17%
18%
13%

Duchové mrtvých
Autor: Richard Corben
Vydal: Comics Centrum
Comics Centrum: Sbírka povídek a básní Edgara Allana Poea převedených do komiksu mistrem hororu a členem Síně slávy Willa Eisnera Richardem Corbenem. Corben se znovu a znovu navrací ke svým oblíbeným básním a příběhům, přičemž v každé ze svých prací předkládá čtenáři svou originální vizi, nový způsob, jak interpretovat a chápat Poeova témata. Kniha je vrcholnou ukázkou spojení Corbena s Poem, brilantním vyjádřením jejich vzájemného vztahu. Zahrnuje adaptace pěti básní a devíti povídek, které jsou všechny corbenovsky barvité.

EDGAR CORBEN POE a DUCHOVIA z RAGEMOORU

19. januára roku 1809 privítala v Bostone rodina Poových svojho nového člena. Manželský pár, známy predovšetkým z divadelných predstavení, vtedy ešte nemohol tušiť, že splodí jedného z najvýznamnejších hororových autorov súčasnosti. Životná púť malého Edgara, žiaľ, nezačala zrovna najlepšie. Jeho matka bola talentovaná herečka a otec talentovaný alkoholik (tiež herec), ktorý záhadne zmizol, keď mal Edgar iba tri roky. Rok nato prišiel aj o svoju milovanú matku, ktorá umrela počas divadelného turné priamo na javisku. Správa o tejto tragédii sa dostala do uší bohatej Frances Allanovej. Smrť chlapcovej matky ju natoľko zarmútila (mimochodom, nemohla mať deti), že presvedčila svojho manžela, aby si malého Edgara adoptovali. V snahe nevychovať nevzdelanca, posielali nevlastného syna na najprestížnejšie zahraničné školy. Okrem toho, že mu začali riadiť život už ako šesťročnému, jeho nový otec (obchodník z Virginie) si potrpel na to, aby mu Edgar nepovedal inak než „Pán Allan“!

Ako štrnásťročný napísal Edgar svoju prvú báseň a rovnako mladý sa zaľúbil do spolužiakovej matky, ktorú onedlho zabil mozgový nádor. Životný príbeh Edgara Allana Poa je poznamenaný nespočetným množstvom irónie a rán, pričom mnohé z nich si spôsobil on sám, a to nadmerným užívaním alkoholu a opiátov. Podivné udalosti tvoria skutočne podivných spisovateľov. Stačí, ak sa pozriete na svetoznámy portrét Edgara Alana Poa, na ten hlboký až záhadný pohľad, ten utrápený a tajuplný výraz vzbudzujúci hrôzu... Ikonická fotka jedného z najvýznamnejších (v minulosti nedocenených) autorov hororovej literatúry sa objavila iba rok pred autorovou smrťou a je obostretá záhadou tak, ako aj zmiznutie Edgarovho skutočného otca.

Ešte stále sa nebojíte... a ...chceli by ste sa?

Ak áno, určite sa ponorte do tvorby Edgara Allana Poa, ktorý hrdo vyčnieva spomedzi autorov (in memoriam), stojac po boku hororových legiend, akými sú Howard Phillips Lovecraft či Robert Ervin Howard. Podobných autorov bolo síce neúrekom, ibaže táto pekelná trojica (s tromi menami) sa v rámci hororovej literatúry a jej zveľaďovania skloňuje najčastejšie. Ťažko určiť, ktorý z nich je lepší, keďže každý stavil na inú kartu.

Lovecraft sa vo svojich dielach zameriava na monštrá a okultizmus, Howard na exotiku a fantastických hrdinov, akými sú napríklad Conan alebo Solomon Kane. Edgar však až do svojho skonu zostal verný svojim neduhom a nevľúdnym pocitom skrývajúcim sa hlboko v jeho vnútri. Do literatúry sa zapísal predovšetkým ako zakladateľ a inovátor detektívnej či poviedkovej tvorby. Dodnes ho mnohí považujú za majstra takzvanej krátkej prózy a aj keď sa mu za jeho krátkeho života veľa uznania neušlo, dnes už je zvykom, že sa na jeho počesť udeľuje prestížna literárna cena (Edgarova cena).

Keby sa dal na dráhu spisovateľa napríklad taký Richard Corben, istotne by si so sebou priniesol niekoľko Edgarov. Undergroundový kreslič sa ale rozhodol vzdať poctu Poovým dielam prostredníctvom krátkych komiksov, ktoré vydavateľstvo Dark Horses v roku 2012 zaradilo do komiksovej knihy Duchové Mrtvých (Spirits of the Dead). No a tohto roku sa konečne usmialo šťastie aj na nás a spomínaná kniha Richarda Corbena vychádza v Comics Centre, v pevnej väzbe a v českom jazyku. Vizuálne podoba piatich básní a deviatich poviedok z pera Edgara Allana Poa je v podaní fanúšika, akým je Corben, skutočne majstrovská. Niet sa čomu diviť, veď o komiksovú podobu sa postaral jeden z najúspešnejších undergrondových ilustrátorov zlatých sedemdesiatych rokov.

