19%
17%
13%

Plnou parou: Antologie retrofuturistické fantastiky
Autor: Martin Šust
Vydal: Argo
Obsah Martin Šust: Krajina fantazie zahalená párou (předmluva) Jeffrey Ford: Doktor Lash vzpomíná Mark Hodder: Mimova mumie Jeff VanderMeer: Hanoverova oprava Tobias S. Buckell: Láska vchází do Hlubiny Carrie Vaughnová: Harry a Marlowe a talisman kultu Egil Jay Lake: Jak Špunti bezděky zachránili svět Ian R. MacLeod: Elementálové Michael Swanwick & Eileen Gunnová: Zepelínové město Chris Roberson: Edisonův Frankenstein Tim Pratt: Stříbrný okraj Nick Mamatas: Arbeitskraft Sean McMullen: Osm mil

Plnou parou

Retrofuturistická antologie Plnou parou editora Martina Šusta je nádhernou ukázkou toho, jak by měly knihy obdobného typu vypadat. Představuje nám dvanáct povídek zahraničních autorů, kteří nás zručně provedou rozličnými retrofuturologickými světy. Světy žánru, jenž je v poslední době často užívaným, populárním a mystifikovaným. Tento sborník by mohl napomoci jeho pochopení, neboť vedle již známějšího steampunku přináší i další subžánry náležící do tohoto označení. Neboť retrofuturismus je celý umělecký směr projevující se nejen v literatuře, ale také v dalších formách umění. Vychází z alternativních představ o budoucnosti, které vznikaly v minulosti, tj. v době, kdy se rozvíjelo určité odvětví či technologie v oblasti vědy či techniky. Je to tedy to, co si myslíme, že si kdysi lidé představovali o tom, jak by to mohlo být. Tento pojem pak zastřešuje různé subžánry. Ať už zmiňovaný steampunk, či dieselpunk, teslapunk, gaslamp fantasy a jiné. Retrofuturismus tedy není jen steampunk, což by si čtenář neznalý terminologie měl domyslet záhy po přečtení několika povídek. Vysvětlení v knize přináší i úvod editora, kde je tato problematika zlehka nastíněna.

V poslední době u nás nevychází mnoho sborníků se současnou zahraniční fantastikou, a tak je dobře, že po New Weirdových Trochu divných kusech přichází k českým čtenářům reprezentativní výběr povídek více či méně známých autorů. Kniha na první pohled upoutá nádhernou obálkou Pavla Trávníčka. Barevně sladěné a tematicky pojaté prostředí alternativního fantastického světa patří k velice povedeným uměleckým dílům. Úžasná jsou i abstrahovaná loga zdobící stránky kapitol. Grafická úprava i design jsou velice propracované a nádherně sladěné. Sama kniha je pak velmi kvalitně zpracovaná. Vrcholem je zdařile provedená tvrdá vazba s bílým emblémem hlavního motivu ochranného papírového přebalu. Drobné textové chybky vám nemohou zkazit radost ze čtení, neboť jich je zanedbatelné množství a běžný čtenář si jich ani nepovšimne.

Samotné povídky jsou vybrány velice pečlivě zaměřené na rozličný vkus čtenářů. Akčnější kousky jsou proloženy atmosférickými až poetickými pracemi, setkáme se s povídkami nutícími k zamyšlení i s propracovanou psychologií postav, i těmi, které bravurně imitují typickou dobrodružnou literaturu 19. století. Důležitým plusem je, že je antologie velice vyvážená. Povídky přes svou různorodost působí sladěným dojmem a navzájem se doplňují. Mnohdy experimentální forma upoutává zvláštním přístupem i u zavedenějších jmen. A nechybí ani často opomíjená originalita. Výborným doplněním samotných textů jsou výborně zpracované medailonky autorů, díky nimž se představí i u nás neznámí autoři.

Doktor Lash vzpomíná od Jeffreyho Forda je výborným úvodem do světa páry a technologie. Krátká atmosférická povídka, která má téměř dystopickou předzvěst katastrofy tak hustou, že by se dala krájet, nás zavede do víru podivné nákazy decimující jak prostý lid, tak doktory snažící se situaci zachránit. Velmi učesaný, jazykově pestrý, text pracuje s poetickou formou plnou obrazů a imaginace. Depresivní ladění nám má spíš představit základní nápad, myšlenku, než ohromit pointou.

