19%
16%
14%

Démon z East Endu
Autor: Petra Slováková
Vydal: Brokilon
Oficiálna anotácia vydavateľstva: Velká Británie je vržena do víru průmyslové revoluce. Ulicemi se pohybují rozličné párou poháněné stroje šílených vědců, ale také věci mnohem temnější – nadpřirozené bytosti. A právě s nimi bojují sourozenci Kelbyovi – vyšetřovatelé ve službách královny Viktorie. Po zdárném dokončení jednoho případu se před nimi otevírá nový – ještě složitější. Ve čtvrtích viktoriánského velkoměsta jsou totiž pověřeni vyšetřováním podivných úmrtí, která na první pohled nemají motiv ani spojitost. Hrdinové se potýkají jak s dvorskými intrikami, zákeřnými vynálezy a nadpřirozenými jevy, tak s vlastními problémy a minulostí. V temných uličkách odhalují tajná spiknutí i hranice svých možností... První díl cyklu samostatných románů.

Petra Slováková a Ve službách královny: Démon z East Endu

„Dobrý bože, Liliano!“ křikl. Vlčice seskočila na zem. Michael nevěděl, co halit dřív. Vrhl zoufalý pohled k pásce ležící na stolku a pak po oblečení srovnaném na židli.
„Omlouvám se, nechtěla jsem vás vystrašit,“ řekla dívka, která se proměnila do lidské podoby. Ve spodním prádle usedla na pelest a pobaveně si ho prohlížela.
„Dovolíte, abych se oblékl, nebo mě budete sledovat i při tom?“ zeptal se a jeho tváře dostávaly nachový odstín.
„Promiňte,“ kývla a otočila se. Michael si spěšně natáhl kalhoty a pak sáhl po pásce, kterou si uvázal přes oko.
„Přiznám se, že jsem vás nečekal. Zvláště v tuhle pozdní hodinu.“
„Chtěla jsem být s vámi,“ řekla na vysvětlenou.
„Proč právě teď?“ nechápal, ale nebyl v rozpoložení, aby se na ni jakkoliv zlobil. Veškerá roztrpčenost pramenila převážně z překvapení.
„Když spíte… prostě nemluvíte. Jste úplně jiný.“
(Ukážka - Démon z East Endu)

Novodobá literárna scéna v Českej republike ponúka množstvo zaujímavých fantastických či vedecko-fantastických publikácií, z ktorých si väčšinou vie každý z nás niečo vybrať, a to aj napriek tomu, že ich kvalita miestami kolíše. Ak však patríte do skupinky sčítanejších čitateľov, ktorá o fantastickej literatúre sníva vo dne či v noci, uspokojí vaše potreby iba malé percento ponúkaných diel. Obyčajne za to môže niekoľko závažných faktorov, medzi ktorými výrazne vytŕča málo atraktívna téma, ploché postavy, nezaujímavé prostredie, takmer statický dej, kvantum gýčových zvratov, absentujúca logika či kostrbatá štylistika vyvolávajúca vo vás rozčarovaný pocit až bezradnosť. Aj keď je pravdou, že dnes je pomerne ťažké nájsť dobrý titul, ktorý by nepodliehal uponáhľanému trendu slovenských či českých vydavateľstiev, raz za čas sa jeden, možno dva skvosty z pera tuzemských autorov predsa len objavia.

Tento rok, bolo to koncom marca, nám vydavateľstvo Brokilon predstavilo prvý diel Ve službách královny: Démon z East Endu, ktorý v sebe v príjemnom pomere mieša okultizmus, steampunk, klasickú detektívku a historickú fantasy. Štyri na prvý pohľad ťažké prvky, ktoré, paradoxne, v podaní Petry Slovákovej fungujú až veľmi dobre a mrazia v správnom momente na správnom mieste. Nakoniec, Petra Slováková, aj keď ide o jej prvý oficiálny románový debut, je nielen uznávanou odborníčkou na steampunk, ale aj autorkou niekoľkých zaujímavých populárno-náučných štúdií či článkov, ktorých predmetom skúmania je viktoriánska éra, a to nielen v literatúre. Petra Slováková jednoducho vie, o čom píše, čo a ako má fungovať, ak teda spolu s jej hrdinami zavítame do sveta pary v 19. storočí. Tentokrát nebudeme preháňať, ak vyhlásime, že Petra Slováková stelesňuje, pokiaľ sa budeme pohybovať v mútnych vodách českej literárnej scény a jej vedecko-fantastickej vetve, ženskú verziu Julesa Verneho či sira Arthura Conana Doyla, aj keď ornamentálnosťou jazykového prejavu nemá ďaleko ani od Susan Hillovej.

