19%
17%
13%

Na hroby
Autor: Mark E. Pocha a kolektív autorov
Vydal: Hydra
Antológia českých a slovenských poviedok o umieraní, o smrti a o balansovaní na hranici života a smrti. Hrdinovia poviedok hrajú podivné hry, víťazia, podvádzajú a sú podvedení, lebo „zubatá“ má morbídny zmysel pre humor. Obsah Pamätajte na svojich mŕtvych... str. 2 Máme to v krvi... str. 7 Manifest... str. 54 Přání smrti... str. 58 Freska... str. 91 Ex Luna, annihilatio... str. 114 Trochu jiná smrt... str. 157 Strýček... str. 179 Mladuchy na zabitie... str. 193 Drabble Mix... str. 206 Strážcovia galaxie... str. 209 Prechádzka medzi náhrobnými kameňmi... str. 219

Mark E. Pocha a kolektív autorov „Na hroby“

Slovenským antológiám, hlavne tým fantastickým, osud nepraje. Napriek tomu, že sa skoro každý rok urodí v tejto oblasti niečo nové, kvalita príspevkov stále kolíše. Mená autorov, predovšetkým ťahúňov konkrétnej zbierky, sa intenzívne recyklujú, nečudo, že ak sa na pultoch kníhkupectiev ocitne prvá a zatiaľ jediná „hororová“ antológia českých a slovenských poviedok o umieraní a čudnom balansovaním na hranici života a smrti, nebudete od nej očakávať veľa. Ak vôbec niečo.

Na hroby uviedol do nemŕtveho života Mark E. Pocha na tohtoročnom festivale fantastiky Parcone 2014 (IstroCON) a pri krste mu sekundovali nielen autori, ktorých práce si môžete v tejto atypickej antológii prečítať, ale aj vydavateľstvo Hydra. Práve ono výrazne pomohol s vydaním strašidelného projektu, ktorý sa o slovo hlási či už v tlačenej brožovanej, alebo elektronickej podobe. Nech si však vyberiete akúkoľvek možnosť, bude vás vaša investícia časom tak trošku mrzieť. Obálka síce hlása zmes rôznych fantastických žánrov, pričom sám zostavovateľ zbierky čitateľov nadšene láka na nezabudnuteľný hororový zážitok, pretože práve týmto smerom sa má celý projekt uberať, báť sa však budete len sporadicky. Možno vôbec.

Antológia českých a slovenských poviedok Na hroby pozostáva z 10 krátkych poviedok, 1 predslovu a 1 doslovu, a svoj pohľad na tenkú hranicu medzi životom a smrťou vám priblíži Hanina Veselá, Janko Iška, Honza Vojtíšek, Katarína Soyka, Jan Kotouč, Petra Slováková, Josef Horký, Lenona Štiblaríková, Jiří W. Procházka a Mark E. Pocha. Väčšina mien vám určite nebude neznáma, pretože vydavateľstvo Hydra stavilo na aktuálnu vlnu fantastických autorov, ktorí majú na svojom konte niekoľko románov, noviel, poviedok, krátkych próz, zbierok, zborníkov, článkov o fantastike, kedysi stáli na čele popredných fantastických mesačníkov, prípadne na ich čele ešte stále stoja, čiže sú literárne činní a je o nich viac-menej počuť. Pokiaľ ich tvorbu poznáte a netrpezlivo čakáte na to, kedy vaši obľúbení autori prídu s niečím novým, hororový projekt Marka E. Pochu vám vyčaruje úsmev na tvári, pretože prináša štandardne dobré poviedky so štandardne dobre spracovanými témami. Aj keď horor je zastúpený minimálne.

