16%
18%
13%

Krajinou mrtvých mužů
Autor: Robert Ryan
Vydal: Plus (Albatros)
Oficiálna anotácia vydavateľstva: V zákopech první světové války denně umírají tisíce mužů, jeden mrtvý navíc sotva koho překvapí. Až na to, že tohle tělo je plné bizarních ran, což neunikne pozornému zraku doktora Watsona, který dříve asistoval při vyšetřování samotnému Sherlocku Holmesovi. Tvář mrtvého je zmodralá, čelisti sevřené v strašlivé grimase, oči vylézají z důlků, jako by spatřily cosi nepředstavitelně hrůzného. Něco tu nehraje! A to je teprve začátek. Brzy se objeví další těla a je na Watsonovi, aby vypátral zákeřného vraha ze zákopů. Komu má důvěřovat? Kdo je nepřítel? A dokáže útočníka zastavit dřív, než znovu udeří? Uprostřed krvavé řeže, během válečného běsnění, jež trhá svět na kusy, musí Watson vystoupit ze stínu svého učitele a sám se vyřešit tajemství, k němuž ho dovedou záhadná úmrtí. Zazněla v něm rozhodnost, a ta je mu obvykle cizí. To asi proto, že nezbývá než si připustit, že už nemá vůdce, kterého by mohl následovat. Už není stín, pomocník, zapisovatel, protějšek. Watson už si nebude klást řečnickou otázku „Co by udělal Sherlock?“. Je čas, aby se postavil na vlastní nohy. A musí přiznat, že si to užívá.

Robert Ryan: Krajinou mrtvých mužů

Zadná strana obálky knihy láka na výrok Daily Expressu: „Barvitý popis v zákopech… opravdu fascinující válečný román přibližující dobové reále.“ A románová prvotina Roberta Ryana z univerza o Sherlockovi Holmesovi presne taká aj je.

Asi 53-ročný Liverpoolčan, Robert Ryan, si so žurnalistikou potriasol ruku v Kente, kde začal prednášať o prírodných vedách. Miesto učiteľa mu otvorilo dvere k zvučným menám časopisov i magazínov (GQ, Guardian, The Face, Sunday Times...), ktoré mu dovolili vystriedať hneď niekoľko zaujímavých tém, a to vrátane cestopisne ladených článkov. Svoj prvý román Undredogs vydal v roku 1999. Úspešné uvedenie knihy do života podnietilo vznik ďalších prozaických textov, pričom prvý príbeh o doktorovi Watsonovi držali naši čitatelia v rukách už minulý rok v novembri.

Robert Ryan nie je ani prvým a ani posledným autorom, ktorý vo svojej tvorbe siahol po nejakej tej ikonickej literárnej postave. Detektívna fikcia i dnes predstavuje pútavý žáner, z ktorého sa dá vyťažiť maximum. Napriek tomu, že nezmenila svoju štruktúru od čias Edgara Allana Poa, zmiasť čitateľa, neodkrývať všetky stopy naraz či zavádzať prostredníctvom dobre vyprofilovaných sekundárnych postáv alebo zaujímavých spoločníkov, dotiahla do precíznosti. Nakoniec, odhaliť vraha je pomerne jednoduché, niekedy až priamočiare. Ale nájsť usvedčujúce dôkazy a ozrejmiť jeho pohnútky, predstavuje problém, s ktorým si neraz lámal hlavu nejeden svetový detektív.

Svojský Hercule Poirot sa na výslnie vrátil v roku 2014. Vraždy s monogramom koketujú s čitateľom a oddaným fanúšikom kráľovnej anglickej detektívnej fikcie, Agathy Christie, prostredníctvom hravého rukopisu Sophie Hannahovej, britskej poetky a prozaičky, ktorá má pomerne blízky vzťah so surrealizmom a Carrollovým nonsensom. Prácu detektíva však zvládla celkom bravúrne.

Opäť oživiť prípady korpulentného amerického vyšetrovateľa s veľkým srdcom a nehynúcou láskou k sedavému zamestnaniu, Nera Wolfa, sa po roku 1984 podarilo iba Robertovi Goldsboroughtovi. A aj to na podnet jeho vlastnej matky. Šikovné ruky a jeho zápal pre prácu Rexa Stouta držia pri živote unikátny archetyp drsnej americkej detektívnej školy ešte aj dnes.

