17%
18%
13%

Škola dobra a zla
Autor: Soman Chainani
Vydal: Albatros Media - CooBoo
Sophie čakala celý život na to, kým ju unesú do Školy dobra, kde sa z nej stane princezná, nájde si toho pravého princa a budú spolu naveky šťastní. Teda aspoň taký bol plán. Sophie a jej kamarátka Agatha totiž pochádzajú z Gavaldonu, mestečka, kde sa každé štyri roky stratia dve deti. Nikto však netuší, kam sa vlastne podejú. V Škole dobra a zla sa z nich potom podľa predurčenia stanú kladné alebo záporné rozprávkové postavy.

Kto z nás aspoň raz v živote nesníval o tom, že je nejakou rozprávkovou postavou? Krásnou princeznou, pôvabnou vílou, odvážnym rytierom alebo mocným čarodejníkom. V Sophiinom svete je to skutočné. V Škole dobra alebo Škole zla sa z detí stanú ozajstné rozprávkové postavy a Sophie celý svoj život nesníva o ničom inom. V meste, v ktorom žije, sa totiž každé štyri roky stratia dve deti - jedno najkrajšie a najlepšie dievča (alebo chlapec) a jej (jeho) úplný protiklad. O niekoľko rokov po tom, čo sa deti stratia, ich obyvatelia mesta nachádzajú v ilustráciách kníh, ktoré sa záhadne objavujú v miestnom kníhkupectve. Sophie, na rozdiel od ostatných detí, netrpezlivo čaká na to, kým ju unesú do Školy dobra, kde sa z nej stane princezná, nájde si toho pravého princa a budú spolu naveky šťastní. Teda aspoň taký bol plán. Čo má však robiť, keď ju a jej náprotivok zamenia a pošlú do nesprávnej školy?

Po tejto knihe som siahla s poriadnou nedočkavosťou a nadšením. Tiež sa totiž radím k tým, ktorí od malička snívali o svete rozprávok a predstavovali si, aké by to asi bolo ocitnúť sa v ňom. To, čo som však dostala, som ani v najmenšom nečakala.

Musím priznať, nie každá kniha sa ma skutočne dotkne a zanechá vo mne hlbší dojem, no tejto sa to dokonale podarilo. Miesto obyčajnej rozprávky, ktorá by sa zaradila k desiatkam iným a akurát mi vyplnila voľnú chvíľu, som dostala napínavý príbeh plný dobrých myšlienok, ktoré vo mne neustále rezonujú, a nečakaných zvratov, ktoré ma znova a znova prekvapovali.

Ako som si o autorovi prečítala, rozprávky sa stali ústrednou témou jeho štúdia na Harvarde. Túto problematiku sa mu v jeho knihe podarilo pekne podrobne rozobrať, pričom sa cielene zaoberal práve otázkou dobra a zla. Čo je vlastne dobro a aké je zlo? Je možné ich škatuľkovať? Je možné rozdeľovať ľudí na dobrých a zlých len podľa ich výzoru? Presne na tieto otázky sa autor snažil dať svojou knihou odpoveď a podľa môjho názoru sa mu to podarilo vynikajúco. Ukázal nám, že aj za peknou tváričkou sa môže skrývať vypočítavosť a zatrpknuté srdce a na druhej strane, niekto, kto je na prvý pohľad obyčajný alebo priam odpudivý, môže mať srdce zo zlata.

Ústrednými postavami príbehu sú Sophie a Agatha. Sophie o seba celý život dbala, starala sa o svoju vonkajšiu krásu a snažila sa aspoň navonok správať milo a zdvorilo, aby jedného dňa, keď nadíde jej čas, ju tajomný riaditeľ školy uniesol do Školy dobra, kde sa z nej stane princezná a ona nájde svojho princa a po jeho boku aj svoj šťastný koniec. Na druhej strane Agatha sa ľudí stráni rovnako vytrvalo ako oni jej. Jedinou kamarátkou je jej Sophie, o ktorú nechce prísť, a preto keď sa v ich dedine zjaví záhadný tieň, rozhodne sa Sophie pred ním zachrániť. Nakoniec však sama skončí v Škole dobra, kým Sophie je umiestnená do Školy zla. Bol to len omyl, alebo to tak jednoducho malo byť? To zistíte, keď sa začítate do stránok tejto knihy, ktoré mne ubiehali neuveriteľne rýchlo, priam som sa od nich nevedela odtrhnúť. Autor dokázal tak výstižne vykresliť jednotlivé postavy a ich vnútorný svet, že som mala pocit, že ich dokonale poznám a so zatajeným dychom som sledovala ich osudy.

Škola dobra a zla je úžasná kniha plná silných myšlienok a s vynikajúco spracovanými ústrednými postavami a dynamickým dejom, pri ktorom nebudete mať šancu sa nudiť. Doplnená o krásne ilustrácie je tou pravou knihou, po ktorej by ste mali hneď bez váhania siahnuť. A bonus? Chystá sa film a ja sa ho už fakt neviem dočkať!
Recenzia od Ella (02. 03. 2015 15:41:41)