17%
18%
13%

Myší hlídka 1: Podzim 1152
Autor: David Petersen
Vydal: Comics Centrum
Oficiálna anotácia vydavateľstva: Myši, svádějící nekonečný boj o přežití a o to, aby se jim dobře dařilo v drsných podmínkách světa plného dravců, si na svou obranu založily Myší hlídku. Její členové jsou průvodci, průzkumníci, počasníci, stopaři a ochránci myší žijících na územích mezi teritorii. Udržují bezpečné hranice, vyhledávají nové bezpečné cesty mezi vesnicemi a provázejí po nich karavany se zbožím. V případě útoku se musejí postavit každému zlu a nebezpečí, které ohrožuje jejich teritoria.

Myší hlídka 1: Podzim 1152

Len máloktorá kniha vám pred očami šuští, rinčí, páchne či naháňa strach tak ako Myší hlídka Davida Petersena. A iba niektoré grafické novely dokážu rozbúriť vo vás more emócií v neveľkom formáte a na niekoľkých stranách...

České vydavateľstvo Comics Centrum vzniklo v roku 2003. Najčastejšie sa orientuje na vydávanie grafických románov či komiksových zošitov pre staršie čitateľské publikum, ktoré vyhľadáva diela zaujímavé nielen po scenáristickej stránke, ale aj tej grafickej. Siaha po menej známych, ale za to kvalitných komiksových dielach. Nebojí sa experimentovať, predstavovať unikátnych autorov, prinášať lákavé žánrové presahy či sem-tam navštíviť underground. Nadväzuje zaujímavé spolupráce, z ktorých neskôr vznikajú zberateľské publikácie jediného svojho druhu v Čechách i na Slovensku, aj neopakovateľné projekty. V súčasnosti sa síce pozornosť všetkých čitateľov upiera na Deluxe edíciu Hillovho Plášťa, ale nebolo to tak dávno, kedy každý z nás so zatajeným dychom sledoval historicky prvú avantúru Borisa, Justýna a Straša, troch vzrastom malých strážcov vo veľkom svete dospelého Davida Petersena.

Myší hlídka bola autorom založená v roku 2006. O dva rok neskôr získala Eisnerovu cenu v kategóriách „Najlepšia publikácia pre deti“ a „Najlepšia kniha - Reprint“. Pýšiť sa môže dvojdielnou sériou (Myší hlídka – Podzim 1152 a Myší hlídka – Zima 1152), niekoľkými krátkymi (čiže one shot) príbehmi, prequelom, spin-offom, z ktorého má údajne vzísť komiksová mini séria, artbookmi a špeciálnymi edíciami, čo vás hravou formou prevedú nezvyčajným myším svetom s nádychom starej dobrej epickej fantasy.

Myší hlídka, podobne tak ako Pán prsteňov, Harry Potter, Percy Jackson či Zaklínač, predstavuje fantastické univerzum, do ktorého ak raz vstúpite, už nebudete chcieť z neho odísť. A to ani v tom prípade, ak si odrazu uvedomíte, že držíte v rukách grafický román určený hlavne pre deti. Vďaka Exupérymu vieme, že v každom z nás sa stále kus dieťaťa ukrýva, paradoxne sa však detským knihám stále vyhýbame. O našu nápravu sa snažil a vlastne sa aj snaží nejeden známy autor kníh i komiksov pre deti. Sem-tam je táto snaha úspešná, inokedy menej. David Petersen síce nemá čarovný prútik ani magickú palicu, za to na naše zmysly zaútočil tým, čo ani deti nenechá chladnými. Myšami!

Grafický román Myší hlídka 1: Podzim 1152 má 214 strán, takže nepôjde o rozsahom dlhé dielo. S hlavnými postavami, ako aj s príbehom, v ktorom sú nám ich osudy predstavené, sa zoznamujeme prostredníctvom 6-tich kapitol. Každej predchádza krátky úvod, v ktorom sa stručne načrtne, kam bude rozprávanie smerovať, koľko času asi uplynulo od predchádzajúcej udalosti a kto sa má na scéne ešte objaviť. Tento sprievodný text je ukončený citátom z nejakého pravidla, ktorým sa myšia hliadka riadi, alebo výrokom konkrétneho člena. Vždy v sebe nesie istý odkaz a ten následne umne prepája s ideou príbehu v konkrétnej kapitole, čím umocňuje vaše prežívanie a krásne dopĺňa obraz, pomocou ktorého posúva rozprávač udalosti ďalej.

