18%
18%
13%

Hellboy 10: Paskřivec a další příběhy
Autor: Mike Mignola, Joshua Dysart
Vydal: Comics Centrum
Fantasy svet: Desátá kniha Hellboyových dobrodružství představuje vyvážený mix různě dlouhých příběhů, které doplňují populární univerzum a které jsou ukázkovým průřezem různých období života oblíbeného rohatého hrdiny.

Hellboy 10: Paskřivec a další příběhy

Hellboy se konečně vrací na pulty našich knihkupectví, a to desátým svazkem paranormálních příběhů. Už klasicky ho pro nás připravilo nakladatelství Comics centrum, které nám touto knihou dalo příjemné zkrácení při čekání na druhou Pekelnou knižnici. A jde o příběhy, které rozhodně stojí za přečtení. Protože tahle přerostlá červená opice má stále co nabídnout.

Desátá kniha Hellboyových dobrodružství nese podtitul Paskřivec a další příběhy, a už podle názvu se dá odhadnout, že se nám do rukou dostává titul obsahující povídky. V tomto případě rovnou čtyři – jmenovitě jde o příběhy Paskřivec, Ti, kteří se vydávají na lodích na moře, V kapli Molochově a Mateřské znaménko. Mike Mignola spojil své síly s různými kreslíři, takže čtenář dostane grafický mix různých kresebných stylů, není však ochuzen ani o kresbu samotného Hellboyova tvůrce.

Jednotlivé příběhy jsou různorodé, jak jen Hellboyovo univerzum umí být. Hned titulní Paskřivec, podle kterého celá kniha získala jméno, představuje všechno, co máme na rohatém hrdinovi rádi – zlé čarodějnice, děsivá kouzla, hrůzostrašná prokletí a Rudocha, který pro ránu nejde daleko. Příběh nás zavádí do Appalačských hor, kde Hellboy postupně rozplétá složitý případ začarované dívky. Ale jak už bývá zvykem, nic není tak jednoduché, jak se na začátku zdá. Na povrch vyplouvají staré události, ještě starší zlo a ne zrovna čistá minulost jednotlivých aktérů. To vše navíc doplněno úžasnou kresbou Richarda Corbena. Není se co divit, že Paskřivec dostal cenu Willa Eisnera za nejlepší krátkou sérii. Jedinou výtku bych měl k českému překladu, jenž využívá nářečí, které bych pochopil u „domorodých“ obyvatel, ale už hůře u samotného Hellboye. Naštěstí je příběh natolik kvalitní, že tuto drobnost člověk rád přejde.

Jako další následuje krátký příběh Ti, kteří se vydávají v lodích na moře, který osvětluje tajemství lebky slavného piráta Černovouse. Komorní povídka zaměřená jak na akci, tak na tajemství, které nedá spát historikům zavede Hellboye a Abea k břehům moře, jehož dno skrývá duše mrtvých bažících po pomstě. Když se navíc na scéně kromě lebky jednoho z nejslavnějších pirátů objeví i jeho tělo, je na problém zaděláno. Kreslíř Joshua Dysart příběh doplnil strhující a dynamickou kresbou, která nádherně dokresluje akční linku. Líbil se mi také kreslířův smysl pro detail, a například jeho oči jsou působivou ukázkou kreslířského umění.

Jako třetí je na řadě příběh V kapli Molochově, který si Mignola sám ilustroval. Děj nás zavádí do Portugalska, do temného prostředí městečka, v němž kdysi vládl kult Molocha. Do tohoto městečka přijel mladý umělec, aby našel inspiraci, duševní klid a posunul své umění zase o kus dál. Za nějaký čas však přestane komunikovat se světem a začne se zavírat v bývalé kapli. Jeho přítel, který mu místo doporučil, o něj začne mít strach. A vzhledem k podivným událostem se rozhodne zkontaktovat toho nejpovolanějšího, samotného Hellboey. Ten musí rozplést tajemství Molochových uctívačů a postavit se různým výzvám, aby zplozence pekla poslal tam, kam patří. Mignola si však nevyhrál jen se scénářem, ale také s kresbou, kterou jsme si u Hellboye tak oblíbili. Je správně démonická, dokreslující typickou atmosféru Mignolových komiksů. A obrazy inspirované slavným malířem Goyou patří k vrcholům celé sbírky.

Knihu uzavírá kraťas Mateřské znaménko, které osobně považuji za vrchol celé knihy. Jednoduchý příběh s klasickou pointou si hraje s myšlenkou, co by se mohlo stát z obyčejného znaménka na ruce a jedná se vlastně o jakýsi prequel ke knize Temnota vábí. Děj je úderný, představuje Hellboyovu temnější stránku a ukazuje, že i na malém prostoru může vzniknout výborná záležitost. Vše navíc podtrhuje skvělá kresba Duncana Fegreda, jehož hra světel a stínů je naprosto famózní a jehož ztvárnění starého a opuštěného domu v Anglii je detailní a správně úderné.

Desátá kniha Hellboyových dobrodružství představuje vyvážený mix různě dlouhých příběhů, které doplňují populární univerzum a které jsou ukázkovým průřezem různých období života oblíbeného rohatého hrdiny. Zpracování knihy je na klasické úrovni nakladatelství Comics centrum, takže čtenář dostává vymazlenou knihu s dobrým překladem (až na zmíněné nářečí u prvního příběhu), pěkným tiskem i celkovou úpravou. Navíc může porovnat styl čtyř různých kreslířů, kteří se s tématikou poprali po svém, a to velice kvalitně. Paskřivec je povinností pro všechny, kteří mají Rudochovy příběhy rádi, ale také pro všechny, kteří si rádi přečtou kvalitní komiksy s dobrým scénářem.

Autor/ka: Mike Mignola, Joshua Dysart
Názov diela: Hellboy 10: Paskřivec a další příběhy
Vydavateľstvo: Comics Centrum