Sir Arthur Conan Doyle zomrel 7. júla 1930 a zanechal za sebou rozsiahle literárne dielo zahrňujúce okolo 60 kníh. Okrem unikátnej dvojice Holmes – Watson, ktorá sprevádzala čitateľa svojimi dobrodružstvami 56 poviedkami a 4 románmi, vytvoril i ďalšie nemenej pozoruhodné epické postavy. Tie síce sťažka dokázali prekročiť tieň muža s fajkou a husľami, avšak priaznivci Doylovej tvorby budú na ne s láskou spomínať aj po rokoch, ak nie desaťročiach. Nečudo, sir Arthur Conan Doyle je jednoducho značka. A to dosť dobrá. Veď fenomén extravagantného nevrlého asexuála so zmyslom pre čierny humor fascinuje svojou nehynúcou pôvabnosťou ťažko vyčísliteľný počet jeho milovníkov. Sherlock Holmes, podobne ako ostatní fiktívni kolegovia, predstavuje kvalitný materiál na spracovanie. Ovplyvňuje veľké masy konzumentov, ktoré hýbu svetom. Dovoľuje prežívať všetky dobrodružstvá opätovne, zároveň však inak, a sceľuje rôznorodé skupiny ľudí. Je poddajný, plastický a príjemne tvarovateľný. Zatiaľ čo televízne obrazovky prahnú po Sherlockovi z dielne BBC, čitatelia čoraz častejšie skloňujú meno Roberta Ryana.

Historický román s detektívnou zápletkou v duchu Psa Baskervillského vydalo vydavateľstvo PLUS. Ako vám už názov pôvodného Doylovho diela napovedá, rozprávačom nebude nikto iný ako doktor Watson, ostrieľaný veterán a obľúbený spoločník Sherlocka Holmesa, súkromného detektíva, detektíva amatéra i detektívneho konzultanta predovšetkým Scotland Yardu. Aby však nedošlo k omylu, Robert Ryan zasadil dej svojho príbehu do obdobia, ktorým Doyle dobrodružstvá Sherlocka Holmesa a doktora Watsona ukončil. Zatiaľ čo Sherlock Holmes chová včely, jeho spoločník, doktor Watson, sa na staré kolená rozhodol zaspomínať si na vôňu strelného prachu, hliny, potu neumývaných tiel a rozpadnutých lazaretov, ktoré denno-denne bojujú o životy zranených vojakov. Doktor Watson sa vracia na front. Rozpútala sa prvá svetová vojna, ktorá so sebou, paradoxne, priniesla aj sériového vraha.

Ryanov román má 464 strán a dva mínusy. Pre niekoho veľké, pre niekoho úplne štandardné. Podobne tak ako detektívne romány J. K. Rowlingovej aj tie od Roberta Ryana strácajú body pri svojej dĺžke. Dnes nie je problém prečítať takmer 500-stranovú knihu do niekoľkých dní (aj skôr), pokiaľ je vystavaná pútavo. Ryanov román pútavý je, ak ide o historické pozadie, miestami trošku prikrášlené, ako na to upozorňuje autor v doslove, čo sa však už nedá povedať o všetkých jeho kapitolách. Na jednej strane ako čitateľ a milovník dobrej detektívky, aj tej historickej, si uvedomujem, že isté aspekty, ktoré so sebou vojna vo všeobecnosti prináša, je potrebné rozviesť. Na druhej strane dejová odbočka v podobe nemeckého ostreľovača s určitým cieľom bola jednoducho zbytočná. Okrem istých sympatií k nepriateľom na druhej strane zákopov, ktorých už od prvej kapitoly vnímate ako ľudí z mäsa a kostí, s vlastnými pocitmi, ilúziami, útrapami aj povinnosťami, nevniesla do príbehu žiadne nové skutočnosti, zistenia ani stopy. Príbeh skôr brzdila. Nikam ho neposúvala, a to aj napriek tomu, že rozvíjala isté konšpiračné dohady o možnom plánovanom atentáte na Winstona Churchilla.

Nebyť tejto odbočky, román by sa vám čítal pomerne sviežo. Isté dni by odsýpali rezko ako živelné povahy sestier i dobrovoľníčok, alebo decentne ako húževnatosť hlavného vyšetrovateľa. Svedomitejšia práca editora by nielenže eliminovala vaše nutkanie preskakovať konkrétne kapitoly, ale zároveň by vás motivovala pokračovať v dobrodružnej ceste po stopách vraha – traviča aj vtedy, keď sú statické pasáže jednoducho v rámci rozuzlenia zápletky jedným z kľúčových bodov výstavby Ryanovej fikcie.