O dost sušší, jak stylově tak jazykově, je Mimova mumie od Marka Hoddera, který je u nás znám cyklem knih Burton a Swinburn. Podivná záležitost se skákajícím Jackem je první z nich a záhy ji následoval Případ mechanického muže. Příběh povídky je ovšem samostatný a vychutná si ji i čtenář bez znalostí jakýchkoliv návazností tamějšího světa. Hodderova povídka obsahuje prvky parodizující frašky, škoda jen, že mnohé vtípky občasně vyznívají do prázdna a absurdita situace je hnána až do krajnosti. Příběh podivného vynálezce, dobrodruha a detektiva v jedné osobě, a jeho krásné sekretářky se zvrhne v okultní záhadu podivného cizince a jeho mumie, kterou používá jako rekvizitu při vystoupeních. Tradiční zpracování tematických prvků nabízí klasické viktoriánské dobrodružství se zajímavým rozuzlením problému. Text to není špatný, ale myslím, že kniha rozhodně nabízí mnohem výraznější věci.

Hanoverova oprava Jeffa Vandremeera dokáže pracovat s osobou vypravěče s bravurní lehkostí. Poetický text věrohodně popisuje události a vztahy v jednom malém městečku. Notná dávka psychologie a črty vztahů jen umocňují vyprávění o zkáze a naději. Bohatá obrazotvornost, která je umně vetkaná do celé povídky, poukazuje na zručného autora. Vandermeer je experimentátor, nebojí se komponovat děj na úkor formy, jak jsme již viděli v česky vycházejících New Weirdových dílech. Zde je příběh na stejné výši - je vyvážený a s propracovaným pozadím. Je až s podivem kolik informací se dá zakomponovat do poměrně krátkého textu. Vandermeer je jedním z významných představitelů retrofuturistických žánrů ve světě a podle mě zcela právem, což dokazuje i touto prací.

Láska vchází do Hlubiny z pera Tobiase S. Buckella zaujme poutavou, a pro české čtenářstvo nejspíše i originální, alternativní budoucností, kdy se civilizace zhroutila a lidstvo se uchýlilo ke zcela jinému rozdělení společnosti. Patrné jsou znaky sociálního vývoje viktoriánské doby, které autor využil k zápletce, a rozvíjel dále romantický vztah dvou cizích a odlišných lidí. Bezútěšný svět, v němž se všechno řídí logaritmickými stroji schovanými v srdci měst, je řízený přísnými pravidly, skrze něž však prosakuje touha po svobodě a odhalení pravdy. Venku přece nemusí být všechno takové, jak nám tvrdí, že to vypadá zevnitř. Povídka je spíše skicou k rozměrnějšímu tématu, kterému by nevadilo delší rozpracování.

Harry a Marlowe a talisman kultu Egil aspiruje na jízdu ve stylu dobrodružství Indiana Jonese. Carrie Vaughn využila to, co lidé milují na příbězích typu Lara Croft, a její postavy se vydávají za mimozemským artefaktem v naději, že díky němu zvrátí průběh války. Příběh je poměrně přímočarý bez odboček a po úvodu akční scénou, už nás toho moc nepřekvapí. Absence pointy není u podobného typu dobrodružství ničím neobvyklým. Není proto divu, že tento kus trochu trpí na úkor těch výraznějších věcí, které antologie nabízí.

Jak Špunti bezděky zachránili svět je oproti předchozí povídce gejzír originality. Velmi silná povídka Jay Lakea umocňuje zážitek z retrofuturismu a bravurně ukazuje, co se dá všechno vytvořit, když se autor neomezuje škatulkami subžánrů a pravidel. Nápad dětského gangu, který žije ve světě Roury, je mrazivě propracovaný zrovna jako motiv tvůrců, kteří vytvořili tajemné rukavice. Objevují se nečekané situace, nápady v nadměrném množství, kterých je na tak krátkou povídku téměř škoda a tak ke konci zamrzí, když je příběh utnut. Rozhodně se jedná o velice výraznou a jednu z nejlepších prací, s nimiž se setkáme.

Elementálové jsou dalším výborným dílem, ačkoliv se jejich stylové schéma opět blíží k imitacím dobové literatury a tak pro běžného čtenáře může působit značně strojeně nebo jako příliš filosofující. Alternativní vyrábění energie až po tajemství věčného života, to jsou prvky příběhu, kterým nás budou provázet dva přátelé z vědeckých kruhů. Text je vyvážený, téměř prostý akce a spíše k zamyšlení. Pointa i dobrá gradace dílo posouvá nad úroveň.

