18%
13%

Tajná kniha
Autor: Grégory Samak
Vydal: Plus (Albatros)
Hodnotenie: 60%
Oficiálna anotácia vydavateľstva: Je možné, že životná cesta každého z nás je vopred jasne určená. Podobne nad svojím bytím uvažuje aj Elias Ein – osamelý hrdina románu, ktorý sa na sklonku života utiahne do mestečka Braunau am Inn, kde chce v pokoji dožiť posledné roky. Osud starca sa však prepletie s dvoma inými osudmi. Elias sa spriatelí so starožitníkom Gustavom zmietaným výčitkami, ktoré ho prenasledujú z minulosti, a ktorého jediným potešením je stará ošúchaná šachovnica. Súčasťou príbehu je aj Ti-tom, chlapec sirota, predierajúci sa životom, z ktorého však vyžaruje nezlomná odvaha, a so starcom sa zblíži aj vďaka vzácnej knižnici. A tá nie je v jeho príbytku ani zďaleka jediná. Elias v prenajatom dome objaví utajenú miestnosť – tá skrýva vzácnu kartotéku, na stránkach ktorej je vpísaný osud každučkej ľudskej bytosti. Napokon zistí, že vďaka výnimočným schopnostiam tajnej knihy má moc pôsobiť na beh dejín a zvrátiť historické udalosti tak, aby zachránil svojich najbližších a ušetril tisícky ďalších nevinných životov...

Grégory Samak a jeho Tajná kniha

Tajná kniha vyšla vo vydavateľstve Plus (Albatros) v marci tohto roku. Grégory Samak s ňou však debutoval o rok skôr, kedy sa jeho prvotina zaradila medzi zaujímavé tituly sezóny, a to aj napriek tomu, že pôvodný rukopis bol publikovaný prostredníctvom internetu. Tak či tak sa mu na seba podarilo strhnúť pozornosť a rozprúdiť debatu o tom, či si príbeh o nacionálnom socializme a s ním spojenej genocíde zaslúži toľkú pozornosť. Nebolo by od nás spravodlivé napísať, že nie. Nápad, aj keď už nevyčísliteľný raz spracovaný, má stále čo ponúknuť a prítomný prvok nadprirodzena oslovil rovnako. Napriek tomu bolo ťažké prehrýzť sa ňou, a téma za to tentokrát nemohla.

Životným príbehom už starého Eliasa Eina, ktorý prežil útrapy koncentračného tábora, nás sprevádza autorský typ rozprávač. Fyzicky nie je v knihe prítomný, ale z pozície nezainteresovaného pozorovateľa objektívne „referuje“ o všetkom, čo súvisí nielen s dejom, ale aj s vnútorným svetom postáv, ktoré on sám vidí z vonka aj z vnútra. Aj preto na vás rozprávanie pôsobí úplne prirodzene. Dokážete sa rýchlo stotožniť s prítomnými postavami, vybudovať si k nim vzťah, poľahky sa orientujete v predkladaných faktoch a ťažkosti vám nerobí ani pohľad späť do minulosti, čiže tzv. retrospektíva. Presne takto by to fungovalo v prípade, ak by bol slovenský preklad kvalitnejší. Bohužiaľ, nie je.

Prekladateľ sa sám nevie rozhodnúť, aký typ rozprávača pre príbeh zvolí, a tak ste na jednej strane (knižnej) konfrontovaní hneď s niekoľkými jeho variantami, čo výrazne ruší priebeh čítania aj prežívania práve prečítaného. Namiesto toho, aby ste sa úplne oddali deju, a predovšetkým konkrétnej scéne, ktorá sa vám odohráva priamo pred očami, rozmýšľate nad tým, čo vás z čítania vyrušilo. Nejednotnosť typu rozprávača (alebo pravidelného striedania niekoľkých jeho typov), ako aj neefektívne narábanie s polopriamou rečou, vnáša do jazykového prejavu statiku a umocňuje váš nezáujem venovať istým aspektom príbehu oveľa viac pozornosti, pretože si to vzhľadom na zvolenú tému zaslúžia.

