18%
18%
13%

Spoločenstvo Pevnosti
Autor: Fajkus Martin a Němec Tomáš
Vydal: Fantom Print
Oficiálna anotácia vydavateľstva: Reprezentativní výbor povídek, které se objevily v časopise Pevnost během prvních jedenácti let jeho existence. Uvnitř této knihy na vás čekají příběhy takových vynikajících vypravěčů jako jsou Miroslav Žamboch, Juraj Červenák, Petra Neomillnerová, Vladimír Šlechta či Jiří Walker Procházka. A to je jen pár jmen z plejády autorů, kteří v Pevnosti zanechali nesmazatelný otisk, a jimž naopak časopis přirostl k srdci. A to přestože se většina z nich snaží tvářit jako světem protřelí drsňáci... Neváhejte tedy přijmout pozvánku na šílenou jízdu po světech české fantastiky, při níž budete mít jedinečnou možnost seznámit se s neohroženými hrdiny, kteří nosí meče proklatě nízko u pasu, stejně jako s borci oblečenými v kůži a s nechutně velkými bouchačkami v holstrech, či s ženami, o jejichž vnadách se vám ani nesnilo. A to nepočítáme všemožné záporáky, bestie a démony, ze kterých by se strachy rozbrečel i Darth Vader. Ale vy se bát nemusíte. Máte totiž v rukou to nejlepší z Pevnosti!

Spoločenstvo Pevnosti

Kniha Společenstvo pevnosti není čtením na jeden den. Vzhledem ke svému obsahu je vhodná spíše na dlouhé zimní večery, za což může hlavně počet povídek v ní obsažených. Je jich totiž jedenadvacet, a jako celek představují výběr toho nejlepšího, co se objevilo na stránkách časopisu Pevnost v letech 2002 – 2012. Hned na úvod je třeba říci, že se jedná o jeden z nejlepších projektů, který se na našem literárním trhu objevil. Ne každý odebírá Pevnost pravidelně, a díky této knize může získat výbor vynikajících prací ještě více vynikajících autorů.

Při práci na knize Společenstvo pevnosti spojili své síly Tomáš Němec a Martin Fajkus. Tedy bývalý a současný šéfredaktor výše zmíněného časopisu. Zdatně jim sekunduje plejáda autorů, včetně českých i slovenských žijících legend – Miroslav Žamboch, Jiří Walker Procházka, Juraj Červenák… Atmosféru knize dodalo též pět kreslířů a ilustrátorů, včetně veličin typu Karel Zeman či Dan Černý. Jak vidno, na tomto více jak sedmisetstránkovém klenotu spolupracovalo mnoho lidí. A výsledek rozhodně stojí za pozornost.

Jednotlivé povídky jsou vybírány s jistou grácií a obrovskou pečlivostí. Díky tomu vznikla pestrá mozaika stylů, technik i světů. A skutečně se jedná o to nejlepší, co nám Pevnost za jedenáct let existence nabídla. Povídky známých autorů se střídají s těmi méně známými, avšak vysoká kvalita je typická téměř pro všechny.

Oba editoři jsou zkušení matadoři české literární scény, a tak se není co divit, že hned úvodní povídka Juraje Červenáka, Doupě řvoucí smrti, představuje ten nejlepší rozjezd, jaký si čtenář může přát. Skvěle zpracovaná povídka ve stylu akční fantasy nám přináší jeden z prvních příběhů, v němž se objevil bohatýr Ilja Muromec. A je třeba říci, že bohatýr je v plné síle a velice naštvaný.

Kniha se však nezaměřuje jen na akčně laděné kousky, což dokazuje například povídka Trpasličí čest Martina D. Antonína, která v sobě mixuje prvky grotesky, klasické fantasy a hlavně vtipnosti. A pokud si trpaslík chce zachovat čest, měl by hrdinně zemřít. Což se však hlavnímu hrdinovi kupodivu nedaří…

Velice zajímavý, až pohádkový kousek přináší Vladimír Šlechta se svou povídkou inspirovanou různými klasickými pohádkami, Zahrada duchů. Tento alegorický příběh pro mě osobně představuje jeden z vrcholů celé knihy. Je to způsobeno autorovou fantazií, jeho schopností pracovat se slovy i obrazy. A chtě nechtě se musím přiznat, že po dočtení téhle práce jsem knihu musel na nějakou dobu odložit a přemýšlet nad právě přečteným.
Abychom však nenahrávali jen známým jménům fantastické scény, je třeba zmínit, že i ti méně známí předvedli, že umí vykonstruovat silný a poutavý příběh odehrávající se v netypických reáliích, což dokládá například povídka Absolutní smrt od pro mě neznámého Jakuba Maříka. Jedná se o velmi příjemné a oddechové čtení, které mě donutilo zjistit si o autorovi víc, dokonce dohledat jiné jeho práce. A musím říci, že mě vůbec nepřekvapilo, že se právě s povídkou Absolutní smrt umístil v prestižní soutěži Cena Karla Čapka.

Jak už však bývá u podobných sborníků zvykem, nesedne každému čtenáři vše. Pro mě osobně byla zklamáním práce Jen tančí, nemluví, nespí autora Pavla Renčína. Ačkoli měla zajímavý námět inspirovaný známým případem únosu Nataschy Kampusch a zpracování na vysoké úrovni, jednoduše se mi jako celek nelíbila. Nic to však nemění na tom, že do Společenstva pevnosti prostě patří, a jistě si své čtenáře najde.

Co se týká celkového zpracování, je provedeno naprosto brilantně. Papírový přebal s úžasným motivem i grafikou ukrývá výborně vyvedené černé desky. Vazba je solidní, přesně jak si obdobná „bichle“ zaslouží. Před každou povídkou je krátký komentář autora, který odkrývá pozadí příběhu či jeho zkušenosti s časopisem Pevnost. Po každé je pak medailonek jednotlivých autorů. Nechybí ani potřebná předmluva i doslov, které doporučuji přečíst. Úplně na konci knihy pak na čtenáře čeká krátké představení výtvarníků, kteří pomáhali s grafickou stránkou.

Kniha Společenstvo pevnosti je, jak již bylo řečeno, jedním z nejlepších počinů, jaký se na naší scéně objevil. Přečíst by si je měl každý fanda fantastiky, protože představuje jeden z nejlepších průřezů dovednostmi českých i slovenských autorů. Bonusem je vynikající zpracování a doprovodné texty. A jsem si jistý, že si v ní to své najde snad každý čtenář…

Autor/ka: Společenstvo Pevnosti
Názov diela: Fajkus Martin a Němec Tomáš
Vydavateľstvo: Fantom Print