17%
16%
18%
13%

P.A.S.C.A.: Nesmelý zabijak
Autor: Eoin Colfer
Vydavateľstvo Slovart: Londýn, štvrť Bloomsbury v roku 1898. Na Rileyho, učňa u vychýreného nájomného zabijaka Garricka, čaká jeho prvá vražda. Obeť sa však náhle preberie a s Rileym sa ocitnú v súčasnosti. O sto rokov neskôr má sedemnásťročná špeciálna agentka Chevie Savanová jedinú úlohu: strážiť zvláštnu kapsulu v suteréne. Za trest. Niekoľko mesiacov je to najnudnejší džob pod slnkom, až kým zrazu nevypadne elektrický prúd v polovici Londýna. Mestom otriasa zemetrasenie, ktorého epicentrum sa nachádza v Chevienej pivnici. Niekto aktivoval časostroj (tú zvláštnu kapsulu) a z jeho útrob vylieza nič netušiaci Riley, ktorý prosí o pomoc. Garrick musí zistiť ako časostroj funguje a aké tajomstvo a moc skrývajú ostatné dimenzie. A keď sa ho zmocní, konečne sa stane všemocným a jediným pánom času i priestoru na Zemi!

Eoin Colfer
P.A.S.C.A. – Nesmelý zabijak

Väčšina z vás pozná Colfera ako autora knižnej série Artemis Fowl. Artemisa Fowla som však nikdy nečítal. Nemajte mi to za zlé. Namiesto neho som si vybral jeho novú sériu P.A.S.C.A.

Prečo?

Pretože je ťažké odolať nájomnému vrahovi a starému Londýnu. Keď som sa však prelúskal prvou knihou, volala sa inak Nesmelý zabijak, mal som z nej zmiešané pocity. Anotácia ma namotala, ibaže príbeh sa skladal z tej klasickej a pre mňa už tak trochu obohranej zápletky. Z najobávanejšieho a najhoršieho zloducha sa nešťastnou náhodou stane super zloduch, ktorý chce ovládnuť svet. Proti nemu sa s mizivými šancami na úspech postaví hrdina, v tomto prípade vlastne dvaja hrdinovia, ako sa časom ukáže, ktorý po urputnej námahe a prekonaní všemožných prekážok víťazí. A to so všetkým, čo k tomu patrí.

Napriek môjmu humornému nadhľadu (veď, čo ak mal čitateľ ku Colferovej úvodnej knihe pristupovať práve takto?) nepodarilo sa mi s príbehom zžiť natoľko, aby ma úplne celý pohltil. Stále mi tá trošku priamočiaro nalinkovaná dejová línia prekážala.

Na druhej strane, ako to už býva zvykom, autor chcel zaujať hlavne mladšiu skupinu čitateľov, čo sa mu podarilo. A podarilo sa mu to práve vďaka hlavnej hrdinke Chevie. Papuľnaté, drzé a sebavedomé 17-ročné dievča, ktoré je, mimochodom, najmladšou agentkou FBI, má vždy na všetko odpoveď a všetko vie urobiť lepšie ako vy. Niekedy sa jej podarí ohromiť vás, väčšinou jej ambície končia tam, kde sa vlastne začali – pri snívaní. Existuje vari horšia kombinácia? Možno... alebo aj nie? Na toto nám odpovedá autor pomerne rýchlo a svojsky, hlavne vo forme Alberta Garricka, najobávanejšieho vraha viktoriánskeho Londýna. Má v sebe niečo z povestného Jacka Rozparovača a slávneho kúzelníka Houdiniho. Je bezcitný, krutý a dôsledný. V boji muža proti mužovi nemá konkurenciu, a to nielen vďaka svojim kúzelníckym trikom, ale aj vlastnému bojovému umeniu. A také sa zatiaľ v starom Londýne ešte nevidelo! Áno, toto je presne ten typ knižného hrdinu, z ktorého sa musí neskôr stať zaručene super zloduch.

Zrátame si to teda. Máme tu super zloducha z konca 19. storočia a agentku FBI. Máme tu aj príbeh o stroji času, niekoľko hmlistých informácií o misiách agentúry, v ktorej Chevie pracuje, ako aj pár vrážd. Chýba nám teda ešte niekto! Možno niekto, kto by poznal napríklad takého Garricka? Každý zloduch má predsa svojho poskoka, asistenta, sluhu, skrátka niekoho, kto pozná jeho slabiny a kto sa v tej najviac nemožnej chvíli umúdri, a tak trochu chce spasiť svet i neprávie, ktoré sa na ňom páchalo. Túto osobu nám Colfer predstavuje ako Rileyho, Garrickovho učňa s nie príliš veselou minulosťou. A napriek tomu, že sa to zdá takmer nemožné, odrazu tu máme pozoruhodne zaujímavú kombináciu hlavných postáv, ktorým síce trvá, kým v príbehu isté časti dajú do pohybu, ale urobia to s takou nonšalanciou, až nie je možné ich zvláštnemu čaru odolať. Práve vďaka Rileymu, na ktorom autor nešetril či už svojím talentom, alebo dobrými nápadmi, mení sa rozprávanie na dobrodružstvo plné napätia, napínavých bojov o život, dobrého vtipu a toho pravého viktoriánskeho smradu!

Aj preto ma tak trochu zamrzelo, že viac ráz bol dej až veľmi predvídateľný. Niekedy som mal pocit, že ak preskočím pár strán, neublížim tým ani sebe a ani Colferovi. A mal som vlastne pravdu. Autor by sa tomuto statickému opisu málo dôležitých prvkov pre dej mohol v ďalších knihách z tejto série pokojne vyvarovať. Píše mu to dobre. Je vidieť, že má všetko detailne premyslené, len akosi priveľmi lipne na istých maličkostiach, ktoré by sa nezdali zaujímavé ani Poirotovi, tobôž Sherlockovi. Našťastie tento svoj okrasný nedostatok vyrovnáva pre mňa príťažlivými konšpiračnými teóriami. Bolo ich veľa a dávali zmysel. To sa pri konšpiračných teóriách vidí málokedy. Colfer dokonale skĺbil minulosť s prítomnosťou, čo dodalo príbehu istú jedinečnosť a zvláštnu atmosféru.

Cestovanie časom, bohaté aj chudobné štvrte viktoriánskeho Londýna, ako vždy prihlúpli agenti FBI a mnoho ďalšieho, toto všetko na vás čaká v tomto napínavom dobrodružstve, ktoré si určite nájde veľa fanúšikov. Čo sa mňa týka, teším sa na druhý diel a dúfam, že ma autor milo prekvapí! (A vyvaruje sa istým chybám. Veď na to má!)

Autor/ka: Eoin Colfer
Názov diela: P.A.S.C.A.: Nesmelý zabijak
Vydavateľstvo: Slovart