Čo je ešte horšie, nesympatický vám bude aj hlavný hrdina. Vzhľadom na jeho smutnú minulosť a ešte smutnejšiu prítomnosť, mal by vo vás vyvolať súcit a pomaly vás vtiahnuť do svojho sveta, aby ste s ním začali sympatizovať a prežívať všetky jeho útrapy či svetlé chvíle, ktoré vám prostredníctvom knihy ponúka. Elias Ein je hlavným hýbateľom deja. Podobne ako jeho priateľ, aj on rozohráva v knihe veľmi nebezpečnú a premyslenú šachovú partiu. Nebyť teda monotónneho jazykového prejavu, ktorý je zrejme účelný, čiže zameraný na konkrétnu cieľovú čitateľskú skupinu (15+), nemáte už v úvode knihy pocit, že vám rozprávač približuje skôr postavu ledva dvadsaťročného židovského chlapca ako životom zbitého starca. Hoci sa Elias Ein snaží pôsobiť bodro, osvietene a takmer na každej strane, ktorá je mu venovaná, vyzdvihuje svoju židovskú náturu aj pôvod, s ktorým sa spája nejedna nostalgická spomienka, nedokážu vás o opaku presvedčiť ani len drsnejšie scény. A to ich v závere knihy bude naozaj veľa.

A nevyhrali to ani vedľajšie postavy. V tomto prípade však nejde len o chybu prekladateľa, ktorý zrejme nepovažoval za potrebné ozvláštniť ich vystupovanie istými špecifickými črtami, čo formujú ich celkovú charakteristiku, a tým ich odlišujú od takých, ktoré v deji zastávajú len funkciu náhodného sprostredkovateľa istej skutočnosti, ale aj o nepozornosť samotného autora textu.

Práve vedľajšie postavy vnášajú do príbehu sviežosť, inakosť a dotvárajú celkový obraz o dobe, v akej musí hlavný hrdina žiť. Odkrývajú čitateľovi rôzne tajomstvá a svojím zvláštnym spôsobom sa mu snažia prehovoriť do duše. Ich prítomnosť otvára hneď niekoľko pálčivých problémov spoločnosti (korupcia, rodová stereotypnosť, domáce násilie, predsudky, ľudská chamtivosť, izolácia či kocúrkovské zmýšľanie obyvateľstva menšieho mesta, atď.), ale autor nejaví záujem vyčleniť im toľko miesta, aby boli aspoň niektoré z nich adekvátne zodpovedané. Viac-menej im dovolí len čo-to načrtnúť, čím vonkoncom neuspokojí čitateľove potreby. Naopak, umocní v ňom pocit, že problematika, ktorej sa dotkol, mala slúžiť len na to, aby pomocou nej mohol do príbehu vniesť vlastný názor na príčiny vzniku fašistického hnutia a jeho politického režimu a ospravedlniť tým konanie hlavnej fiktívnej postavy – obete holokaustu, ktorá sa v kritickom momente mení na proroka a berie osud svojho národa do vlastných rúk.

Možno by tento zvláštny prerod fungoval, ak by sa viac než polovica knihy nevenovala Eliasovej minulosti či jeho zoznamovaniu sa s tajomnou knižnicou, ktorú nájde v suteréne vlastného domu. Tieto dve činnosti totiž neponúkajú mnoho zaujímavých situácií, nečakaných zvratov či nových skutočností. Dej preto napreduje veľmi pomaly. Niekedy sa stane, že prinesie iný životný príbeh, alebo aspoň fragment z neho, opäť ho však nechá otvorený a ďalej sa k nemu nevracia. Spomedzi všetkých prítomných postáv Grégory Samak uzatvára osud len trom – Eliasovi Einovi, starožitníkovi Gustavovi a sirote Ti-tomovi. Ten zvyšok ho nezaujíma. Prečo, to sa nedozvieme. A nedozvieme sa ani to, ako presne tajomná knižnica, portál do minulosti, trošku inakší stroj času, s ktorým nie je možné cestovať do budúcnosti, funguje.