Démon z East Endu váži 432 strán. Je príťažlivý na pohľad, a to predovšetkým svojím dobový prebalom, ktorý dýcha ozajstnou minulosťou. Možno nevonia dva razy príjemne, ale i toto patrí k dobe, v ktorej sa dej románu odohráva. Prostredie je od prvého čierneho písmena zaujímavé, pretože pôsobí rovnako autenticky ako rozprávač či postavy. Možno sa vám bude zdať ich počet o čosi chatrnejší, na celkový dojem z diela nemá výrazný dopad. Autorka jednoducho vyčlenila priestor na to, aby si k nim čitateľ vybudoval vzťah. Postupne sa zoznámil či už s ich minulosťou, farbistými povahami, ktorých silné stránky neraz predstavujú práve negatívne ľudské vlastnosti, čo ocení nejeden náročný čitateľ, ako aj s kultúrno-spoločenským pozadím viktoriánskej éry. Nakoniec, bontón a etiketa 19. storočia čo-to obmedzovali, zväzovali či komplikovali. A vonkoncom neboli také frivolné, ako ich väčšina autorov fantastiky vo svojich dielach vykresľuje.

Aj keď máme pred sebou rýdzo fiktívny príbeh, ktorého historické reálie a jazykový prejav prispôsobený dobe a jej zväzujúcim spoločenským konvenciám môže miestami čítanie komplikovať, čo sa koniec-koncov vzhľadom na zmes žánrov a umeleckých postupov dalo očakávať, nestráca Démon z East Endu nič zo svojej dravosti alebo tajomnosti. Práve tajomstvo, v tomto prípade predstavujúce rozprávaciu metódu, od začiatku až dokonca umocňuje nielen napätie vyplývajúce z falošného riešenia v duchu detektívnej fikcie, ale aj štruktúru románu, ktorý práve na klasických prvkoch detektívneho žánra objaveného koncom 19. storočia Edgarom A. Poeom pomaly rozvíja nielen svoj príbeh, ale aj oživuje nezabudnuteľné dobrodružstvo súrodencov Kelbyových.

A tak sa s rozprávačom ocitáme vo víre známych naratívnych postupov diskrétne odvracajúcich pozornosť od dôležitých stôp, ktoré, pochopiteľne, explicitne, ale zakaždým nepriamo odkazujú na osobu páchateľa. Vzhľadom na to, že detektívna fikcia prináša pomerne jednoduchý, miestami až primitívny zločin hľadajúci odpoveď na tri kardinálne otázky „kto“, „ako“ a „prečo“ vraždil, udržať čitateľa v napätí nie je bez podobných odbočení a zavádzania také ľahké. Keďže aj dnes je výrazný dopyt po nejakej tej senzačnosti, rozhodnutie autorky ozvláštniť klasickú štruktúru detektívnej fikcie a odľahčiť trošku náročnejšiu výstavbu historickej fantasy, ktorej dominantný prvok predstavuje jej v súčasnosti veľmi obľúbený subžáner – steampunk, ľahkým, ale za to neskresleným nádychom okultizmu prinieslo svoje ovocie.

[Audioukázka] Petra Slováková - Démon z East Endu

Komiks

Na jednej strane ponúka Démon z East Endu zábavu a senzačnosť. V nej nie je núdza o „čierno-biele archetypy“, ktoré sa v priebehu deja snažia zabrániť čitateľovi o ich umelé zaškatuľkovanie, ani o fantastické tvory, po ktorých dnes siaha nielen konzumná spoločnosť, ale aj čitateľ sám. Jednoducho máme radi vlkolakov, upírov, mágov či zombie. Tak prečo nám ich teda nedopriať aj v knižnej podobe a v pútavom prevedení?