Ak však patríte k bežnej populačnej krivke čitateľov fantastiky, ktorí nahliadajú na domácu tvorbu trošku skepticky (my sa im vlastne nečudujeme), alebo hľadáte v súčasnej mainstreamovej literatúre niečo „neopozerané“, x a y razy nečítané, trošku iné a predovšetkým kvalitné (obsah + forma), pristavte sa pri tejto zbierke iba v prípade, že je vám smutno za bizarným svetom Petry Slovákovej, alebo hľadáte zaujímavé populárno-náučné články o hororovej literatúre. Dušan D. Fabian zosmolil ihravý doslov, v ktorom si ruky podávajú velikáni hororovej literatúry s radosťou vás sprevádzajúci dejinami tohto ešte stále trošku kontroverzného žánru. Exkurzia je krátka, odhalí vám však pozoruhodné preludy, výjavy či fantastické bytosti, ktorým len sťažka odoláte a ktoré s radosťou budete chcieť pozvať k sebe domov.

Prvú antológiu českých a slovenských poviedok otvára predslov zostavovateľa zbierky, Marka E. Pochu, ktorý sa vlastne na predslov, podľa jeho vlastných slov, iba hrá. Nebolo by na tom vlastne nič zvláštne, ak by ste sa odrazu neocitli kdesi na cintoríne. Opis toho, čo príde a toho, čo vás neminie, sa síce snaží pôsobiť naoko strašidelne, vy sa však skôr bojíte toho, že sa čochvíľa spoza stromu objaví známy nemŕtvy a v tom najlepšom prípade vás požiada o tanec, v tom najhoršom o ruku. Tak trošku komicky pôsobiaci úvod vám náladu síce nezlepší, ale minimálne vás pripraví na to, v akom tóne sa zrejme budú niesť zvyšné poviedky.

Aj v tomto prípade sa opäť potvrdilo nepísané pravidlo, že české texty svojou výstavbou a jazykovým prejavom prevalcovali tie slovenské, ale okrem dobre zvládnutého rozprávania, zaujímavého vykreslenia postáv (aj keď im v mnohých prípadoch chýba hlbšia psychologizácia) a príjemnej zmesi všetkého možného, iba okrajovo hororového, neponúknu vám ich autori niečo, čo by vás šokovalo svojou inakosťou (hoci poniektoré konce zanevreli na typické šťastné klišé), tobôž témou, ktorú by ste už niekde nevideli či nečítali.

A tak sa teda ocitáte vo svete anjelov a démonov, kde sa mení šanca na výhru z minúty na minúty a kde neviete prísť na to, prečo vôbec táto svetská pletka vznikla a prečo prešla hlavná hrdinka radikálnou a umelou zmenou opäť raz kedysi pred koncom a opäť raz za to môže sympatický, príťažlivý a neodolateľný antihrdina. Rovnako tak sa snažíte prísť na to, prečo textom či už s militaristickou tematikou, alebo v duchu známych makabróznych literárnych počinov pána Lovecrafta, chýba nielen logická výstavba, ale aj nevykradnutá myšlienka. Aj keď sa autori snažia pohybovať v temných, mysterióznych a desivých vodách, ktoré by mali vzbudzovať vo vás hrôzu a odpor podobne ako v súčasnosti populárny televízny seriál Ryana Murphyho a Brada Falchuka American Horror Story, nedokážu vo vás vyvolať viac ako sklamanie z nadnesene vyrozprávanej príhody so známou pointou, ktorá sa tiahne od Armageddonu, Hviezdnych vojen, Apolla 13, cez Hry o život, Battle Royale, Hellblazera, Penny Dreadful až po známe duchárske príhody z pera M. R. Jamesa, Edgara Allana Poa, Edith Whartonovej či Susan Hillovej.

