19%
17%
13%

Řeky Londýna
Autor: Ben Aaronovitch
Vydal: Argo
Oficiálna anotácia vydavateľstva: Jmenuji se Peter Grant. Ještě nedávno jsem byl obyčejný četnický zelenáč v řadách londýnské Metropolitní policie. Jedné noci jsem se ale při vyšetřování jisté vraždy pokusil získat svědeckou výpověď od muže, který byl sice mrtvý, ale jinak znepokojivě výřečný, což mi zajistilo pozornost vrchního inspektora Nightingalea, posledního čaroděje Anglie. A právě tehdy začal můj příběh. Nyní jsem policejní detektiv a čarodějův učeň, první učedník za padesát let, a můj svět už není zdaleka tak jednoduchý, jak býval.

Ben Aaronovitch – Řeky Londýna

Bena Aaronovitche, rodilého Londýňana křtěného vodou z Temže, u nás donedávna znali jen skalní fanoušci kultovního seriálu Doctor Who, na němž spolupracoval jako scénárista, a možná ani oni ne. To se však změnilo minulý rok, kdy k nám díky vlajkové lodi Argo připlul první díl jeho urban fantasy série s názvem řeky Londýna.

Příběhem nás provází hlavní hrdina konstábl Peter Grant, který donedávna byl obyčejným pěšákem v soukolí mašinérie londýnské Metropolitní policie. Kdyby nebylo jeho daru, byl by jen dalším z mnoha nevýrazných Londýňanů, ale on má možnost vidět duchy a mluvit s nimi. Což je schopnost, kterou objeví zcela náhodně hned na začátku knihy po té, co se účastní vyšetřování brutální vraždy v centru města. Shodou okolností je přidělen jako učedník k jedinému žijícímu a praktikujícímu mágovi londýnské Metropolitní policie, jímž je záhadný inspektor Nightingale. Pod jeho vedením se Peter učí nejen používat kouzla a poznávat zdroje magické síly, ale také najít příčinu vzmáhající se vlny brutálního násilí, která zaplavuje celý Londýn. Při svém pátrání se setkává jak s duchy, tak s „bohy a bohyněmi“ Londýnských řek a potoků, jejichž mocenský boj mu značně komplikuje život.

Na knihu Řeky Londýna jsem se hodně těšil a ještě více od ní očekával. Je to způsobeno tím, že urban fantasy mám rád a Londýn od dob Gaimanova Nikdykde doslova miluji. Přesto musím říci, že po přečtení Aaronovitchovy prvotiny nešílím nadšením. Ptáte se proč? Odpověď je jednoduchá - hlavní hrdina je na můj vkus příliš pasivní, nechává se okolnostmi vláčet sem a tam, a i když žije ve světě, kde je magie tabu a doposud se s ní nikdy nesetkal, nemá absolutně žádný problém ji akceptovat. To i Harry Potter blahé paměti ze sebe vypotil víc emocí, než pouhé smíření se s tím, že je „čarodějovým učněm“. Detektivní zápletka je sice zábavná a k městu nad Temží pasuje jako přilba na hlavu londýnského strážníka, ale než se pátrání pořádně rozjede, trvá to dost dlouho a i pak působí spíš jako pěna pohupující se na hladině řeky, než silný dravý proud schopný čtenáře strhnout. A tak nám zůstává jen Londýn se svým geniem loci, řeky Londýna se svými bohy a bohyněmi a anglický humor. To první se často utápí v suchopárných místopisných a historických vsuvkách, to druhé zůstává až trestuhodně nevyužito. Protože jestli něco mohlo z průměrné urban fantasy udělat nadprůměrnou urban fantasy, je to právě personifikace řeky Temže a jejích přítoků. Matka Temže, otec Temže a jejich synové a dcery jsou to, co je na celé knize nejzábavnější a nejoriginálnější. Právě jim měl Aaronovitch dopřát mnohem více prostoru.

Zkrátka a dobře - docela chápu, že se v Anglii stala kniha i celá série, kterou odstartovala, bestselerem. (Já také hltám každou novou knihu odehrávající se v Praze). Ale na mě řeky Londýna působily, jako kdyby mě někdo naložil do doubledeckeru, vozil po Londýně a k tomu mi nadšený a erudovaný průvodce vyprávěl zanícený výklad, ale často zapomínal na to, kde je hranice mezi kvalitním románem a bedekrem. Přesto si myslím, že si Řeky Londýna najdou své čtenáře i u nás a sám dám konstáblu Grantovi šanci, až vyjde Měsíc nad Soho.

Autor/ka: Ben Aaronovitch
Názov diela: Řeky Londýna
Vydavateľstvo: Argo