18%
18%
13%

Prvorodený
Autor: Filip Alexanderson
Vydal: Plus (Albatros)
Oficiálna anotácia vydavateľstva: Mladému študentovi práva po úraze vyoperujú z hlavy neznámu kapsulu, ktorá mu spôsobovala kruté bolesti. Jonas s pomocou medičky Rebecky pátra, kto a prečo takto manipuloval jeho životom. Náhodne odhalia existenciu tajnej Spoločnosti ľudí s výnimočnými schopnosťami, ktorá chcela Jonasa popraviť – napriek tomu, že patrí medzi nich. Čo sa to v Štokholme deje? Bývalá policajtka Viveca Eldhová po páde na alkoholové a drogové dno vyšetruje rituálnu vraždu, a keď sa jej cesty pretnú s Jonasovými, obaja sú šokovaní novými ohaleniami...

Filip Alexanderson a Prvorodený

Napínavý akčný vedecko-fantastický román obohatený o nefalšovanú kriminálnu zápletku vyšiel vo vydavateľstve Plus (Albatros) 23. novembra 2015. Napísal ho štokholmský herec, člen prestížneho súboru Kráľovského dramatického divadla, ktorý v ňom zatiaľ stvárnil cez 90 rôznych úloh. Filip Alexanderson vzal na seba podobu nejedného významného hrdinu klasickej literatúry od antiky až po súčasnosť. A rovnako premenlivý je aj jeho debut. Aj keď v tomto prípade o divadelnú hru vonkoncom nepôjde, rozprávanie vás presvedčí o tom, že to, čo sa vám odohráva pred očami, funguje podobne ako divadelné predstavenie – príťažlivo, nespútane, drsne...

Kniha na prvý pohľad pôsobí mohutne. Má však iba 360 strán umne rozdelených do 70 kapitol. Niektoré z nich sú krátke, iné dlhé, nájdu sa aj také, ktorých dĺžka hľadá pre čitateľa kompromis. Hlavní hrdinovia sú však iba dvaja. Ich príbehy na začiatku delia dejovú líniu na dva samostatne plynúce životy. V istom bode sa pretnú až potom, čo ich od seba nezávislé vyšetrovanie privedie na rovnakú stopu. Ako však vyriešia spoločnú dilemu sa nedozvieme. Aspoň nie do doby, kým autor románu nevydá pokračovanie.

Dnes sú in severské detektívky. Čitatelia im odpustia všetko. Aj tú prvoplánovú zápletku, opakujúcu sa schému či okatú drsnosť, akou sa príbeh snaží zaujať. Severská detektívka jednoducho ponúka o trošku odlišný koncept ako detektíva z anglo-amerického, francúzskeho alebo nemeckého prostredia. A ani miešanie žánrov nie je nič nové. Detektívne romány odohrávajúce sa v ďalekej budúcnosti spopularizoval už v druhej polovici 20. storočia Isaac Asimov (Oceľová jaskyňa, Nahé Slnko, Roboti úsvitu či Roboti a impérium). V súčasnosti podobné knižné experimenty nedosahujú takú vysokú úroveň, na akú sme v minulosti boli zvyknutí, snažia sa však posúvať svoje možnosti ďalej za hranice ľudskej fantázie, aby im tak priniesli minimálne niečo neopozerané. Filip Alexanderson dokázal tú svoju zmes namiešať výdatne. Má všetko, čo súčasný čitateľ v knihách podobného zamerania hľadá. A aj keď jeho svet sem-tam pokrivkáva, chybičky na kráse sa odpustiť dajú a aj chcú.

Vedecko-fantastický román Prvorodený nám ponúka odvrátenú tvár spoločnosti. Nie je to nič významné, ojedinelé, unikátne ani inak prekvapujúce, pretože podobná byrokracia vládne všade. A práve to, akým prirodzeným a vecným tónom nám dokáže autor sprostredkovať bežný deň človeka topiaceho sa v dlhoch a snažiaceho sa nájsť si rýchlo prácu, prebúdza o príbeh okamžite čitateľov záujem. Na jednej strane za to môže mýtus, ktorý vyvracia vašu ideálnu predstavu o krásach Štokholmu, na druhej strane veci, ktoré ste si už raz niekedy sami odžili, takže sympatizovať s hlavným hrdinom, študentom práva Jonasom, začnete od okamihu, ako vstúpi na scénu. Naozaj vám stačí len niekoľko krátkych minút v spoločnosti jeho nevrelej, zúfalej a predovšetkým apatickej povahy, aby ste si všetko, čo urobí a povie, obľúbili. Nech sú jeho kroky akokoľvek nelogické a poháňané skôr emóciami než triezvym úsudkom, budete mu vo všetkom držať palce. A všetko mu odpúšťať.

S menšími problémami sa budete zoznamovať s vyšetrovateľkou Eldh. Navonok vzbudzuje rešpekt. Pôsobí mužne a nebyť krátkych odbočiek do jej minulosti, jednoducho zabúdate, že vás príbehom sprevádza aj ženská postava. Na Eldh si budete zvykať dlho. Netrápte sa, nemôže za to jej vykreslenie, skôr statické pasáže príbehu, ktoré sú zamerané na jej vnútorné pochody a rozpoloženie. Autor sa citlivo, a teda kontrastne, snažil priblížiť jej dôležitosť v príbehu, a tým rytmickosť deja zámerne spomalil. Isteže, ak by si dal lepší pozor a k istej činnosti sa nevrátil až v dvoch odsekoch po sebe, kapitoly, ktoré Eldh boli venované, by sa čítali nielen ľahšie, ale človek by sa na ne aj tešil. Takto sa musel motivovať tým, že niekoľko strán vnútorných „výlevov“ predsa pretrpí. Nakoniec, práve v nich sa ukrývali kľúčové informácie. Prehliadnuť ich by nebolo pre vás a aj váš zážitok praktické. A prinieslo by aj nemalé komplikácie v pochopení podstaty témy a výsledkov vyšetrovania.

