19%
16%
14%

Darwinský výtah
Autor: Jason M. Hough
Vydal: Plus (Albatros Media)
K čemu asi slouží podivný výtah do vesmíru, který ve městě Darwin vystavěli mimozemšťané? A podaří se Skylerovi zachránit poslední lidské bytosti na Zemi, které ještě nezdecimovala nákaza, jež lidi mění v bezduché a nebezpečné tvory. Akcí nabitý román cení znalci i pro nebývale zdařilé rozpracování vědeckých poznatků a hrozeb, jimiž může být naše společnost vystavena.

NaNoWriMo alebo National Novel Writing Month je fascinujúci projekt, do ktorého sa môže zapojiť každý entuziastický ašpirujúci autor. Stačí dodržať rozsah 50 000 slov a deadline, ktorý je v tomto prípade naozaj vcelku smrtiaci. To znamená, že prvý riadok napíšete 1. novembra a posledný 30. novembra. Toho istého roku. Možno sa to zdá náročné, možno dokonca nesplniteľné, no občas sa stane, že z toho vyjde podobne zaujímavý počin, akým je i Darwinský výtah (The Darwin Elevator) od amerického autora Jasona M. Hougha.

Ten si pre svoj prvý román zvolil krivolakú, kamenistú a tŕnitú cestičku. Totiž zaujať dnes dospelých sci-fi knihou v literárnom trhu plnom tínedžerských postapokaliptických a dystopických románov, sa môže zdať ako záludná úloha. Nestačí rozvinúť súčasné vedecké poznatky, vystavať uveriteľný svet, umiestniť doň fungujúce charaktery a vymyslieť napínavú zápletku, treba i zablikať výstražnými svetlami a dať o sebe vedieť. Fantastická obálka Milana Malíka, kvalitný preklad Pavla Medeka a už klasicky precízne spracovanie vydavateľstva Plus zaručujú, že Darwinský výtah len tak jednoducho neunikne vašej pozornosti, hoci možno pokrivkáva viac ako len na jednej nohe.

Jason M. Hough sa živí ako 3D animátor a úspešný designer počítačových hier, medzi ktoré patrí napríklad Metal Fatique či Aliens vs. Predator: Extinction. A je i veľký fanúšik seriálu Firefly, ktorý mu vnukol myšlienku na vlastnú knihu, a románu Válka Starého muže (Old Man’s War) od Johna Scalziho, ktorý bol zasa záverečným nakopnutím k tomu, aby sa Jason dal naozaj do písania.

Vo svojej prvotine nám predstaví svoju víziu sveta po dvoch návštevách mimozemských staviteľov. Pri ich prvej návšteve vystavali obrovský výťah, ktorý sa týči do výšky niekoľko desiatok tisíc kilometrov nad americkým mestečkom Darwin. Druhá návšteva priniesla nákazu, ktorá zmenila všetkých, ktorí sa nenachádzali v ochrannej aure výťahu, v bezduché a nebezpečné tvory.

“Necelých pět let po zřízení výtahu vypukla epidemie a rozšířila se po celé zeměkouli. Proč, či dokonce jak výtah chrání před nákazou, to zůstávalo záhadou. Výtah a epidemie spolu nějak souvisely, to bylo zřejmé, v oné době celosvětové paniky však bylo důležité jen jedno: dostat se do Darwinu. V Darwinu je bezpečno. Město ve své tehdejší podobě se zhroutilo pod náporem uprchlíků, mezi nimiž byl i Skyler. Při vzpomínce na tu cestu mu dodnes přejížděl mráz po zádech.”

Ľudská populácia sa tak zredukovala na približne milión ľudí. Chudobní žijú na zemi, bohatí na orbite - čím vyššie, tým lepšie postavenie v novej spoločnosti zaujímajú. Na zemi majú vzduch a vodu, na orbite potraviny a zatiaľ táto krehká rovnováha a výmena životne dôležitých vecí funguje.

V čase, keď vstupujeme do príbehu, výpadky výťahu naberajú na intenzite a mimozemská technológia vypovedá službu. Hlavný hrdina, Skyler Luiken, je jeden z hŕstky ľudí, ktorí sú voči nákaze imúnni. Má svoju loď a raritnú imúnnu posádku, s ktorou z trosiek sveta paberkujú veci, ktoré by sa darwiňanom mohli zísť. Keď sa k nim na jednej z misií pridá orbiťanka a vedkyňa Tania Sharmová, Skyler zistí, že možno bude treba zachrániť i tie zvyšky sveta, ktoré ľudstvu ostali a pripraviť sa na ďalšiu návštevu mimozemských staviteľov...

Darwinský výtah je prvým dielom akčnej postapokalyptickej sci-fi, ktorá v sebe snúbi mimozemské návštevy a vyspelé technológie s istým druhom zombie. Hough ich nazval subľudia alebo subovia, no odhliadnuc od ich pomenovania, stále ide o starých dobrých zombíkov.

