17%
18%
13%

Krajina půlnočních stínů
Autor: Joseph Michael Straczynski
Vydal: Comics Centrum
Oficiálna anotácia vydavateľstva: ”Napadli mě. Ukradli mi duši. Propadl jsem iluzorní skulinou v chodníku a skončil na místě opuštěnejch věcí a vykořeněnejch lidí. A jestli do roka nezískám svou duši zpátky, skončím jako mrtvola, nebo jako jeden z těch tvorů, který číhají na týhle straně reality.“ Říká David Grey, hlavní postava Krajiny půlnočních stínů, atmosférického příběhu o lidských slabostech a daleké cestě k sebepoznání, vrcholného díla J. Michaela Straczynského, známého scenáristy a producenta televizních i komiksových seriálů. Kniha vznikala přes dvacet let. Straczynski chtěl jejím alegorickým příběhem nenásilně varovat před manipulativností sekt, se kterou měl velmi trpkou osobní zkušenost.

Prvé dojmy z KRAJINY PÚLNOČNÍHO STÍNU

Blíži sa polnoc, a to znamená, že je najvhodnejšia doba pustiť sa do recenzie komiksu Krajina půlnočního stínu. Pred chvíľou som ho dočítal a odložil do poličky. Sám od seba by sa do mojej zbierky komiksov určite len tak nedostal. Na prvý pohľad ide o knihu, na ktorú keď náhodou narazíte a prelistujete si ju, na 320 stránkach vás zaujme akurát tak kresba, počet listov a neidentifikovateľná obálka. Preto jednoznačne odporúčam prečítať si ako prvý hlavne stručný obsah na zadnej strane, lebo ináč by sa vám mohlo stať presne to, čo mne.

Môj prvý kontakt s Krajinou půlnočního stínu prebiehal nasledovne. Objavil som ju v regáli v jednom kníhkupectve, a len čo som si ju prelistoval a pokochal sa ilustráciami Garyho Franka (napr. Batman: Earth One, Superman: Secret Origin), odložil som ju späť s tým, že okrem potetovaných zelenáčov a reálne vykresleného prostredia neponúka dostatok iných zvláštností či akčných scén. Po niekoľkých odporúčaniach som sa nakoniec po Krajinu půlnočního stínu vrátil, no ona bola už preč a pritom uplynul len jeden mizerný deň. Netušil som, že komiksové dielo Michaela Josepha Straczynského, ktorý má na svedomí hlavne seriál Babylon 5 a niekoľko dielov pavúčieho muža (samozrejme, že Spidermana!), považujú mnohí za kultové komiksové dielo. Pôvodná Krajina půlnočního stínu vychádzala v zahraničí vo vydavateľstve Top Cow od roku 2000 do roku 2002 v podobe dvanásťdielnej série, no označenie kult si vydobyla až ako celok práve v tejto knihe a jej samostatné časti teraz patria k zberateľským raritám.

Do našich končín zavítala Krajina půlnočního stínu v roku 2004 (vydaná v pevnej väzbe a na výber máte až dve varianty obálok) vďaka vydavateľstvu Comics Centrum, ktoré stavilo na istotu a kniha sa stala okamžitým hitom a čo nevidieť zmizla z pultov. Niet sa preto čo diviť, že v roku 2009 došlo k jej znovuzrodeniu (brožovaná väzba s čiernou obálkou). No a nedávno sa k nám dostala tretia reedícia obohatená o pevnú väzbu, nižšiu cenu a upravený preklad (prevažne zameraný na tzv. vnútorný hlas). O Straczynského kvalitách som sa presvedčil už na prvých stránkach. Kedysi narýchlo prelistované obrázky a nepreskúmané bubliny v sebe totiž skrývali nenapodobiteľnú atmosféru vzbudzujúcu zvedavosť, ktorá mi len sťažka dovolila ísť na WC. V postieľke sa prebudila moja malá Vilma a ja som sa snažil urobiť všetko pre to, aby som ju čo najskôr uspal, lebo na mňa čakala oveľa väčšia záhada, než jej nepoddajný spánok. Chcem tým povedať, že už dávno som necítil takú potrebu dočítať komiks na jeden dúšok, čo sa mi nakoniec aj podarilo.

Moju knihovňu zdobí niekoľko nedočítaných komiksov, cez ktoré sa nedokážem prehrýzť, hoci sú takmer o polovicu tenšie než Krajina půlnočního stínu. Najsilnejšou stránkou Straczynského rukopisu je inteligentné rozprávanie príbehu, ktorý možno zaradiť medzi súčasnú mestskú fantasy s prvkom akéhosi predsmrtného road-movie. Hlavným hrdinom príbehu je, ako zvyčajne, detektív (David Gray) vyšetrujúci brutálnu vraždu, ktorá sa udiala jednej noci v ponurej uličke Los Angeles. Celý príbeh stojí hlavne na jeho postave. Nanešťastie je David Gray skutočne sympatickým a hláškujúcim rebelom, ktorý má tú smolu, že stratil dušu, priateľku a čo nevidieť začína strácať i sebakontrolu. Jediné, čo mu zostáva, je nádej.

