19%
17%
13%

Pod křídly vran
Autor: Jacob Grey
Vydal: Host
Oficiálna anotácia vydavateľstva: Blackstone. Kdysi vzkvétající metropoli před lety zasáhla obrovská vlna násilností, která po sobě zanechala beznadějnou spoušť. A teď se temné síly dávají znovu do pohybu… Z vězení uprchli nebezpeční zločinci. Jsou to feralové — lidé, kteří umí mluvit se zvířaty, ovládat je a používat jako účinnou zbraň. Pokud se jim podaří přivést ze Země mrtvých svého vůdce, pavoučího ferala Mistra Snovače, hrozí městu definitivní zkáza. Třináctiletý kluk jménem Krák žije v opuštěném parku, kde si na stromě postavil hnízdo. Jedinými společníky jsou mu tři vrány, které ho v podstatě vychovaly. Proto považoval za samozřejmé, že s nimi mluví jejich řečí. Jednoho dne mu však život naruší nečekané události a Krák se dozví, kým doopravdy je. Aby ochránil Blackstone, bude muset čelit temnotě temnější, než si kdy dokázal představit.

Jacob Grey – Feralové 1: Pod křídly vran

Ovládají zvířata. Mluví jejich řečí.

Nakladatelství Host se nám v novém roce představilo s prvním dílem fantasy trilogie Feralové: Pod křídly vran. Jedná se o akční urban fantasy se superhrdinským nádechem, jejíž filmová práva si již uzurpovala společnost 20th Century Fox, takže doufejme, že z toho bude něco velkolepého. Ale zpět ke knize samotné.

O autorovi se ví opravdu málo, což knize přidává na zajímavosti a obklopuje ji to závojem tajemství. Jak sám autor tvrdí, žije ve velkém městě v USA, kde se potlouká ulicemi a sní své příběhy. Miluje zvířata a tvrdí, že mluví s vranami. Nikdo však neví, jestli rozumí jejich odpovědím.

Svou lásku k těmto ptákům autor přenesl i do příběhu, který představuje hlavního hrdinu Kráka. Tento třináctiletý chlapec bez domova je všude doprovázen třemi vranami. Dvěma černými – mladší a ztřeštěnější se jmenuje Pišta, starší a umírněnější pak Mrzout – a jednou slepou bílou jménem Snížek, která toho nikdy moc nenamluví. Společně žijí ve hnízdě na stromě ve starém parku a protloukají se životem v městečku Blackstone, které kdysi vzkvétalo, ale po sérii strašlivých událostí se už nikdy neoklepalo. V posledních dnech se však schyluje k něčemu dalšímu… Krák s pomocí přátel musí rozuzlit nitky osudu a postavit se temnu, které je nablízku.

Celá kniha je psána velmi čtivě a stále se něco děje. Čtenář pořádně ani neví, kdy smí knihu odložit, protože události na sebe krásně navazují a člověk se tím nechá příjemně unášet. Za to patří dík určitě nejen autorovi, ale i skvělému překladu Denisy Streublové (přeložená jména sice někdy zabolí, ale stále musíme počítat s tím, že je kniha psána pro mladší věkovou kategorii). Příběhem se prolíná krásně popsaná magie soužití lidí a zvířat a láska mezi nimi. Bojové scény vás vrhnou přímo na bitevní pole, až se z toho trochu přikrčíte, protože nechcete, aby vás něco, nebo někdo trefil. Dokonce dojde i na různé příběhové zvraty a neuvěřitelně otevřený konec, který přímo křičí do světa, že bude další díl plný akce.

Nevýhodu vidím v tom, že přehnaná a příliš rychle nabývající síla hlavního hrdiny může být trochu nepříjemná či trochu přehnaná, čemuž odpovídá i velmi zrychlený trénink a výcvik. Knize by určitě nevadilo rozrůst se o pár desítek stran a nevynechávat dny. Děj ovšem potřeboval Kráka v plné síle a do příběhu to celkem pěkně pasuje. Nemyslím si však, že by to bylo až tak na škodu. Vždyť obdobné prvky s nabytím úžasné a velkolepé síly známe z mnoha příběhů. (Komiksoví fanoušci si jistě všimli drobné paralely).

Na kabátku knihy si pohráli šikovní grafici, a tak máme knížku, která se bude krásně vyjímat kdekoli. Doopravdy. Obálka je kouzelná a má krásný nádech tajemna a blížícího se nebezpečí. Navíc vrány nepotkáváme jen na obálce, ale i na každé straně knihy, kde nám hlídají čísla stran a nové kapitoly.

Samozřejmě, kniha nepřináší žádné těžké a složité myšlenky, ale příjemnou oddechovou zábavu na zvednutí nálady. Nečíhají tu sáhodlouhé popisy, či nudné neubíhající rozhovory o ničem. Knížka je mířena na mladší čtenáře straší 10 let, čemuž odpovídá i zpracování, ale potěší i dospěláka, který chce na chvíli utéct do příjemně napsaného kouzelného světa.

Autor/ka: Jacob Grey
Názov diela: Pod křídly vran
Vydavateľstvo: Host