Druhé veľké – malé mínus postrehnete navôkol postavy doktora Watsona. Nikto neupiera snahu Roberta Ryana vykresliť populárny Doylov archetyp dôveryhodne a v známom farebnom spektre, na ktoré si čitateľ pri pôvodnej predlohe zvykol. Napriek tomu, že nenájdete veľmi veľa poviedok a ani románov, ktoré by doktora Watsona stavali do úlohy hlavného vyšetrovateľa, a Sherlocka, paradoxne do úlohy zručného manipulátora, minimálne Pes Baskervillský vo vás zanechaná silný dojem z nenahraditeľnosti detektívovho poradcu a odkryje vám Watsonovu povahu oveľa intenzívnejšie, ako to urobilo zvyšných 56 Doylových poviedok. Z tohto dôvodu, pochopiteľne, očakávate, že aj Ryanove vykreslenie postavy doktora Watsona sa bude snažiť priblížiť tomu Doylovu čo najdôveryhodnejšie, a zároveň si ho formovať podľa vlastného uváženia, a tak, aby do vymysleného prípadu prirodzene zapadlo.

V prvom rade ide o jeho prípad, na ktorom po dlhom čase participuje bez pomoci svojho nadaného kolegu – mentora. A to nefunguje. Od úvodnej kapitoly máte problém vidieť v Ryanovej postave práve toho známeho doktora Watsona, ktorého ste v Doylových príbehoch tak okázalo milovali. Ako čitateľ si síce uvedomujete, že nový príbeh delí od tých starých niekoľko rokov, ktoré povahu každého z nás zmenia. Rátate s tým, že doktor Watson bude iný, ale stále v ňom dokážete objaviť doktora, ktorým bol v čase svojej mladosti a v dobe, kedy po prvý raz stretol Sherlocka Holmesa. A presne týmto aspektom Ryanov hlavný hrdina neoplýva.

Nebyť niekoľkých Watsonových poznámok a spomienok, ako aj pár krátkych pasáži s detektívom na dôchodku neďaleko bojiska v hlavnej úlohe, nič by tento román nespájalo s Doylovým univerzom. Nič by vám nenašepkalo, že v rukách držíte pokračovanie slávnych dobrodružstiev Sherlocka Holmesa a doktora Watsona, kvalitnú fanfikciu, ktorá sa podobne ako iné pred ňou dočkala svojho knižného debutu.

Vzhľadom na to, že od roku 2013 vydal Robert Ryan tri ďalšie knihy spisujúce nové zážitky Sherlockovho kronikára, môže sa pokojne stať, že minimálne druhá časť prinesie doktorovu postavu v inom a pre nás možno nostalgickom svetle. To sa však dozvieme iba vtedy, keď budeme v rukách držať jej český preklad. A to je, zatiaľ, vyhliadka bez konkrétneho dátumu.

Avšak prečítať si Ryanov román je vašou povinnosťou. Nenájdete v ňom pravého Watsona a ani pravého Sherlocka. Objavíte v ňom však malý poklad, ktorým sa podobná tvorba zvykne vyznačovať. Je ním nehynúci zápal pre človeka - autora, ktorý vás roky inšpiroval. Ktorý pri vás stál v dobrom aj v zlom a pomáhal vám ísť za akýmkoľvek svojím snom. A čo je ešte zaujímavejšie, Ryanov rukopis, pokiaľ ide o skutočné reálie, má veľa spoločných atribútov s Doylovými historickými fikciami, ktoré začal publikovať v čase, kedy slávny detektív zomrel v Reichenbachských vodopádoch. Bez toho, aby ste si to uvedomili, pomáha vám Robert Ryan zaspomínať si na Doyla snáď na každej strane, do ktorej sa začítate, s patričnou úctou a detským nadšením.

Ryanov román s názvom Krajinou mrtvých mužů vzdáva hold nielen viktoriánskej ére, otcovi najpopulárnejšieho detektíva všetkých čias, ale aj samotnej detektívnej fikcie. Prinavracia jej slávu, a to podobne, ako to pred rokmi urobila Dorothy L. Sayersová, a posúva pohnútky vraha o malý kúsok ďalej, než sú pomyslené hranice známych fiktívnych archetypov. Je pozoruhodne citlivý, zaujímavo surový, príjemne historický, ale predovšetkým kvalitne detektívny, a to aj so svojimi muchami. A aj toto sa ráta.
Takže, čo viac by ste ešte chceli? Okrem Benedicta...

Autor/ka: Robert Ryan
Názov diela: Krajinou mrtvých mužů