastavil čas, už není zapomenutý ani temný. Amélie s maminkou tam teď žijí společně s Markétou a její mámou, které jim pomáhají objevovat náš barevný svět. Markéta prožívá první lásku se Samem a přitom se snaží s Amélií odhalit tajemství zvláštního kluka Jakuba, kterého potkali na Starém Městě… Podaří se jim vyřešit neshody plynoucí z toho, že jedna je člověk a druhá duch, nebo že jedna má kluka a druhá ne?

Petra Neomillnerová - Amélie a barevný svět

“Nejspíš existuje hodně způsobů, jak se duchem stát, ale je málo cest, jak být jako duch šťastný.”

S tajomnou, čiernovlasou a podivne bledou Améliou sme sa prvý krát stretli, keď bol jej svet tmavý a osamelý, v útlej knižke pre deti a väčšie (alebo večné) deti tak do 100 rokov s názvom Amélie a tma. Jej autorka Petra Neomillnerová, česká stálica fantasy literatúry, na konci prvého príbehu o Amélii vrátila do jej sveta farby, no Amélia sa bude musieť veľmi snažiť, aby opäť nevybledli do siva. Pretože v tejto rozprávke nežijú postavy šťastne až do smrti (a vlastne ani po nej nie) a potýkajú sa s mnohými každodennými i menej bežnými starosťami.

Markéta s mamou sa presťahovali k Amélii a jej mame do starého domu, v ktorom sa vďaka nim začína prebúdzať život. Všade sú kvety, hudba, mačky, dom je i po zotmení rozžiarený, pretože v ňom zaviedli elektriku a z izieb sa ozýva smiech a rozhovory. Amélie a Markéta sú najlepšie priateľky, hoci sú každá z iného sveta. Namiesto “žili šťastne až do smrti” sa však na obe dievčatá hrnú problémy. Markétin otec sa vrátil z ciest a veľmi ho zaujíma, prečo sa jeho dcéra i s matkou presťahovala a s kým že to býva. Okrem toho Markétinu hlavu zamestnáva chlapec, s ktorým trávi veľa času a na Améliu jej ho už tak veľa neostáva. A Amélia trošku žiarli na to, čo by chcela a nemôže mať. Chce spoznať čo najviac z objaveného farebného sveta ale jej mama sa o ňu stále veľmi bojí a nechce ju nikam púšťať. Keď však Lýdiu predsa len presvedčí, vydá sa i s Markétou na vianočné trhy, kde stretne Jakuba, ktorý je tiež duch a Amélii sa predsa len zazdá, že by mohla mať ďalší kúsok farebného sveta, ktorý bol pred ňou skrytý. Nebude to však také ľahké, pretože nie všetci duchovia sú dobrí a Améliino priateľstvo s človekom sa im nepozdáva...

Amélie a barevný svět je pokračovaním knižky Amélie a tma nielen podľa názvu. I v tejto knihe Petra Neomillnerová rozpovedala príbeh zasadený v známom českom prostredí, nesmrteľný príbeh o láske a priateľstve, tajomstve i o obyčajnom živote a jeho túžbach, ktorý svojou krásou a čistotou vábi malých i veľkých čitateľov. Dievčatá dospeli a vyrástli, nielen Markéta ale i Amélia, ktorá síce nevyzerá ani o deň staršia, ako pred 123 rokmi, keď si ju vzali vody Vltavy, no je zrelšia a odvážnejšia. Spolu s Markétou rieši problémy tak skutočné, že by pokojne mohli byť našimi problémami. Autorka si dala veľmi záležať na charakteroch postáv a to i v knižke tak útlej, že by ste povedali, že je v nej len tak tak miesta pre poriadny dej.

No Neomillnerová dokázala nielenže rozpovedať úžasne napínavý a magický príbeh, do knižky sa ešte zmestili i éterické ilustrácie Vladimíra Kupčíka, ktorý tentoraz vo farbe vdýchol ešte viac života všetkým hlavným protagonistom, rovnako ako i všetkým mačičkám, ktoré sa po dome motajú. Vďaka nim je tá kniha taká krásna, že aj keby ste nevedeli čítať, chceli by ste sa na ňu aspoň pozerať.

Hoci príbehu trochu chýba to počiatočné spoznávanie dvoch rôznych svetov, reálneho i toho čiernobieleho a skoro priesvitného, stále je tu napätie z možnosti prezradenia existencie Amélie a jej mamy nepovolaným osobám, ktoré by mohli zničiť všetko, čo ženy majú. Okrem toho sa objavil i nový problém, tentokrát s duchmi, ktorým sa priateľstvá medzi živými a mŕtvymi nepozdávajú. Petra Neomillnerová tu tiež dobre pracuje so strachmi, ktoré ovládajú nielen dievčatá, ale aj ich mamy. Okrem toho posunula príbeh do ďalšej prirodzene vyplývajúcej roviny a tak sa nestretávame so stále rovnakými problémami, ale so situáciami, ktoré by sme sami očakávali. Autorka svoj pochmúrny štýl nezaprie ani v knihe pre deti, avšak dávkuje ho len v takej miere, aby detského čitateľa navnadil, no nevydesil.

Knihy Petry Neomillnerovej pre deti ma očarili snáď viac, ako to dokázali tie o Moire, Lotte či Tine. Autorka si dokázala zachovať pochmúrny štýl, no zároveň mu dodať hrejivé čaro príbehov pre deti, skvelé hrdinky, s ktorými sa čitateľ dokáže stotožniť a prežívať s nimi všetky radosti i trápenia, obsah, ktorý pohladí dušu a obal, ktorý poteší oko. Hoci je kniha rozprávková a magicky čarovná, ukrýva v sebe tú pravú duchársku atmosféru, a i keď duchovia neštrngajú reťazami ani sa nenačahujú studenými rukami spod postelí, i tak dokážu vyvolať príjemne mrazivé zimomriavky a pocit, že vietor nejako zvláštne duje v komíne a hýbe vetvami stromov...
Recenzia od Shaola (20. 05. 2014 20:12:39)