Plnou Parou - krst

Autorská dvojice Michaela Swanwick a Eileen Gunn představí čtenáři své Zepelínové město. Na můj vkus mírně chaotická a překombinovaná záležitost, která je ale jazykově i stylově pestrá a své čtenáře si jistě najde. Povídka pracuje s velkým množstvím originálních prvků a nápadů. Jen pointa je trochu zbytečně uspěchaná.
Edisonův Frankenstein od Chrise Robersona koketuje hned s několika subžánry. V tomto alternativním světě se využití elektřiny neuchytilo a technologie se zaměřily na využití páry a nově objeveného prvku. Příběh, který pracuje s konspiračními teoriemi, dobrodružstvím, rozdílností entit, se nenáročně čte, ale propracovaností nejspíše nezaujme. Jedná se spíše o kousek z nevýrazné šedi.

Stříbrný okraj Tima Pratta je velice příjemným, zpočátku poklidně plynoucím příběhem. Povídka je nekomplikovaná, lidská a velice příjemná. Ačkoliv zde není téměř akce a vyprávění nás vhodí rovnou do světa, kde se z mraků těží stříbro, působí celé dílo velice uceleně. Sympatická hlavní postava a zajímavé prvky ozvláštňující dobrodružství jsou velkými plusy. Závěrečné vysvětlení je sympatickým rozuzlením a zároveň nastíněním složitosti situace v ději.

Arbeitskraft je zajímavým kouskem, kde se setkáváme s protiklady i velkým podílem podivností. Ačkoliv je pochopitelné, že našemu čtenáři tento druh literatury spíše nesedne, pokud jej rovnou nenaštve, vzhledem k politickému zázemí či přesvědčení, osobně musím říct, že by dílo nemělo být posuzováno z pohledu toho, že s něčím nesouhlasím a tudíž je to odsouzeníhodné. Nick Mamatas využil hlavní postavu z historie a to přímo Engelse, který přepisuje Marxovy myšlenky do prototypu počítače, jenž by měl simulovat jeho uvažování k dalšímu výzkumu. Přes časté filozofování hlavního hrdiny je to povídka velice temná a nutící k uvažování. Rozhodně se nedá brát jako propaganda nebo sympatizování autora s jakoukoliv politickou stranou, ale je to dobově velmi věrohodně využitá látka umně zpracovaná do žánrů fantastiky. V podtextu je patrná hrozba upozorňující na to, co se stane, když se režim přehoupne nad svou hranici, když se myšlenky zfanatizují a poukazuje na morální zkaženost i chamtivost společnosti. Je to velice silný text s myšlenkami, které nejsou úplně tak od věci.

Sean McMullen a jeho Osm mil jsou vyvrcholením celé knihy, tedy dvanáctým příběhem. Příběh o muži, který pořádá vyhlídkové lety s horkovzdušným balónem, aby si vydělal na živobytí, je plný dobrodružství, výzkumů, ideji a zrady. Začne to situací, když je dobrodruh a výzkumník najat jedním šlechticem, aby ho vynesl, co nejvýše to jde kvůli tajemné Angelice, bytosti z neznámé civilizace, která nemůže v lidských podmínkách víc než vegetovat. Přitom její znalosti mohou být lidstvu ku prospěchu zrovna tak jako je snadno zneužít v profit jednotlivce. Toto je strhující závěr antologie velice díky příjemné povídce, která rozhodně patří mezi to nejlepší z knihy.

Celá antologie je výrazným a hlavně zdařilým počinem. Designu, přebalu, ilustracím, zpracování… těžko se hledá co vytknout. Je vidět, že si s tím povolaní lidé dali práci a péči a výsledek je velice uspokojivý. Kniha bude nádhernou ozdobou každé knihovny, a co se týče příběhové kvality, ta je zcela bez diskuzí nadprůměrná, ačkoliv dle vkusu se názory budou jistě lišit, si jistě čtenář najde to své. Je to jedinečné zmapování retrofuturistických příběhů z dílen zajímavých zahraničních autorů. Jen doufejme, že se podobné projekty na našem trhu opět objeví. Bez nich bychom byli značně ochuzeni o kvalitní čtivo.

Pre Fantasy Svet a vydavateľstvo Argo recenziu napísala: Petra Slováková
Korektúry textu: Tomáš Dostál

Recenzia od Yaonee (06. 10. 2014 21:26:20)