Krajina půlnočního stínu nie je len o hľadaní duše. Ide v nej hlavne o sebapoznávanie a príležitostnú filozofiu nad odvrátenými stránkami života. Aj to je jeden z dôvodov, prečo Straczynski stavil na svet, ktorý je takmer na nerozoznanie od toho nášho. Vo svojej podstate sa Krajina půlnočního stínu odohráva v našom svete, avšak v úplne inej existenciálnej rovine. Živé bytosti sú v nej takmer neviditeľné, čo má za následok prázdne ulice i mestá a nebyť hŕstky zabudnutých indivíduí, akými je aj David Gray, asi by si čitateľ musel objasniť všetky záhady sám. Aby sa náš detektív bez duše nenudil, celou cestou ho sprevádza prekrásna žena Laurell. Oboznamuje ho s funkčnosťou tohto neobyčajného miesta, no neprezradí viac než má, pretože ako to už býva zvykom, to najlepšie si treba nechať na koniec.

Zabudnite na chvíľu na anjelikov, či okrídlených rohatých čertíkov, pretože Straczynského krajina sa hravo zaobíde aj bez nich. Práve medzisvet, v ktorom sa väčšina príbehu odohráva, je na komikse najzaujímavejšou časťou. Má svoje pravidlá, tajomstvá a v neposlednom rade i temné stránky, ktoré ho robia viac uveriteľným, než akým v skutočnosti je. Mne osobne najviac napríklad učaroval fakt, že v medzisvete je možné používať len vyhodené a zabudnuté veci, čo sa napokon odzrkadľuje aj na celkovej atmosfére tohto miestami deprimujúceho diela. Kniha, samozrejme, nezabúda ani na náboženské odkazy, aj keď autor si ich vykladá po svojom a čitateľov mozog tak dostáva miestami poriadne zabrať. Kým na strane dobra hosťuje v príbehu nesmrteľný Lazarus, umierajúci túžbou umrieť, na strane zla stoja takzvaní „ONI“. Ide o akúsi zvláštnu sektu, ktorá je schopná balansovať medzi oboma existenciálnymi rovinami. Aj „ONI“ bývali kedysi ľuďmi, ktorí upadli do zabudnutia a stratili dušu. Trvalo presne rok, kým sa zmenili v krvilačné beštie. Presne toľko času zostáva aj Davidovi, ktorému stačí nájsť ukradnutú dušu, a to tak, že prejde z bodu A (Los Angeles) a do bodu B (New York). Má to však niekoľko háčikov. Cesta je dlhá, plná nástrah a k dispozícii nie je žiadny dopravný prostriedok.

Celým komiksom vlastne putujete s Davidom a jeho krásnou Laurell, sledujete ich víťazstvá a pády, pričom sa podvedome ponárate stále hlbšie a hlbšie do tajov zabudnutého sveta. Ako hovorí v doslove sám Straczynski, do Krajiny půlnočního stínu vložil kus seba, pričom si k tomu vybral to najtemnejšie obdobie svojho života. Ako ďalší bonus ponúka kniha aj krátky komiks (Drahocennosti), nakreslený Michaelom Zullim (známi predovšetkým komiksom z Alice Cooper: The Last Temptation), vďaka ktorému je Straczynského svet ešte o stupeň zaujímavejší. Záver knihy patrí galérii niekoľkých obálok z pôvodnej série, pričom jednou zo špecialít je aj obálka k doposiaľ nevydanému kraťasu s tlstým zeleným mimozemšťanom (ešte to by tak chýbalo!).

Bola by škoda prezrádzať niečo viac. Knihu mám síce už uloženú v poličke, no rozpálené obvody môjho mozgu sa z nej ešte stále spamätávajú a začínam mať obavy, že dnešná noc bude plná kriku a hrôzostrašných snov. Podarilo sa mi totiž dostať k ojedinelému komiksu, ktorý dokázal nado mnou získať moc. Zo svojich skúseností viem, že málokedy sa niekomu podarí dosiahnuť takýto efekt. Teraz keď zhasínam svetlo, som si vedomý, že keď ho ráno opäť zažnem, kniha tam bude a ja sa k nej opäť čoskoro vrátim.

Nedopustím, aby upadla do zabudnutia, aby mi znovu neprekĺzla pomedzi prsty kamsi do medzisveta. Jej čas ešte neprišiel. Krajina půlnočního stínu určite nepatrí k jednorázovým záležitostiam. Zanechá v človeku množstvo zmiešaných pocitov a otázok, ktoré po opätovnom prečítaní do seba zapadnú, ako to bolo napríklad v prípade prvého filmu trilógie MATRIX. Na prvýkrát to bol úplne iný film, než ako som ho vnímal opakovane. Zakaždým som v ňom objavil nové súvislosti a odkazy. Dovolím si tvrdiť, že v prípade Krajiny půlnočního stínu sa dostaví podobný efekt a už teraz som sám zvedavý, čo všetko som v nej prehliadol.

Naozaj zvláštne: krajina zabudnutia a ja sa neviem dočkať, kedy sa do nej vrátim...

Autor/ka: Joseph Michael Straczynski
Názov diela: Krajina půlnočního stínu