17%
18%
13%

Revival
Autor: Stephen King
Vydal: Ikar
Oficiálna anotácia vydavateľstva: Sú sily, ktorým neunikneme. James Morton mal šesť rokov, keď k nim do farnosti prišiel mladý sympatický reverend Charles Jacobs. Priviedol si krásnu manželku, malého synčeka a deti vo farnosti zabával milými elektrickými vynálezmi. Tragédia však reverenda pripravila o milovanú rodinu a jeho zármutok sa zmenil na vzburu proti Bohu. Po kázni, v ktorej verejne odvrhol svoju vieru, musel z fary odísť. Odvtedy prešlo veľa rokov. James Morton je dospelý, živí ho rocková hudba a zabíja ho závislosť od heroínu. Je na dne, keď sa opäť stretne s Charlesom Jacobsom – a objaví tajomný, nebezpečný svet, o akom dosiaľ netušil. Reverend je totiž posadnutý predstavou všemocnej božskej elektriny, jeho vynálezy však vedia rovnako pomôcť, ako drasticky uškodiť. Muž, ktorý kedysi slúžil dobru, dnes kladie na oltár svojej novej modly celý život – aj životy iných ľudí. James Morton sa nechtiac stáva jeho spoločníkom.

REVIVAL STEPHENA KINGA

Jedno zastarané, zato nepísané pravidlo hovorí, že každý hororový fanúšik by sa mal aspoň raz za život stretnúť s tvorbou Stephena Kinga. Ja osobne skôr patrím k milovníkom mysterióznych thrillerov a k vyvolaniu zdesenia žiadne potoky krvi nepotrebujem. S Kingovou tvorbou som sa stretával výhradne prostredníctvom filmových adaptácií jeho kníh. Dodnes mám v poličke tri Kingove knihy, na ktoré ešte stále sadá prach. Tá štvrtá od vydavateľstva IKAR ma ale presvedčila, že to čo je staré a dobré, treba predsa len oprášiť. Donedávna som žil v presvedčení, že autorov titul REVIVAL ma navštívil iba náhodou. Dnes už ale viem, že to bol osud. Práve vďaka Revivalu sa plánujem k starším Kingovkám vrátiť. Už teraz mi je jasné, že pôjde o oveľa uveriteľnejšie spracovania, než aké ponúkajú filmy. Áno, na nič nové pod slnkom som neprišiel - väčšinou to tak býva vždy. Najlepšie si je to však pekne overiť.

Skôr než vám do hlavy nasadím chrobáka, patrilo by sa spomenúť, že čoby neznalec predchádzajúcich Kingovich diel sa nemienim zaoberať porovnávaním s doteraz neprečítanými knihami. Nedokážem totiž posúdiť či je Revival pre autora krokom vpred alebo cúvnutím späť. Poskytnem vám jedine pohľad na nejakú knihu nejakého autora, ktorého údajne neoznačujú za kráľa hororu len kvôli priezvisku.

Na Revival nemožno nalepiť jednoznačnú nálepku a označiť ho ako horor, pretože ide skôr o štruktúru žánrov, ktoré k sebe pasujú ako kocky z lega. Niektoré pasáže idú ťažšie, iné ľahšie, no vo výsledku ponúka Kingova stavebnica príjemne mrazivý zážitok.
Revival na mňa pôsobí ako mysteriózny thriller, ktorý sa spočiatku (a pomerne dlho) tvári ako životopisná dráma vyhasínajúcej rockovej hviezdy. To, aká kniha sa k čitateľovi dostala, odhalia až posledné kapitoly. Práve tie sú nasiaknuté onou tajomnou a dych vyrážajúcou atmosférou.

Označiť titul za čiastočne životopisný a dramatický si dovoľujem hlavne pre schopnosť autora rozobrať (fanúšikom určite známe) časové obdobia ťahajúce sa až niekoľko desiatok rokov do minulosti (1962-2014) hlavného hrdinu, a to bez vyvolania akýchkoľvek pochybností o reáliách. King narába z reáliami naozaj pracne, čím dodáva celému príbehu na jeho uveriteľnosti. Ak aj vynecháme vzostupy a pády hlavných postáv, smerujúce až za hranicu života, a zameriame sa na hlavné mystériá, ešte stále budeme mať pred sebou natoľko uveriteľný príbeh, že by sa pokojne mohol stať hocikomu z nás. Netuším nakoľko sa nechal Stephen King ovplyvniť vlastnými zážitkami, no udalosti opísané v knihe pôsobia navonok skutočne, a práve v tom tkvie podstata hororu. Ku podivu ešte aj tie strašidelné výjavy vypožičané od Lovecrafta (to je ten druhý kráľ hororu) vyznejú dôveryhodne, nakoľko nám svoje zážitky rozpráva James Morton, ktorý to po niekdajších skúsenostiach s drogami zrejme nemá v hlave až tak úplne v poriadku.