Príbeh, ktorý sa v tomto svete odohráva, by sa dal rozdeliť na dve línie - akčnú vyvražďovačku v štýle Walking Dead a spletitú politickú hru o moc. Toho prvého je tam bohužiaľ primálo a toho druhého nanešťastie priveľa. Akčné scény Jasonovi idú, sú zábavné, úderné a napínavé, nechýbajú v nich záchranné strieľačky, úniky pred agresívnymi submi, z ktorých popisu mrazí či fascinujúce preberanie sa v pozostatkoch sveta a hľadanie, čo by sa ešte dalo využiť k prežitiu. Hoci nákaza nie je vykreslená ktovieako originálne, zombie apokalypsa len tak ľahko neomrzí a možno i vďaka už spomínanému seriálu The Walking Dead práve zažíva svoj boom. Navyše paberkárskej partii pod vedením Skylera Luikena to spolu jednoducho funguje. Skyler nie je typický hrdina ani prototyp vodcu, naopak, často si je sám sebou neistý a Samantha, ďalšia členka party, by povedala, že právom. Má však potenciál stať sa silnou mužskou postavou, ktorá príbeh ťahá dopredu.

“Dole pod ním se objevili další sublidé, kteří vrčeli a prskali jako stádo opic. V čele jim běželo asi desetileté děcko se špinavými rozcuchanými vlasy a ošklivě zmrzačenou paží. Překvapivou silou se odrazilo a vyskočilo ke Skylerovým nohám; z krví podlitých očí mu čišela čirá barbarská krutost.
Skyler cítil, jak ho dětská ručka popadla za botu a jak jeho chabé sevření rezavé železné tyče začíná pod přdanou váhou povolovat. Bezmyšlenkovitě hmátl pravou rukou pod sebe a špinavé sublidské prsty z boty odtrhl.
Děcko spadlo.
Teprve pak si uvědomil, jakou udělal chybu.”

Naopak mocenské štruktúry a politické ťahanice pôsobia nereálne, pretože hoci sa ich Hough snažil do detailu prepracovať, často len kĺže po povrchu a bojí sa zájsť ďalej ako na stokrát prebádané územia. Najväčším problémom je, že sa proste nedá uveriť usporiadaniu spoločnosti, nepoviete si, že ak by sa stala podobná katastrofa, svet by zaručene fungoval tak, ako ho Hough vykreslil. Z akéhosi nevysvetliteľného dôvodu je dodávka potravín dôležitejšia ako dodávka vody a vzduchu. Stúpadlá, ktoré prúdia výťahom sa neovládajú zhora ale zdola. Paberkárske lode nekontrolujú tí najlepšie postavení, ale tí, čo žijú úplne dolu a často zabavia i náklad objednaný zhora. A ak by ste očakávali nejakú formu diktatúry, zabudnite. Hough sa nás síce snaží presvedčiť, že niekoľko postáv, vrátané antihrdinov, má potrebnú autoritu, no táto charakterová črta je len súčasťou opisu postavy a nie jej konania. Jednoducho Jason Hough niečo povie a my máme veriť, že to tak skutočne je, hoci sa tak jeho postavy nesprávajú. Napríklad i to, že Tania Sharmová je brilantná vedkyňa. Nepopieram, že nejaké sympatie si Tania získala, no väčšinu času pôsobí ako človek, ktorým všetci manipulujú a všetku múdru robotu spravia za ňu.

Ak však vypnete racionálne uvažujúcu časť mozgu a od Darwinského výtahu budete chcieť len nefalšovanú zábavu, dostanete ju. Hoci sa dej rozbieha rovnakou rýchlosťou, ako prvá jazda v autoškole, pútavosť stúpa priamo úmerne s počtom otočených strán. Niekde v polovičke knihy som sa pristihla, že sa fakt bavím. Možno i preto, že Jason Hough mal v rukáve schovaných niekoľko zvratov, vďaka ktorým dej pekne gradoval a ktoré spôsobili, že som sa potešila, keď som zistila, že Darwinský výtah nie je samostatná kniha, ako som si pôvodne myslela, ale je súčasťou trilógie Dire Earth Cycle (The Exodus Tower, The Plague Forge).

“Spustila se dolů na Zemi, poprvé po deseti letech stála nohama v hlíně. Viděla stromy a polní kvítí rostoucí v neplánované přirozené kráse.
A viděla podivně lidskou tvář rozervanou kulkou vedví.
Viděla smrt.
Když dospívala, učili ji, jaká nebezpečí jí hrozí, žije-li na oběžné dráze. Byla pyšná na to, jak stateční jsou všichni, kdo žijí v tak těsné blízkosti velké prázdnoty.
Směšné.
Teď už věděla, jak vypadá skutečné nebezpečí, a poprvé v životě cítila opravdový strach.”

Darwinský výtah sa zasekol niekde na polceste medzi brilantným sci-fi a prečítam-zabudnem knihou. Spočiatku sa Houghove vízie prenášajú na papier kostrbato, no postupne prechádzajú plynulým a elegantným štýlom v príjemnú hru so slovami a vetami, a tak vám chvíľu potrvá, kým sa začítate a dlhšiu chvíľu, kým sa neskôr odtrhnete od čítania. Nedostatky v charakteristike postáv a v usporiadaní sveta bohato vynahrádza akčnosťou a premyslenými zvratmi v deji a záverečný cliffhanger je naozaj vydarený a dokonale navnadí na ďalší diel. Verím tomu, že keď sa Hough trochu vypíše, bude z neho jeden zo známych moderných scifistov, ktorých knihy čítať je ako nazrieť hmlami času do budúcnosti...

Recenzia od Shaola (30. 03. 2015 20:59:06)