Na druhej strane ponúka prvá kniha z plánovaného trojdielneho románového cyklu Ve službách královny kvalitne spracovanú historickú látku s fiktívnym dejom v nezabudnuteľnom beletristickom šate, ktorý by mohol pokojne konkurovať známym románom od Michaela Crichtona, M. R. Jamesa či nadupanej knižnej série Kroniky železného druida od Kevina Hearna.

Démon z East Endu je jednoducho ako Fullmetal Alchemist - divoký, návykový, geniálny a nadčasový. Nesnaží sa niečo kopírovať ani si čo-to uľahčiť. Nie je napísaný rýchlo a bezhlavo, azda aj z tohto dôvodu nemusí sadnúť každému. Jednoducho nepredstavuje oddychové čítanie, ktoré sa na vás otravne usmieva z ktorejkoľvek predajne s top 10-tkou najčítanejších kníh za posledný mesiac. Démon z East Endu pohladí vašu dušu. Prinesie vám radosť z čítania, odkryje náročnejšiu tému a jej zručné prevedenie, a čo je najdôležitejšie, dovolím sa vám po dlhom čase opäť zamilovať. A to priamo do textu!

Autor/ka: Petra Slováková
Názov diela: Démon z East Endu
Vydavateľstvo: Brokilon
Počet strán: 432
Hodnotenie autorom recenzie: 110%

Ďakujeme Vydavateľstvu Brokilon za poskytnutý recenzný výtlačok.

Autor recenzie: Yaonee

Gagreel Démon z Eastendu

Křest knihy "Démon z Endu" od Petry Slovákové 27.03.2015 knihkupectví Fantasya

Rozhovor s autorkou: Petra Slováková a Démon z East Endu

„Na Boha bych nespoléhal, slečno,“ řekl Jack.
„Jistě, vy se spoléháte jen sám na sebe. My si ale nemůžeme být jisti zhola ničím,“ odvětila. „Zabil plno dětí v nemocnici. Má dost síly na to, aby mohl povolat nemrtvé. Ti ho budou chránit v případě nouze. Když ho donutíme bojovat, vyčerpá se. Pak je možné ho porazit. Nevím, nakolik bude ten pták užitečný,“ dodala a zvedla klec s timálií.
„Nikdy jsem nic hloupějšího neslyšel,“ zakroutil hlavou Jack.
„Nebyl bych tak ukvapený s těmi názory, Wrighte. V Africe šamani uznávají zvířata jako božstva. A divil byste se, co jejich modly dokážou. Jestli je toto stvoření z daleké pohanské země, kdo ví, co je pravdy na tom, že ho ti ptáčci mohou zničit. Berte to jako kouzla, nikoliv vědu. Ta bytost je natolik magická a nereálná při našem pokrokovém chápání, že bych si rozhodně nedělal legraci ze starých rituálů.“
„Jistě, vaši afričtí šamani nás ochrání se svými dřevěnými soškami a úchylnými tanečky,“ ušklíbl se technomág.
„Zažil jsem krutý boj mezi kmeny. Jeden šaman vzýval sloního ducha. Ve chvíli, kdy byla jejich armáda téměř poražena, se ze stepi vyřítilo stádo slonů a nepřátele rozdupalo. Zcela jistě bych to nepřisoudil náhodě.“
Liliana byla za podobná slova ráda, neboť i ona věřila, že proti nadpřirozenu hrubá síla nepomůže. Děkovala královně alespoň za to, že svolila se zákazem vycházení až do odvolání, o který ji Michael nedávno žádal. Vojáci, zmobilizovaní trojicí hrdinů, jim pomohli vyčistit ulice a hlídači zůstali na klíčových místech se signalizačními přístroji, aby jim dali vědět v případě, že by se v oněch částech něco podivného dělo.
(Ukážka - Démon z East Endu)
Recenzia od Mercy (24. 07. 2015 13:55:47)

Petra SlovákováDémon z East Endu

„Bože, ochraňuj královnu. A královna je jen jedna. Pokud si někdo myslí, že je víc než ona, aby si mohl brát to, co jí patří, pak je to člověk velice pyšný. A pýcha, jak známo předchází pád…“

Velká Británie vstoupila do éry vědeckotechnické revoluce mílovými kroky. K nebi, po němž křižují vzducholodě, stoupá dým ze stovek továrních komínů. Po dlažbě ulic se prohání nejpodivuhodnější parní stroje, hustou londýnskou mlhou poletuje popílek z vysokých pecí, a nad nejchudší čtvrtí hlavního města Albionu se vznáší strach…

Petra Slováková, která debutovala kyberpunkovou knihou Cvrček v krabičce, ale jejíž srdce bije v rytmu steampunku, nás zve k vyřešení opravdu zapeklitého případu.

