17%
18%
13%
Celkovo hlasovalo 396 užívateľov.

Proroctví
Autor: Josephine Angelini
Šestnáctiletá Helen Hamiltonová si odmalička bolestně uvědomuje, jak moc se liší od svých vrstevníků – nejen nezvyklou výškou, ale i schopnostmi. Umí například superrychle běhat a má nadlidskou sílu. Zároveň se bojí, že tyhle její „abnormality“ značí, že je nějaká zrůda, a tak se snaží co nejvíc splynout s davem, nevyčnívat. Což je minimálně při její výšce opravdu těžké. Pak ale na americký ostrůvek, kde žije, zavítá početná rodina Délosových a obvykle mírná a klidná Helen přecitlivěle reaguje na jakoukoli zmínku o nich, přestože je vůbec nezná. Její okolí, táta, nejlepší kamarádi Claire a Matt, ji nepoznávají a nechápou, co se děje. Jenže rodina Délosových Helen nepřinese jenom neklid, ale taky jí pomůže zjistit, co je vlastně zač. Že není žádné monstrum, ale stejně jako atraktivní, výjimečně chytří a sportovně nadaní Délosovi pochází z linie potomků řeckých polobohů...

Helen vždy vedela, že je iná, a preto sa to snažila skrývať, hoci pri jej výške a neobyčajnej kráse nie je jednoduché stratiť sa v dave. To, že je rýchla, silnejšia ako dospelý muž, nikdy neochorela na žiadnu bežnú ľudskú chorobu a zranenia sa jej hoja neobyčajne rýchlo, vníma skôr ako prekliatie než dar. Monštrum, čarodejnica, démon? Tieto otázky Helen v hĺbke duše zožierajú, avšak len do chvíle, kým sa na ostrov neprisťahuje záhadná rodina Délosových. Na tom by síce nebolo nič zvláštne, avšak Helen ich prítomnosť z nejakého neznámeho dôvodu privádza do vývrtky. Nedokáže ich vystáť a to ich ani len nepozná. No vždy, keď sa objavia v jej blízkosti, zachváti ju taká vlna nenávisti, že sa jej nedokáže ubrániť a jedného z Délosových chlapcov napadne. To je však len začiatok. Čoskoro Helen príde na to, že nie je sama, ktorá skrýva veľké tajomstvo.

Keby som mala myšlienku tejto knihy stručne zhrnúť, povedala by som asi toto: Knižka, ktorej grécka mytológia nie je cudzia, dievča s tvárou ženy, ktorá rozpútala Trójsku vojnu a láska taká nebezpečná, ktorá by ju mohla rozpútať znova.

To je skutočne niečo, čo dokáže v priebehu sekundy pritiahnuť pozornosť, minimálne tú moju. ALE...

Pravdupovediac, od tejto knihy som čakala oooooveľa viac. Možno aj preto, koľko bolo okolo nej v zahraničí kriku a ako sa fanúšikovia vehementne domáhali filmového spracovania. No Proroctví celkom dopláca na to, že je to prvý diel série. Táto skutočnosť z toho jednoducho dýcha. Miestami je príbeh nezáživný a točí sa len okolo toho, ako hlavná hrdinka rozmýšľa o tom, prečo ju jej vyvolený nechce. V tomto smere sa zrejme autorka chcela trochu odlíšiť tým, že pred hrdinov postavila na prvý pohľad neprekonateľnú prekážku, ktorá im bránila posunúť ich vzťah niekam ďalej (v jednom momente som si dokonca pomyslela, že musela čítať Clareovej sériu Nástroje smrteľníkov). Avšak to neustále vzdychanie o tom, ako strašne po sebe túžia, vymazalo všetky pozitíva tohto nápadu.

Z dejového hľadiska príbeh taktiež príliš neuchvacuje. Najprv je to takmer 100 strán plných otrepaného klišé a potom sa zrazu stane niečo, čo sa chce tváriť originálne, no pôsobí to skôr silene. Neviem ale, či je to jednoducho štýlom akým autorka píše alebo prekladom.

Samozrejme, kniha má aj svoje pozitíva. Oceňujem najmä to, že autorka zbytočne nemrhá faktami a aj krátka zmienka o čomsi alebo komsi sa neskôr môže vyjaviť ako dôležitá. Taktiež zameranie a využitie Trójskej vojny ma oslovilo, nakoľko je to podľa mňa jedna z najväčších záhad gréckej mytológie/histórie.

Na túto sériu som sa tešila, lebo grécku mytológiu milujem, no zatiaľ ma príliš neuchvátila. A prosím, nech už o nej nikto nepovie, že je to Percy Jackson pre dievčatá, pretože tieto dve série sa ani len nedajú porovnávať. Proroctví jednoducho zatiaľ ani zďaleka nedosahuje kvalitu Riordanových kníh. Som zvedavá, či ďalšie diely zmenia môj trochu sklamaný názor, pretože si naozaj myslím, že táto séria má potenciál a ja verím tomu, že ho autorka v ďalších dieloch využila.

Nakoniec sa chcem pekne poďakovať vydavateľstvu Albatros Media za poskytnutie recenzného výtlačku. :)
Recenzia od Ella (26. 08. 2014 20:51:24)