17%
13%
Celkovo hlasovalo 461 užívateľov.

Už sa nebojím tmy
Autor: Helena Haraštová
Vydal: Albatros
Vydavateľstvo Albatros: Bojíte sa tmy? Po prečítaní tejto knihy už strach mať nebudete! Je hlboká noc a chlapček Tomáško sa nečakane prebudí. Čo to vidí vo svojej izbičke? Je to strašidlo? Alebo len neškodné hračky? Táto nádherne ilustrovaná kniha je interaktívna – deti si môžu na každej stránke „rozsvietiť“ a hneď uvidia, ktoré obyčajné predmety vyzerajú potme strašidelne. Kniha tak ponúka jedinečnú príležitosť pomôcť deťom, aby sa prestali báť tmy.

Helena Haraštová: Už sa nebojím tmy

Interaktívna kniha pre deti od 3 rokov Už sa nebojím tmy od Heleny Haraštovej vyšla vo vydavateľstve Albatros koncom minulého mesiaca. Nádherne ilustrované 2 D leporelo obsahuje 7 posuvných obrázkov, ktoré majú kreatívnym spôsobom uľahčiť rodičom predovšetkým komunikáciu s dieťaťom. Pomocou unikátnej hry „potiahni a rozsvieť“ napomáhajú detskému príjemcovi nielen porozumieť, ale aj následne pochopiť tmu a v nej ukryté nástrahy, a to prostredníctvom krátkeho príbehu o zvedavom chlapčekovi Tomášovi. Práve hlavný hrdina objavuje a búra mýty o strašidlách prichádzajúcich vždy vtedy, keď zmizne slnko, či sa niekam stratí svetlo. Nakoniec, Helena Haraštová, autorka viacerých zaujímavých kníh pre najmenšie detičky, i tu výborne vyvážila pomer textu a obrazu, čím premenila svoje výnimočné obrázkové dobrodružstvo na výbornú didaktickú pomôcku pre rodičov i pedagógov v materských škôlkach, ktorí majú za úlohu vniesť do hravého a skúmavého života detí trošku svetla.

Napriek tomu, že leporelo obsahuje iba 7 posuvných obrázkov, sprievodný text dopĺňajú informáciami nasiaknuté ilustrácie Jakuba Cenkla, ku ktorým sa môžu deti spoločne s rodičmi i pedagógmi stále vracať a objavovať nové skutočnosti, ktoré z úplne obyčajných vecí robia veci strašidelné. Inscenácia, po ktorej autorka knihy siahla, aktívne organizuje a rozkladá rôznorodé parametre obrazu, a to od zaostrenia a kompozície, cez výber uhlu záberu i postáv, po hru so svetlom či tieňom. Abstraktný jazyk vizuálnych komponentov vo vnútornej štruktúre obrazu umocňuje či už dynamiku prítomnej sekvencie, ako aj rôznych drobných scén, z ktorých sa výsledná ilustrácia pre dieťa skladá. Technický scenár vďaka tomu funguje prirodzene a od prvej strany zdôrazňuje a podčiarkuje takú informáciu, ktorú sa prítomný rozprávač (ukrytý niekde v úzadí) snaží detskému príjemcovi za výraznej pomoci rodiča alebo pedagóga odovzdať.

Rozsahom útle leporelo tak nadobúda novým rozmer – reálnosť. Realistická rovina sa premieta do konkrétnej situácie odohrávajúcej sa na konkrétnom mieste vo vymyslenom príbehu, čím priamo nabáda čitateľov (v tomto prípade dieťa a jeho rodiča / alebo dieťa a jeho pedagóga) k učeniu sa pomocou hry. Ilustrácie sa totiž veľmi ľahko a rýchlo dajú preniesť do skutočnosti. Rozvíjajú detskú predstavivosť i jemnú motoriku, pretože jednotlivé predmety, ktoré sa nachádzajú v detskej izbe, vonku za oknom, v pivnici, garáži, ale aj na ulici i v lese (a v šere naháňajú malým deťom strach), si môže dieťa samo ohmatať. Toto detailné preskúmanie jednotlivých predmetov, meniacich sa bez svetla na strašidelné výjavy, pomáha detskému príjemcovi porozumieť a následne pochopiť, aj keď v jeho ponímaní, svoj vlastný strach. Naučí ho rozpoznávať jednotlivé predmety za denného či umelého svetla, ale aj v noci, kedy práve tma skresľuje vnímanie vo všeobecnosti.

Expresívna typizačná kresba zjednodušuje prinášané informácie a napomáha príjemcovi vytvoriť si z nich tzv. priestorový dojem. Jednoduchý text zase zastáva úlohu logického dôsledku, ku ktorému sa má príjemca práve cez obraz buď sám, alebo pomocou druhého dekódovateľa dopracovať. Akcia vyvoláva reakciu a dieťa sa prirodzene zžíva so svojím prostredím, zbavuje sa zábran a, čo je najdôležitejšie, prestáva sa báť.

Aby sa však dieťa vedelo vyrovnať s vlastným strachom, potrebuje k tomu malú pomoc. Tú vašu. Vďaka vám, milí rodičia a pedagógovia, a hlavne vďaka vášmu názornému ukázaniu a vysvetleniu, dokáže naplno porozumieť obsahu aj odkazu skrytému priamo v knihe. Zároveň tak s vami strávi niekoľko príjemných chvíľ. Tie váš vzájomný vzťah dôverne prehĺbia a zintenzívnia vašu komunikáciu (verbálnu či neverbálnu). V tomto krátkom, ale za to neopakovateľnom dobrodružstve, ktoré je len vaše, sa dieťa naučí mať rado tmu, buduje si pozitívny vzťah ku knihám a vo vašej prítomnosti trávi viac času.

Interaktívna kniha Už sa nebojím tmy oplýva zmyslovosťou, konkrétnosťou, názornosťou, hravosťou, reálnosťou i fantastickosťou. Všetkými dôležitými atribútmi, ktoré detská kniha musí mať. Ak máte doma hrdinu, ktorý už dávno nemá dva roky a stále sa bojí tmy, kúpte mu rozprávkový návod Heleny Haraštovej, ktorý mu pomôže poraziť nielen strašidlá v rohu jeho detskej izby.

Ďalšia výborná kniha, ktorú si vám dovolíme odporúčať, sa volá: O chvíľu sme doma, len si odskočíme do Afriky (Albatros)

Autor/ka: Helena Haraštová
Názov diela: Už sa nebojím tmy