Jonas aj Eldh na svojej ceste za pravdou stretávajú pestrú paletu iných postáv. S niektorými hrdinami príbehu sa poznajú roky, s inými sa stretli práve preto, čo sa im stalo a v akých nepríjemnostiach sa ocitli. Vy, ako čitatelia, síce máte problém spočítať ich na prstoch jednej ruky, no vedľajšie postavy do príbehu vstupujú a aj z neho odchádzajú bez toho, aby ste odrazu nevedeli, aká bola ich úloha v deji.

Napriek tomu, že si možno ťažšie vybavíte neskôr ich mená, vďaka pocitom, ktoré vo vás vyvolali, ale aj zanechali, si budete schopní vybaviť aspoň to, ako naveľa vyzerali a pri akej príležitosti sa v príbehu objavili. Autor sa s vami nehrá, len vám ponúka priestor na dôverné zoznámenie sa s hlavnými hrdinami, a to aj prostredníctvom vedľajších postáv, ktoré ich predsa len vnímajú inak. Využívajúc tzv. rozprávača „oka kamery“ pozorne sledujete vonkajšie znaky, črty a činy hlavných hrdinov a aj tieto zozbierané údaje vám plasticky dotvárajú finálnu podobu v trošku bizarnej skladačke, ktorú si pre vás Filip Alexanderson pripravil.

To, čo ale v románe nenájdete, sú lietajúce lode, svetelné meče, kočovné vesmírne dobrodružstvá, mimozemské invázie, rozprávky na dobrú noc o prichádzajúcich katastrofách, svet po tom... a tak ďalej. Autor stavil na osvedčený a zaužívaný koncept fantastickej literatúry ako takej, a podobne, ako J. K. Rowlingová, Rick Riordan, Kevin Herane a mnohí iní autori, aj on bytosti s nadprirodzenými schopnosťami ukryl medzi bežných obyvateľov. Nájsť ich môžete kdekoľvek, medzi spodinou i na vysokých miestach, ale aj v márniciach a sanatóriách. Nie vždy dokážete postrehnúť, že sú iní, a nie vždy vyhrajú nad svojimi démonmi a prežijú. A aby prežili, neváhajú na to využiť všetky dostupné prostriedky, ktoré sa im núkajú, čím rúcajú mnohé spoločenské tabu a otvorene rozprávajú o smrti z núdze.

Nájdu sa čitatelia, ktorým prítomnosť tzv. soft science-fiction môže prekážať. V tomto románe bola tým správnym krokom, ako príbeh oživiť a neurobiť z neho niečo tuctové. S radosťou si necháte vysvetliť, na akom princípe bytosti z iného sveta fungujú, a s ešte väčšou radosťou si pri tom zaspomínate na kultové filmy súrodeneckého dua sestier Wachovských.

A existujú aj takí čitatelia, ktorí sa s vybočením z klasickej štruktúry detektívnych a aj kriminálnych románov nedokážu stotožniť. Vzhľadom na koncept príbehu inakosť vyšetrovania a voľba nestereotypného typu vyšetrovateľa príbehu opäť prospela, a to aj napriek tomu, že sa sem-tam vo vyšetrovacích technikách, postupoch a myšlienkových pochodoch hlavnej vyšetrovateľky nájdu drobné nedostatky. Ide predsa o populárne čítanie, severský mainstream, zmes niekoľkých žánrov a čítanie pre trošku náročnejšie čitateľské publikum od 15 do X rokov, a v takomto prípade si kniha svoj štandard a kvalitu zachovala.

Neodporúčame vám iba jedno – slovenský preklad. Ak váhate medzi českým a slovenským prekladom, naozaj siahnite po tom českom. Ten slovenský, bohužiaľ, znehodnocuje text natoľko, až máte problém venovať sa príbehu a nehľadať na každej strane nejakú chybu. A takmer každá strana ich má hneď niekoľko. Či už tých štylistických, alebo tých gramatický, o preklepoch, vybočeniach z pádových väzieb, slovných zvratoch a chýbajúcich slovách radšej pomlčíme. Nevieme, kde sa stala chyba. Či sa preklad a jazyková úprava naozaj zverili do rúk menej skúsených ľudí, alebo vydavateľstvo dalo do tlače chybný text...možno je pravda úplne inde. Stále to však zamrzí, pretože z prežívania práve prečítaného máte akurát tak nervy z ďalšej a ďalšej, a ďalšej, a ďalšej, a ďalšej chyby. A ani pozitívne myslenie akosi nepomáha!

Prvorodený od Filipa Alexandersona to síce v kategórii preklad a jazyková úprava nevyhral, ale v tých ostatných skóroval takmer na plnej čiare (aj obálka mohla byť o trošku lepšie prepracovaná). Medzi zaujímavými knižnými počinmi za minulý rok sa bude naozaj vynímať, ak ho teda ešte nemáte, napravte to. Investovaný čas do severskej akčnej vedecko-fantastickej krimi neoľutujete.

Autor/ka: Filip Alexanderson
Názov diela: Prvorodený
Vydavateľstvo: Plus (Albatros)