Zatímco královna Viktorie stále ještě truchlí po svém zesnulém choti, v samotném centru Londýna se začínají množit záhadná dětská úmrtí, jejichž vyšetřováním jsou pověřeni sourozenci Kelbyovi, kteří se právě vypořádali s případem krádeže v královských sbírkách.

Viktor Kelby, slovy své sestry, je svým způsobem geniální vědec. Je jako malé dítě, když může zkoumat všechna ta vylepšení a sestrojovat nové věci. Vím, že bezmezně věří ve vědu, mimo jiné mu zachránila život, když přišel o paži. Je to velice inteligentní mladý muž, ale při čtení knihy přikládá do krbu boty, protože nevnímá realitu kolem sebe.

Liliana Kelbyová je naproti tomu jeho pravým opakem. Impulzivní a ironická mladá dáma, která je navzdory svému prokletí nejen ochotna bojovat za královnu, ale také za své právo na štěstí. Jako vlkodlak nemá, na rozdíl od svého bratra, tak velký problém věřit v magii a nadpřirozené jevy.

Během pátrání se k této nesourodé dvojici připojí bývalý osobní strážce královny Viktorie - Michael Sterling. Kavalír, voják a milovník krásných žen, takže nakonec není nouze ani o milostnou zápletku.

Víc asi není třeba prozrazovat, takže přikročme ke kritice a chvále. Slečna Slováková na knize pracovala tři roky, a je to na ní znát. Každý z nesourodé trojice vyšetřovatelů má dobře vykreslenou nejen svou temnou minulost a démony, ale i touhy, cíle a světlé stránky. Dokonce ani technické popisy nezabírají tolik místa, a tak je na těch 431 stranách, které kniha obsahuje, dost prostoru nejen pro frenetickou akci, ale i pro budování vztahů hlavních hrdinů.

Ba i popisy viktoriánského Londýna, byť jich je na můj vkus dost poskrovnu, jsou popsány tak barvitě, jako by autorka v té době v hlavním městě Albionu snad opravdu žila.

Detektivní zápletka, ačkoli se ze začátku zdá lehce zmatená a překombinovaná, je dobře vystavěná a plná překvapení. Sebemenší událost má své opodstatnění, i ta sebepodivnější postava má pevně určené místo. A tak když do sebe všechno konečně zaklapne, zjistíte, že příběh šlape jako dobře promazané ozubené soukolí.

Mile mne také překvapilo citlivé propojení na technice postaveného světa a magie.
V podstatě jedinou věcí, která mi na knížce vadí, jsou občasné kostrbaté věty. Některé zněly jako by byly přeloženy z angličtiny. Ale z toho se autorka jistě časem vypíše.

Jestliže, a teď cituji samotnou autorku, steampunk odkazuje na „století páry“, čily inspiraci 19. stoletím, a snaží se vzkřísit ducha doby a využívá k tomu rozličných možností včetně alternativní civilizace i jejího rozvoje… inspiroval se různými prvky z období romantismu, dobrodružnou a tehdy se rodící vědeckofantastickou literaturou, zájmem o okultní vědy a nadpřirozeno, gotickým románem, intelektuálním humorem či fraškou, je Démon z East Endu nejen typickým, ale především opravdu čtivým zástupcem tohoto žánru.

Knihu Petry Slovákové tedy mohu s klidným svědomím doporučit nejen každému, komu bije srdce v rytmu steampunku, ale zároveň i komukoliv, kdo má rád dobrodružné příběhy s příchutí starých časů.

Ačkoli edice Brokilon Aletrnativa nevykročila knihou Tajemství Morie úplně nejšťastněji, Démon z East Endu je krokem mnohem zdařilejším, a já osobně přeji nové edici i Robertu Pilchovi hodně dalších knih tak dobrých, jako je tato.

Poznámky:
Stať o steampunku byla původně otištěna v časopise XB-1.

Fotky z krstu ©Dark Vision Studio.