17%
13%
Celkovo hlasovalo 461 užívateľov.

Zaklínač: Búrková sezóna
Autor: Andrzej Sapkowski
Vydal: Leonardo
Oficiálna anotácia vydavateľstva: Zaklínač Geralt. Muž, jehož posláním je chránit obyčejné lidi před magicky stvořenými nestvůrami. Mutant, který má za úkol zabíjet nepřirozené bytosti. Používá magická znamení, kouzelné lektvary a chloubu každého zaklínače - dva meče, ocelový a stříbrný. Co se však stane, když Geralt nešťastnou shodou okolností o své meče přijde? Zaklínačské zbraně mají nejen obrovskou hodnotu, ale jejich ztráta je pro majitele zároveň obrovskou potupou. Geralt je musí získat zpátky. Co nejrychleji...

Zaklínač: Bouřková sezóna

Návrat krále, přesně těmito slovy by se dalo označit vydání knihy Bouřková sezóna. Alespoň, co se týče krále polské fantasy, Andrzeje Sapkowského, jenž se vrátil k hrdinovi, který ho proslavil, slavnému Geraltovi z Rivie, bílému vlkovi a zaklínači. A díky nakladatelství Leonardo se tato kniha dostává i do rukou českých čtenářů.

Představovat Andrzeje Sapkowského by bylo pověstným nošením dříví do lesa. Vždyť tento muž kraluje žánru akční fantasy již několik let, a je oblíbený jak ve své domovině, tak i u nás. A díky sérii počítačových her vlastně po celém světě. Ve svém nejnovějším románu se rozhodl vyslyšet toužebné volání fanoušků a zpracovat další příběh fenomenálního zaklínače. Jak se mu návrat podařil se nyní společně podíváme.

Kniha se dějově odehrává v době povídek, tedy před známou pětidílnou ságou o zaklínači. Někomu by se mohlo zdát, že napasovat další příběh do období, které se mohlo jevit uzavřené prostě nejde, ale Sapkowskému se to povedlo, a je zajímavé sledovat, jak se s touto výzvou popasoval.

Příběh začíná v době, kdy Geralt přijíždí do hlavního města malého království Kerack, kde byl pozván za účelem práce. Bohužel při vstupu musí odevzdat oba své proslulé meče – stříbrný i železný. A to je vlastně vše, o co v hlavní dějové lince jde. Zaklínač je totiž křivě obviněn a uvězněn, někdo neznámý za něj zaplatí kauci, ale bohužel při opuštění města zjistí, že kdosi odcizil nástroje jeho obživy, meče. A tak začíná výprava za nalezením zaklínačského odznaku, mistrovské kovářské práce. Při svém pátrání po ztracených mečích se spojí s čarodějnicí Lyttou Neyd, která v městečku žije. Tím se příběh poněkud komplikuje a dává prostor dalším linkám.

Mohlo by se zdát, že tato dějová linie je poněkud slabá a nezáživná, ale jak jsme se již mnohokrát přesvědčili, Sapkowski umí. Takže netrvá dlouho, a Geralt je vržen do víru čarodějnických intrik, politických šarád a dalších maličkostí. Ve výsledku několik dějových linek však nepřináší nic nového, což je možná škoda. Ne, že by příběh nebyl dobře zpracován, ale občas působí dojmem, že autor napsal několik krátkých povídek, které pak spojil v ucelenou novelu.

Tak jako tak je to pořád ten starý dobrý Sapkowski, který umí udržet atmosféru a vtáhnout čtenáře do děje. Takže ačkoli se nejedná o převratný příběh z Geraltova světa, čtenář se rozhodně nudit nebude. Příjemným zpestřením je také setkání se starými známými jako například bardem Marigoldem. V knize se dokonce objeví i Yennefer, a ačkoli se se zaklínačem nepotká, hraje důležitou roli. Objeví se také bodrý trpaslík, který zaklínači pomůže. A tady je možná kámen úrazu. Sapkowski totiž návrat ke kořenům pojal tak, že čtenářům nabídl vše, co se od něj čekalo, ale co už jsme několikrát četli. Ne, že by se nejednalo o dobrý zážitek, ale očekávání byla asi větší, než možnosti tohoto příběhu.

Zpracování knihy je pěkné a krásně zapadá do série již vydaných příběhů. Musím pochválit práci překladatele Stanislava Komárka, který všem zaklínačovým příběhům vtiskl osobitost a kouzlo. A povedlo se mu to i nyní. Překlad trpasličích dialogů je v jeho podání vždy nezapomenutelným zážitkem. Pochvalu si zaslouží i korektor Jíří Popiolek a vlastně celá redakce, protože jde vidět, že si s knihou vyhráli a předložili čtenáři to nejlepší.

Sapkowski zaklínačův svět rozšířil, ale vlastně neobohatil ničím novým. I přesto se jedná o dobrou knihu, u které se člověk výborně zabaví. Možná bych mohl vytknout poněkud otevřený konec vytrácející se do ztracena, ale když se na to podívám zpětně, jiný konec si vlastně ani představit nedokážu. A ačkoli Bouřková sezóna pro mě osobně nepředstavuje to, co jsem chtěl, těším se na další knihy z tohoto světa. Protože Geralta není nikdy dost…

Autor/ka: Andrzej Sapkowski
Názov diela: Zaklínač: Bouřková sezóna
Vydavateľstvo: Leonardo