Rozsah grafického románu neuberá Myší hlídke na kráse. Je ideálny. Príbeh pre to nie je zbytočne natiahnutý a vyzdvihuje autorovu prácu či už s detailne prepracovanými ilustráciami, alebo makrokompozíciou komiksového média. Rozmiestnenie obrázkových polí na jednej strane podlieha síce štruktúre anglo-amerických komiksov, čitateľa však absentovanie experimentovania s týmito základnými stavebnými jednotkami nezarmúti. Napriek klasickej dvojdimenzionálnej kresbe, pravidelnému striedaniu sa menších, väčších alebo celostránkových panelov, rovnako tak klasického tvaru bublín a sprievodného textu vo vnútri obrázkového poľa, ponúka čitateľovi David Petersen dosť priestoru na to, aby sa s hlavnými postavami, a to vrátane úhlavného nepriateľa, zoznámil, zžil a bol schopný prežívať ich dobrodružstvo naplno.

Technický scenár a následná inscenácia upriamujú zámerne vašu pozornosť k jednotlivým ilustráciám. Tie nie sú, tak ako sme väčšinou zvyknutí, čiernobiele, ale farebné. A práve farby sú ďalším výrazným prvkom Petersenovho rukopisu. Pomáhajú vašej predstavivosti zhmotniť si čokoľvek, čo na papieri vizuálne vnímate, čím sa príjemne pošteklia iné vaše zmysly. A vy odrazu vo vzduchu jeseň nielen cítite, ale aj počujete.

Spolu s hlavnými hrdinami tak môžete naozaj ochutnať miestne špeciality Kůrkovej Kamenice, pocítiť ostrie hrdzavého meča na vlastnej koži, od hlavy po päty sa ušpiniť ľadovým blatom, vnímať opojné bzučanie včiel či nechať sa vystrašiť ťaživou atmosférou, ktorú so sebou prináša zrada a zradca stojaci pred bránami tajnej základne myšej hliadky. Pri strate uroníte nejednu krokodíliu slzu, a rovnako tak sa bojíte prichádzajúcej bitky, pretože nechcete, aby sa ktokoľvek zranil. A to či už z tých dobrých, alebo tých zlých postáv, aj keď prítomná povahokresba vlastne aj z prehnitého člena myšej hliadky urobí hrdinu, s ktorým súcitíte.

Ani postavy teda nie sú čiernobiele. Myši preberajú všetky ľudské vlastnosti a s ich pomocou nútia čitateľa zamýšľať sa aj nad bežnými otázkami etického a morálneho charakteru. Výrazná, nie však okázalá typizácia, prirodzená expresivita i rétorická konvergencia dodávajú Petersenovým ilustráciám realistickosť, po ktorej čitateľ hlavne epickej fantasy prahne, a, paradoxne, pomáhajú aj detskému príjemcovi porozumieť významovej zložitosti predkladaného príbehu. Takže dieťa rozprávanie o jednej neobyčajnej myšej hliadke spoznáva prostredníctvom zmyslovosti, konkrétnosti, názornosti, obraznosti i fantastickosti ukrytej v obraze, ktorý len minimálne dopĺňa text samotný. A podobné vlastnosti nesie akákoľvek rozprávková kniha.

Myší hlídka 1: Podzim 1152 bola, je a aj bude správnou voľbou, pokiaľ aj vy hľadáte presne to, čo vám Comics Centrum ponúka. Nemusíte zachádzať do hĺbky, aby ste si ju užili. Ak sa však predsa len rozhodnete preskúmať ju detailnejšie, dajte si pozor iba na to, aby ste na nej neostali závislí. Nezáleží na tom, že ste už z rozprávok vyrástli. A nie je dôležité ani to, k akému fantastickému podžánru vás to ťahá. Či máte v obľube komiksy, alebo sa ich stránite. Myší hlídka zbúra akékoľvek predsudky a hoci vás nebude mraziť tak živelne ako Maus od Arta Spiegelmana, zanechá vo vás hlbokú stopu.

V súčasnosti je naozaj ťažké nájsť dobrú grafickú novelu. Comics Centrum vám však toto pátranie trochu uľahčilo. Verte svojmu šiestemu zmyslu, úsudku vydavateľstva a vyberte sa spolu s Davidom Petersenom na výpravu, ktorú by vám závidel aj sám George R. R. Martin.

„Oblaka, listí, zem a vítr,
to vše se nabízí jako předzvěsti
přicházejících změn počasí.