17%
18%
13%

Strom duchů
Autor: Ray Bradbury
Vydal: Plus (Albatros)
Oficiálna anotácia vydavateľstva: Halloween, noc před svátkem Všech svatých, se pro osm chlapců mění v podivuhodnou dobrodružnou pouť, když se spolu statečně vydávají hledat svého kamaráda Pipkina. Ten byl tajemnou silou unesen od strašidelného domu na kraji města. A kdo je jejich průvodcem? Nikdo menší a tajemnější než Loket Lopatka Kostroun, bytost, z níž čiší hrůza a přitom vyzařuje tak neobyčejnou sílu, že se jí nikdo nedokáže vzepřít. Při své cestě nocí se kluci stávají svědky exotických slavností zemřelých. Zprvu se ocitnou v egyptské pyramidě, kde se právě koná ceremonie pohřbívání. A chlapci ke svému zděšení zjistí, že balzamovanou mrtvolou není nikdo jiný než jejich hledaný kamarád. Při dalších smutečních obřadech se postupně dozvídají, že v únosu Pipkina je skryt nečekaný smysl, jenž se dotkne všech, kteří se vydali na cestu této tajuplné noci.

Ray Bradbury a Strom duchů

Strom duchů vyšiel v knižnej podobe v roku 1972, čiže o 5 rokov neskôr po tom, čo mu Ray Bradbury vdýchol život v rozpracovanom scenári k pripravovanému animovanému filmu. Necelých 25 rokov bola jeho fantastická strašidelná vízia plná rôznych mátoh, príšer a mýtických oblúd uväznená v útlej knihe. Až spolupráca s animovaným štúdiom Hanna-Barbera a Leonardom Nimoyom pomohla Bradburymu dokončiť to, čo kedysi začal. A tak sa rok 1993 niesol v duchu netypického Halloweenu a dvoch prestížnych cien za scenár a grafiku. Strom duchů si všimlo aj české vydavateľstvo Plus (Albatros media) minulý rok. Pod jazykovou taktovkou Jarmily Emmerovej prinieslo Bradburyho menej známe dielo v pútavej oranžovej edícii tesne pred dušičkami a potešilo nielen malého, ale aj veľkého čitateľa rozprávok, ktoré tak trochu rozprávkami nie sú.

Dobrodružný príbeh 8 chlapcov je vraj určený pre nebojácnych hrdinov od 15 rokov. Záľubu si v ňom však môžu nájsť aj tí mladší a aj tí starší krotitelia duchov. Nakoniec, atmosféra celého dobrodružstva má nádych nefalšovanej Burtonovky a ukryté reálie navôkol Noci všetkých svätých robia z bežného čítania obyčajného fantastického príbehu čosi nadčasové a iné. Ray Bradbury je jednoducho známy ako autor vysokého poetického štýlu a bizarnej fantazmagórie, ktorá vám nie vždy sadne. V tomto prípade oba prvky fungujú harmonicky, krásne stupňujú napätie, príjemne dotvárajú charakter hlavných hrdinov a samotného čitateľa prirodzene pripravia na konfrontáciu s realitou, v ktorej primárnu úlohu hrá smrť.

Strom duchů začína svoje rozprávanie v bližšie neurčitú popoludňajšiu hodinu Dňa duchov. Predstavuje nám 8 chlapcov, ktorí sa svedomito pripravujú na Halloweensku koledu, a ich najlepšieho priateľa Joea Pipkina. Farbisto nás zoznamuje s ich povahami, prostredím, v ktorom všetci vyrastajú, ako aj s nešťastnou náhodou, ktorá nedovolila vydať sa na koledovanie v plnej zostave. Práve náhoda priviedla našich 8 hrdinov k strašidelnému domu a jeho nezvyčajnému tekvicovému stromu, kde ich však namiesto priateľa Pipkina čaká tajomný pán Kostroun. A podobne tak, ako to majú rozprávky vo zvyku, aj tento pán Kostroun vezme 8 nebojácnych dobrodruhov na malý výlet po starom kontinente, aby tak na vlastné oči uvideli, ako sa kedysi slávil Halloween.

Divoká cesta plná odvážnych skutkov, ťažkých a ešte ťažších úloh, poučných historiek a predovšetkým zvláštnych starých bohov, chlapcov neraz pripraví o odvahu. Ak by sa od prvej chvíle nebola bývala premenila na záchrannú výpravu ich najlepšieho kamaráta, ktorý sa stratil, nenašli by v sebe všetci 8 chlapci silu čeliť svojmu najväčšiemu strachu – samotnej smrti.

Na prvý pohľad sa zdá, že Bradburyho rozprávka nie je ničím zvláštna. Má všetky atribúty, ktoré dobrá a zaujímavá rozprávka by mať mala. V správnu chvíľu vás poriadne vystraší či pobaví a prinesie vám, dokonca, aj ten šťastný koniec. Svojím spôsobom je idylická. Na druhý pohľad sa už úvodnými vetami mení na reálny príbeh o reálnom živote a strachu. Čím bližšie k záchrane hlavní hrdinovia sú, tým nástojčivejšie vám rozprávač pripomína, kde ste sa práve ocitli a čomu budete čochvíľa čeliť.