Pre niekoho vymyslený, pre iného až príliš skutočný – taký je Revival.
Máte pred sebou knihu, ktorá zanechá stopy. Aké, to už závisí na čitateľovej fantázii a autorovej mystifikácii. K tomu, aby si vás omotal okolo prsta, tentoraz nepotrebuje mimozemského klauna ani zombie zvieratká. Úplne si vystačí so šialeným reverendom, mužom posadnutým elektrizujúcou „božskou“ energiou.

Charlie Jacobs poznačený tragédiou sa s tajuplnou energiou zbližuje a aj keď sa spočiatku zdá, že jej účinky využíva na uzdravovanie, v skutočnosti má svoje vlastné plány. Pokiaľ ste zbehlým a pozorným čitateľom, tak mi určite dáte za pravdu, že dobrá kniha potrebuje nielen dobrý príbeh, ale aj neumelé, živé postavy. A takými Charlie a James skutočne sú. Ich osudy vám určite nebudú ukradnuté, pretože postavy sa budú behom príbehu vyvíjať a nejeden raz za ne uroníte neviditeľnú slzu.

Na prvý pohľad to tak možno nevyzerá, no Revival Stephena Kinga nie je len o Charliem a Jamesovi. V prvom rade kniha rozoberá život ako taký, pričom ironickým spôsobom poukazuje na tragické následky plynutia času.

Aký dopad majú na seba neplánované udalosti a neuvážené rozhodnutia? Tak presne na tieto otázky budete chcieť nájsť hľadať odpoveď. A verte, že autor vás prinúti prehodnotiť vlastné rozhodnutia a písmenko po písmenku pred vami vyskladá mozaiku konca, ktorá nenechá nikoho bez poškvrny.

Ani o napätie, strach či krviprelievanie nebude núdza. Keďže všetko má svoj čas a výsledný efekt je obzvlášť dôležitý, to čo za normálnych okolností robí horor hororom, príde až v poslednej chvíli. Všetko napísané predtým je len veľmi dobre zvolená ingrediencia, vďaka ktorej zhltnete každé jedno slovo až do písmenka (aj s návnadou).
Revival je dôkazom Kingových nestarnúcich staviteľských schopností. Kráľ hororu predsa musí vedieť, ako vystavať príbeh. Využíva k tomu pritom osvedčené (fanúšikom známe) metódy, ktoré asi nikdy nesklamú.

Príbeh držia pokope skutočne silné, miestami až atypické piliere. Najsamprv ich nájdete v podobe nádejnej idylickej rodinky Mortonovcov, no a keď už budete konečne prežívať rodinnú idylku, príde nečakaný zvrat, ktorý nastolí knihe druhú tvár a sami nebudete vedieť, až kam je ochotný autor zájsť.

Pokiaľ máte radšej hudbu ako knihy a Revival sa k vám nejakou náhodou dostane, nezúfajte, nezostanete sklamaní. Už názov – REVIVAL - napovedá, že dôležitú úlohu nezohrá len putovná atrakcia (s rovnomenným názvom), ale bude to s veľkej časti aj o hudbe. Keď hovorím o hudbe, nemyslím gospel, ale gitary a revival bandy. Takže tu máme náboženstvo, drogy, liečivú elektrizujúcu silu, šialeného pastora, nahrávacie štúdiá, rodinné útrapy, bremená osud, života a hrôzostrašné vízie smrti. Málokto by predpokladal, že takáto rôznorodá zmeska by mohla fungovať, no kráľ Stephen vie, ako rozohrať partičku a zároveň aj to, kedy vytiahnuť eso z rukávu.

Názov síce vzbudzuje isté pochybnosti, no ako som poznal sám na sebe, tie sa behom prvých stránok rozplynú a celá atmosféra knihy sa vám vryje pod kožu. Po dočítaní napokon zistíte, že názov knihy - REVIVAL - je cielený, dvojzmyselný, presne taký ako celý života hudobníka Jamesa Mortona a jeho priateľov.

Už teraz som zvedavý, ako bude Kingovou adaptáciou vyzerať na filmovom plátne. Šepká sa, že úlohu reverenda Charlieho Jacobsa sa chystá stvárniť dokonca sám Samuel L. Jackson. Za normálnych okolností by mi stačil film, no od kedy som okúsil Revival, snažím sa držať ďalšieho nepísaného pravidla, ktoré znie: „Kingove knihy je lepšie čítať, než pozerať...“

Autor/ka: Stephen King
Názov diela: Revival
Vydavateľstvo: Ikar