To, čo nám Elias Ein odhalí, naveľa, je obyčajná roztrasená hypotéza. Tú neskôr potvrdí aj Ti-tom a, opäť!, ďalej ju už nerozvíja. Takže magický prvok, ktorý má podobne tak ako Elias Ein svoju misiu, vznešený cieľ, vyznieva prvoplánovo až prázdno. Akoby autorovi ani tak nešlo o to, aby čitateľa do tajov knižnice zasvätil, a pri tom v ňom od začiatku knihy tento pocit práve vyvoláva, a čitateľ, pochopiteľne, začína byť právom zvedavý. Grégory Samak zrejme potreboval dodať svojmu príbehu istý fantastický punc, a to aj z dôvodu, že v opačnom prípade by záver nemohol byť úspešný. Ibaže to bolo na úkor príbehu.

Samozrejme, zvrat v deji vás prekvapí. Tak trochu ste ho očakávali, ale nedúfali ste, že sa aj uskutoční. Je rovnako bláznivý, ako posledná tretina knihy, ktorá znenazdajky ožije a chrlí na vás jednu akciu za druhou. Bez hlavy a päty či nejakého záchytného bodu, a aj keď sa v tom chaose viete orientovať, rezonuje vo vás pocit apatie až škodoradosti z toho, že sa zámer hlavnému hrdinovi nevydaril a na svojom sklonku života prežíva ďalšiu nočnú moru. Tajná kniha robí opak toho, čo autor pôvodne zamýšľal. Sčasti za to môže prístup k prekladu, sčasti autorova nepozornosť a zlé rozloženia príbehu na celej ploche, teda jeho postupnosť a vytýčenie si hlavných bodov, o ktoré sa dej opiera, v neposlednom rade aj snaha autora zakomponovať do svojho debutového diela hĺbavý až desivý odkaz. Len škoda, že ho preletíte očami a nepristavíte sa pri ňom.

Tajná kniha síce navonok pôsobí impozantne, vo vnútri je nesmierne naivná. Jej cieľovou skupinou je mládež, a tak trochu pochybujeme o tom, že si tento typ čitateľa z nej odnesie aj niečo hodnotné, nielen rýchle zosumarizovanie historických udalostí druhej svetovej vojny vo zvláštnej idealistickej tónine a v naveľa obstojnom fantastickom príbehu. Grégory Samak sa snaží neskĺznuť ku klišé, ale veľmi sa mu to nedarí. Iste, jeho zámer bol ušľachtilý, jeho prevedenie sa nevydarilo, debut však nie je na zahodenie a aj so svojimi muchami dokáže niekoho osloviť. Minimálne potom, ak sa vám podarí vytesniť pozadie príbehu, ako aj autorov zámer. V rukách jednoducho budete držať knihu, ktorá vám ponúka podobné dobrodružstvo ako akákoľvek iná fantastická kniha, ktorej skôr ide o zábavu, ako o poučenie čitateľa.

Čas strávený v prítomnosti Grégoryho Samaka nie je úplne premrhaný. Lepšou investíciou by však boli knihy od Michaela Chabona (Úžasná dobrodružství Kavaliera a Claye či Židovský policejní klub) alebo Alexandra Isajeviča Solženicyna (Jeden deň Ivana Denisoviča alebo Súostrovie Gulag), a tých menších snáď osloví Johny Boyne s Chlapcom v pásikavom pyžame aj Aharon Appelfeld s Dievčatkom z iného sveta. Vymenované knižné tituly sú jednoducho živelné, precítené a prinášajú do vášho prežívania to, čo Tajná kniha nedokázala. Strach.

Autor/ka: Grégory Samak
Názov diela: Tajná kniha
Vydavateľstvo: Plus (Albatros)