Bradburyho Strom duchů metaforicky zhmotňuje večnú otázku života a smrti. V príbehu, ktorý vám tak trošku pripomína Orfeov vzostup do podsvetia či Danteho Božskú komédiu (alebo akúkoľvek inú im podobnú fikciu, kedy v duchu cnostnej myšlienky hlavný hrdina niekam a predovšetkým s niekým putuje), otvára problematiku úpadku kultúry a jej tradícii v priebehu vekov. Kritizuje intoleranciu masovej spoločnosti a ľudskú nevedomosť. Vyzdvihuje detskú zvedavosť, symboliku rôznych zvykov i obradov, ktoré so sebou jednotlivé folklórne slávnosti od nepamäti prinášajú a zároveň oboznamuje čitateľa s vlastnými ideálmi. Nevtieravým náučným štýlom nám Bradbury pripomína, aký je pravý význam oslavy dňa všetkých svätých a aj to, ako na tieto slávnosti nahliadajú rôzne krajiny. Ponúka nám vlastne cestu v čase s osobným sprievodcom – prievozníkom a množstvom pravej strašidelnej zábavy.

Ledva 136-stranový príbeh o záchrane chlapca a úplatku smrti ponúka príjemné čítanie na akýkoľvek deň či ktorúkoľvek príležitosť. Bol by takmer dokonalý, ak by autor ponúkol priestor všetkým postavám, ktoré sa vybrali na dobrodružstvo, a zhustené informácie o pôvode Halloweenu trošku rozvil. Vizuálne príbeh funguje. Nakoniec, animovaný film z roku 1993 The Halloween Tree je toho dôkazom.

V knižnej podobe však všetko so všetkým bezproblémovo nefunguje. A tak sa stane, že z 8 chlapcov sú najviac aktívni len 3, a to Tom, Henry a Raplh. Zvyšní koledníci sa musia uspokojiť buď so svojím krátkym výstupom pri ozrejmovaní symboliky sviatku prostredníctvom masky, do ktorej sa v túto noc všetkých svätých ukryli, alebo pri hromadnom vymenovávaní poradia, ktoré hlavní hrdinovia zvolili pri plnení nebezpečných úloh i pri preprave na rôznych zvláštnych dopravných prostriedkoch (drak, metla, motýľ, schody...). Vzhľadom na to, že konkrétna symbolika tvorí nosnú ideu príbehu, autorova voľba nedovoliť čitateľovi vžiť sa so všetkými chlapcami, ochudobňuje dej o výraznejšiu emocionálnu rovinu a necháva tak aj tie postavy, ktoré sú často na očiach, vyznieť trošku plytko a menej zaujímavo. Čitateľ si k nim vybuduje pomerne povrchný vzťah. Ten mu nedovoľuje jednotlivé situácie prežívať naplno a miestami o ne neprejaví záujem vôbec. Iba sťažka v sebe dokáže nájsť silu s niekým súcitiť a zmena nepríde ani v závere príbehu, kedy sa konečne dozvie, čo autor pripravil pre úbohého Joea Pipkina – jedného z najtajomnejších charakterov v knihe vôbec.

Množstvo informácií o oslavách Dňa duchov potešia nejedného náročnejšieho čitateľa. Sú však nahustené na jednom mieste a autor zaujímavými faktami len preletí. Venuje im iba toľko pozornosti, koľko si žiada daná kapitola a dobrodružstvo v nej. A len čo sa hlavní hrdinovia úspešne popasujú s nástrahou, ktorú si pre nich ich sprievodca pripravil, nevracia sa k nim vôbec. Čím bližšie sa dostávame ku koncu výpravnej cesty, tým viac všelijakých poznatkov o oslavách najpopulárnejšieho sviatku na svete sa vynára a vnáša do rozprávania nežiadanú retardáciu. Rozprávanie je trošku chaotické a čitateľ chvíľu nevie, kam by svoju pozornosť mal vlastne upriamiť.

Uvedomujeme si, že väčšina z ponúknutých zaujímavostí o Halloweene je poľahky prístupná aj mimo krásnej beletrie. V Bradburyho krátkej poviedke, ako sme už vyššie spomínali, však tvorí spolu so symbolikou nosnú myšlienku celého konceptu a časom na seba preberá aj úlohu tzv. motivačného prvku. Preto čitateľ, celkom pochopiteľne, predpokladá, že sa sprostredkovaniu informácií bude venovať oveľa viac pozornosti. Sklamanie z nenaplnenia očakávania však nie je veľké. Dovolíme si tvrdiť, že detský čitateľ mu nebude vôbec venovať zvýšenú pozornosť, a to je pri tomto type beletrie koniec-koncov úplne prirodzené.

Bradburyho Strom duchů má síce svoje chybičky, ale aj tak vás dokáže naplniť príjemným čitateľským zážitkom. Je surreálny, exotický, tajomný a hlavne hravý. Prináša vám nadčasovú tému a, čo je najdôležitejšie, nechá vás ohmatať si drakov z cirkusového papiera, dovolí vám vyskúšať si zalietať na zlatistých listoch z opadaných stromov a rozveseliť kamenné chrliče prilepené na Notre-Dame. Budete sa s ním báť, smiať i kričať podobne tak, ako to urobilo 8 odvážnych chlapcov v jedno zvláštne Halloweenske popoludnie.

Autor/ka: Ray Bradbury
Názov diela: Strom duchů
Vydavateľstvo: Plus