17%
18%
13%

Drsná magie
Autor: Larry Correia
Vydal: Fantom Print
Oficiálna anotácia vydavateľstva: Jake Sullivan, veterán z Velké války, nemá zrovna lehký život – ironie u člověka, který umí magicky měnit hmotnost věcí ve svém okolí. Stačí myšlenka, aby auto zvedl stejně snadno jako peříčko nebo vás rozdrtil kloboukem o váze ochuzeného uranu. Jako neúspěšný soukromý detektiv, kterého válka a vězení pro magické zločince připravily o ideály, dnes Jake v rámci podmínečného propuštění asistuje federální vládě při zatýkání magicky nadaných vrahů a vůbec se mu to nezamlouvá. Delilah Jonesová je bankovní lupička, která dokáže holýma rukama urvat dveře trezoru a pak s nimi přetáhnout po hlavě každého, kdo by ji chtěl zastavit. Je krásná, smrtelně nebezpečná, a co je pro Jakea nejhorší, je to jeho bývalá přítelkyně a současný cíl. Jenže o Delilah má zájem i někdo další a Jake se náhle ocitá uprostřed další války, i když tahle se vede skrytě ve stínech a pomocí magie. Tajná společnost chránící Magicky Aktivní již dlouhá léta bojuje s kancléřem Tokugawou, nejmocnějším mágem světa, který navíc fakticky ovládá celé japonské Impérium. A kancléř se právě chystá vyvést tuto válku na světlo v záblesku nejničivější magické zbraně, jakou kdy lidstvo poznalo.

Correia Larry a jeho Drsná magie

Larry Correia se po sérii Lovci monster vrací na pulty našich knihkupectví novou ságou nesoucí název Grimnoirské kroniky. První kniha, Drsná magie, se opět dočkala zpracování u nakladatelství Fantom print, které stojí i za předešlými autorovými knihami.

V Drsné magii nám Correia představuje svět třicátých let dvacátého století, jenž se však v jistých ohledech liší od toho nám dobře známého. Může za to hlavně fakt, že necelých sto let před událostmi, které kniha popisuje, došlo k objevení tak zvané magie – schopnosti některých lidí měnit a přizpůsobovat si fyzikální zákony ke svým potřebám. Tyto schopnosti mohou některým čtenářům připomenout hrdiny ze slavné komiksové série X-Men, a dá se říct, že nebudou daleko od pravdy, neboť i hlavní zápletka připomíná nejzákladnější myšlenku zmíněného univerza – boj těch hodných proti těm zlým.

Kniha popisuje osudy dvou aktivních (lidí ovládajících magii) – zvedáka Sullivana (bývalého vojáka, jenž se živí jako lovec stejně nadaných a jenž dokáže ovládat gravitaci) a cestovatelky Faye (dívky, která se umí teleportovat). Do jejich života zasáhnou lidé pracující pro japonského kancléře, jednoho z nejsilnějších aktivních, jenž se snaží ovládnout svět. Výchozí pozici má více jak vynikající, neboť v autorově světě zbyly z Berlína trosky a Adolf Hitler byl popraven. Spletitá cesta za záchranou světa může začít.

Autor předkládá jednoduchý příběh, kterému by možná více slušelo klasičtější akční zpracování, ale ani nabídnutý koktejl není vůbec špatný. Základ tvoří práce s archetypálními charaktery, kterou vlastně Correia přiznává, když Sullivana přirovnává k postavě známého detektiva Phila Marlowa. A právě toto je obrovské pozitivum románu Drsná magie – čtenář už od začátku ví, do čeho jde, takže se může naplno nechat pohltit příběhem a užívat si ho plnými doušky. Díky atypickému prostředí má neustálý pocit něčeho nového a nepoznaného, a to i přesto, že autor zbytečně netlačí na pilu a jeho popisy jsou místy stručnější, o to však údernější. Menší výtku bych měl k některým dialogům, ale na druhou stranu, vždyť toto je akční jízda, která si nehraje na nic, čím není, takže od ní nelze očekávat hluboké filozofické myšlenky a podobný balast. Již od prvních stránek je totiž zřejmé, že tenhle rychlík jede stále dál a nikde nezastavuje. Člověk se tak dostane k epilogu, ani vlastně neví jak. A navíc… v samotném závěru knihy je nádherná zmínka týkající se Raymonda Chandlera. Jen škoda, že kvůli mladším čtenářům musel překladatel vysvětlit, o koho se vlastně jedná.

Zpracování knihy je na klasické úrovni nakladatelství Fantom print – krásný velký formát s až komiksovou obálkou představující hlavní hrdiny. Oceňuji fakt, že po vzoru amerického trhu je jméno autora vyvedeno větším písmem, než samotný název knihy (přece jen čtenář kupuje u nás již zavedeného autora). Příjemným a vítaným zpestřením je Glosář magických termínů, jenž se nachází na konci knihy a jenž vysvětluje autorské termíny použité v knize. Jen škoda, že Drsná magie nevyšla v pevných deskách a s papírovým přebalem. Tento luxus by si totiž zasloužila.

Kniha Drsná magie, která otevírá cyklus Grimnoirských kronik, je vítaným zpestřením českého žánrového trhu. Spojuje v sobě akční literaturu, klasický noirový příběh a fantastiku zamíchanou do alternativních dějin. Nejedná se sice o žádnou náročnou literaturu s hlubokým přesahem, přesto splňuje přesně to, co si dala za cíl – pobavit. A to se jí daří skvěle. Záleží jen na čtenáři, jak k ní přistoupí a jaký bude výsledný dojem. Pokud čekáte náročný příběh, raději šáhněte po něčem jiném. Pokud však hledáte oddechové čtení plné humorných narážek, akce a hlavního hrdiny jako vystřiženého z černobílých noirových filmů, není nad čím otálet. Fantom print totiž ví, jak své čtenáře zaujmout, a letos to už poněkolikáté dokázal – ať už touto knihou, či skvělým Ledem Pavla Korněva nebo pokračováním příběhů ze sektoru Hirano Jana Kotouče. A nám nezbývá, než netrpělivě vyhlížet druhý díl Grimnoirských kronik s názvem Magické pouto.

Autor/ka: Larry Correia
Názov diela: Drsná magie
Vydavateľstvo: Fantom Print