17%
16%
18%
13%

Ritmatik
Autor: Brandon Sanderson
Z pera majstra svetovej fantasy prichádza príbeh o šestnásťročnom Joelovi, ktorého jediným snom je stať sa ritmatikom a byť tak vyvoleným, čo môže vdýchnuť život krieduchom a slobodne sa priúčať magickému umeniu. No Joel je len synom prostého výrobcu kriedy na Armediovej akadémii a študentom ritmatiky môže len ticho závidieť. Až do dňa, kým si ho za asistenta nevyberie profesor Fitch, aby mu pomohol pri vyšetrovaní záhadných únosov študentov. Na mieste činu nachádzajú len neznáme ritmatické čiary a krv unesených. Joel sa spolu so študentkou Melody ocitne na stope nečakaného objavu, ktorý navždy zmení chápanie ritmatiky i fungovanie ich sveta.

Brandon Sanderson - Ritmatik

Pripravte si kriedy, vaša lekcia ritmatiky začína…
Ritmatika nie je len také obyčajné čmáranie kriedou! Pri ritmatike ožíva celý nový svet. Svet krieduchov a obranných čiar, čiar zákazu a čiar sily, svet taký čarovný a živý, že sa netreba čudovať Joelovi, že je ritmatikou taký fascinovaný. Joel vie o ritmatike všetko, kreslí perfektné kruhy a má zmáknuté všetky možné stratégie obrany i útoku. Nadšene rozpráva o ritmatike každému, kto je ochotný ho počúvať. No Joelove obrazce nikdy neožijú vlastným životom a nikdy nebude vyslaný do Nebrasku, aby bránil občanov Spojených ostrovov amerických proti divým krieduchom a iným hrôzam. Joel totiž nie je ritmatik...

Ešte ste nepočuli o Brandenovi Sandersonovi? Kde to žijete?
Brandon Sanderson je meno, ktoré sa už pár rokov skloňuje v tých najvyšších a najfajnovejších fantastických kruhoch. Počas svojej krátkej, asi desaťročne, spisovateľskej kariéry, si už na konto pripísal niekoľko noviel a 17 románov a niektoré z nich teda nie sú žiadne tintítka. A popri svojich knihách dopísal ešte aj veľkolepý záver monumentálnej série Kolo času od Roberta Jordana, ktorý už svoju -násť dielnu ságu dokončiť nestihol.

Ritmatik je prvou knihou Brandona Sandersona, ktorá vychádza v slovenčine. Slovartu sa vizuál knihy ako vždy veľmi vydaril, ozubená obálka je krásna, mapa je krásna, vnútorne ilustrácie sú krásne, proste celá kniha je na zožratie! Ešte predtým, ako začnete Ritmatika čítať, dovolím si jedno malé upozornenie - ritmatika je vysoko návyková! Spolu s knihou si preto kúpte i kriedu, aby ste mohli skúsiť nakresliť aspoň Ballintainovej obranu a pár krieduchov, hoci možno skončíte pri pokuse o deväťbodový kruh a krieduchových jednorožcov ;)

Ritmatik je taká správna tínedžerina. Akčná, s jednoduchým dejom, lákavým svetom s premysleným systémom mágie a storjov a so sympatickými postavami. Reálnymi postavami. Joel je milý chlapec, zapálený pre ritmatiku, a keď otvorí ústa, môžete si byť istý, že z nich vylezie niečo o ritmatike. So svojimi večnými výlevmi o obranách a útokoch, slávnych súbojoch a dôležitosti ritmatiky je občas pekne otravný. Melody je zas osamelé dievča, ktoré sa hnevá na to, že jej nejaký rituál nalinkoval život, avšak dychtí po priateľstve a spoločnosti a po tom, aby nemusela byť ritmatička. Je proste jasné, že tí dvaja sa musia dať dokopy, vzhľadom ku krátkemu obdobiu, v ktorom sa dej odohráva, našťastie len ako priatelia... Profesor Fitch je zas taký popleta so srdcom na správnom mieste. Všetky tieto postavy veľmi nemyslia, zato veľa konajú a ak aj myslia, autor sa s čitateľom o ich myšlienky veľmi nedelí. Buď rozprávajú alebo konajú, čo Sanderson popisuje krátkymi vetami, ktoré len pridávajú na akčnosti príbehu. Pre rýchločítačov, ktorí hľadajú hlavne napínavé a neodložiteľné čítanie, bude Ritmatik splneným snom. Tí, ktorí si radi vychutnajú i myšlienkové pochody a sem tam nejaký odsek bez priamej reči, trošku zatnú zuby a jednoducho budú pokračovať v čítaní :)

Ritmatik však nie je len o ritmatike (prekvapenieeee!)
Jasné, samotná ritmatika bola (aspoň pre mňa) najzaujímavejšou časťou knihy, ale Sanderson tu rozvinul i slušnú detektívnu zápletku a načrtol väčšie záhady, ktoré bude treba vyriešiť v ďalších dieloch. A hej, Ritmatik je aj o všetkých tých veciach, ktoré sa do kníh pre tínedžerov občas dostanú, ako priateľstvo, oddanosť a odvaha a tiež obrovská chuť pchať nos tam, kam si dospelí nemyslia, že by ho decká pchať mali :)

Ritmatik je kniha, pre ktorú je worlbuilding rovnako dôležitý ako dej. V prvej polovici knihy je dokonca dej veľmi v úzadí, čo môže niektorých nudiť, no mňa zaujímalo každé jedno písmenko, vďaka ktorému som sa o svete, kde ožívajú kriedové čiary, dozvedela viac. Sanderson len pomaly, postupne vo vhodných dávkach odkrýva, ako svet funguje. Sťažuje to fakt, že Sanderson tu nepoužíva takmer žiadne opisy a všetko, čo vieme, sa dozvedáme len z rozhovorov postáv.

Spočiatku sa môže zdať, že Armediova akadémia sa nachádza proste niekde v Amerike, chodia do nej i obyčajní študenti, nielen vyvolení ritmatici a celé to funguje rovnako, ako v našom svete. Sanderson však postupne odhaľuje malé rozdiely, z Ameriky sú Spojené ostrovy americké a sú pospájané nadzemnou železnicou, ritmatika bola vynájdená a ritmatikom sa človek stane počas záhadného rituálu. Tých drobných rozdielov je veľa a zo Sandersonovho sveta robia originálne a fascinujúce miesto.

Chválenkovo...
Brandon Sanderson je meno, ktoré si zapamätajte, budete ešte o ňom počuť! Neprekvapilo by ma, ak by sa zaradil medzi najdôležitejších fantasy autorov tohto storočia, svojimi neopozeranými nápadmi a rozprávačským majstrovstvom na to má všetky predpoklady. V Ritmatikovi dokázal, že vie písať nielen zložité fantasy eposy ale i oddychové a iskrivé čítanie pre mladšiu generáciu. Ritmatika si tak užijú všetci, ktorých neomrzelo snívať o magických školách a vymyslených svetoch, tí, ktorým nie je cudzie dobrodružstvo a skvelé nápady i tí, ktorí sa chcú pri čítaní skvele zabaviť. Geometria nikdy nevyzerala zábavnejšia a ak ste si mysleli, že z kreslenia kriedou na chodník ste už vyrástli, Ritmatik vás presvedčí o opaku. Už ste navnadení? To je dobre :)

Recenzia od Shaola (29. 07. 2014 13:59:43)