Samozrejme, všade sa dá nájsť nejaká tá milá výnimka, ktorá sa vymyká zo stereotypnej schémy a vnáša do čítania príjemnú sviežosť, hoci nevonia vábne, skôr zatuchnuto. Minulý rok vydalo elektronické vydavateľstvo Martina Králika dve fantastické zbierky poviedok v duchu vedeckej fantastiky, new wierdu a kyberpunku. Telo a iné kyberhrôzy od známej slovenskej autorky Zuzany Droppovej a Železonoc a jiné podivnosti od poprednej českej autorky, priekopníčky vyššie spomenutých žánrov v súčasnej českej literatúre, Petry Slovákovej. O Petre Slovákovej sme ešte v tom istom roku počuli aj v spojitosti s vydavateľstvom Hydra, kde jej vyšla zbierka dvoch na seba nadväzujúcich noviel s názvom Cvrček v krabičce. Obe novely sa snažili čitateľovi naturalistickým spôsob prerozprávať príbeh o tom, kam vlastne smeruje naša spoločnosť a čo na nás môže číhať vo svete plnom zúfalstva a aromatickej špiny, z ktorého sa pomaly vytratila nielen ľudskosť, ale aj viera sama. A prvá antológia českých a slovenských poviedok vám prináša novú, síce krátku, ale za to veľmi precítenú poetickú ukážku plnú futuristických technológií i surrealistickej alternatívnej budúcnosti, kde začína zápas o integritu ľudskej bytosti v deformujúcej sa spoločnosti. Napriek tomu, že Trochu jiná smrt nemusí sadnúť každému, nenechá nikoho na pochybnostiach, že ide o prepracovaný text pragmaticky nahliadajúci na otázku života a smrti, ktorá tvorí podľa zostavovateľa zbierky, Marka E. Pochu, ústredný motív všetkých publikovaných textov.

O svoje teórie, súdy i úsudky sa snažia aj zvyšní autori. Ich zamýšľanie sa a filozofovanie síce nie je výrazné, čitateľa však neurazí, miestami pobaví, aj keď inak, ako to zrejme autori plánovali. Poniektoré dohady alebo načrtnuté problémy majú potenciál, nevyužíva sa však naplno, a práve to zamrzí ešte viac ako fakt, že texty sú tematicky monotónne a zubami či nechtami sa držia zadania, pretože akosi nechcú (alebo vari nemôžu) experimentovať so svojou formou. Istú inakosť síce prinášajú krátke úsmevné polemiky Jiřího W. Procházky, s názvom Drabble Mix, stavajúce na známych vtipoch o známych osobnostiach, populárnych medzníkoch v dejinách či veľmi obľúbených každodenných skutočnostiach, avšak aj v tomto prípade ide iba o akýsi neurčitý, trošku bojazlivý pokus zaplávať si vo vodách konkrétneho populárneho žánru s pevne stanovenými pravidlami a pozoruhodnou históriou svojho vývinu. Takže namiesto vypointovaného drabble, ktoré by v podaní tohto autora malo určite svoj pôvab a drzý šmrnc, sa čitateľovi predkladajú komické, sem-tam satirické mikroúvahy o tom, akoby istá ľudová múdrosť mohla fungovať, keby sa jej prisúdil kúsok fantastickosti.

Antológia Na hroby je svojím spôsobom rozmanitá a nestála. Prináša vám 10 krátkych príbehov na pomedzí života a smrti, v ktorých jednoducho musí niekto umrieť, inak by to nebolo lákavé. Chce šokovať, rada by filozofovala, niekedy sa odváži aj na husársky kúsok, nie je však zostavená umne, a to (opäť) zarmúti. Kvalita textov kolíše, téma sa síce dodržala, o horore sme sa čo-to nové dozvedeli, aj keď väčšinu nám už vypľuje sám pán gúgl, nebyť fascinujúcej fantázie Petry Slovákovej a čarovného doslovu Dušana D. Fabiana, zrejme by časom zapadla prachom.

Vydavateľstvo: Hydra
Autori: Mark E. Pocha a kolektív autorov
Počet strán: 228
Poviedky: Máme to v krvi - Hanina Veselá, Manifest - Janko Iša, Přání smrti - Honza Vojtíšek, Freska - Katarína Soyka, Ex Luna, annihilatio - Jan Kotouč, Trochu jiná smrt - Petra Slováková, Strýček - Josef Horký, Mladuchy na zabitie - Lenona Štiblaríková, Drabble Mix - Jiří W. Procházka, Strážcovia galaxie - Mark E. Pocha
Predhovor: Mark E. Pocha
Doslov: Dušan D. Fabian

PopKast: Bonus - Rozhovor s Markom E. Pochom