Corbenove výjavy sa v začiatkoch často opierali o Lovecrafta, Howarda aj Poa, čo bolo viditeľné hlavne pri fotorealistickej maľbe, od ktorej však medzičasom autor upustil. Svoju kariéru odštartoval uverejnením vlastných komiksov v magazíne Heavy Metal a časom sa prepracoval k oveľa známejším, dnes už komerčnejším značkám. Prispel napríklad aj do série Hellblazer (DC), Punisher MAX (Marvel), ktoré sa taktiež dočkali uvedenia na český trh. Ani vo vydavateľstve Comics Centrum nepatrí Corben k žiadnym nováčikom a na jeho štýl ste mohli natrafiť v poviedkovo ladených komiksoch Hellboy (Pražský upír a další povídky, Paskřivec a další příběhy) a aj v jeho knihe Ragemoor (2013). No a práve spomenutý Ragemoor patrí k titulom, v mnohom podobným knihe, o ktorej sa ideme baviť.

DUCHOVÉ MRTVÝCH začínajú rozjímaním na tému komiks verzus predloha a občas prezrádzajú viac, než by sme chceli. V úvodníku nazvanom MISTŘI HRÚZY by skôr prináležalo miesto v závere. Comics Centrum sa však držalo originálu, ktorý Poove diela vzkriesil hlavne pre fanúšikov, a tí jeho tvorbu už dávno poznajú. Hoci je úvod napísaný dobre a k veci (občas až príliš), záver knihy vám, okrem galérii obálok, ponúkne jedno zbytočné ospravedlnenie od samotného šéfredaktora vydavateľstva Václava Dorta, ktorý sa pohral s už existujúcimi a občas i neexistujúcimi prekladmi. Táto čerešnička na torte je síce milá, no neoprávnená, pretože preklady a texty použité v tejto knihe sú obzvlášť na vysokej úrovni, takže nevidím dôvod, prečo by sa za ne mal niekto ospravedlňovať.

Vás ako čitateľov tejto predlhej recenzie by malo v prvom rade zaujímať hlavne to, čo sa nachádza medzi vytknutým úvodom a záverom (čiže samotné jadro). Tiež som povinný vás oboznámiť s tým, že zozbierané komiksy vznikali v rôznych rokoch a veľakrát je tak badať zmenu Corbenovho štýlu (aj keď len minimálnu), hlavne čo sa týka ilustrácií či samotného koloringu. Vo výsledku dostanete Corbena, ktorý vás udrží naladeného na rovnakej vlne strachu od začiatku až do konca. V knihe DUCHOVÉ MRTVÝCH nenájdete len najznámejšie diela Edgara Allana Poa (Zánik domu Usherú, Maska rudé smrti či Havran), ale na rad sa dostanú aj menej známe príbehy (Jáma a kyvadlo mi tu však chýbalo!).

A teraz pozor! Ideme posudzovať jednotlivé komiksy samostatne a trošku obsiahlejšie, pričom, podotýkam, moje percentuálne hodnotenia vychádzajúce z dejovej a ilustračnej linky sú ovplyvnené hlavne tým, že Corbenov úžasný Ragemoore som už čítal.

OSAMĚLÝ prichádzajú na môj vkus (hlavne čo sa ilustrácie týka) s trochu nedotiahnutým úvodom, ktorý namiesto toho, aby potenciálneho čitateľa prilákal, odradí. Po dejovej stránke ide len o akúsi romantickú etudu s tematikou láska aj po smrti. Pri Corbenovom stvárnení mŕtvol sa však nejednému čitateľovi postavia vlasy hore dupkom. 30 %

MĚSTO V MOŘI má svoje tajomné, miestami až strašidelné momenty, ktoré sa bolestne utápajú v jednoduchosti príbehu, v počte strán a neúdernej pointy. Druhý príbeh má ale o niečo temnejší nádych než ten úvodný. 35 %

SPÍCÍ prináša ženu, milenku a pomstu zo záhrobia. Zdanlivo nevýrazný príbeh, ktorý v poslednej chvíli zachraňuje skvelé vizuálne poňatie a záverečnú sekvenciu. [b]40 %[/c]

DOSTAVENÍČKO kopíruje jednu z mála poviedok, ktoré som mal možnosť čítať aj vo svojej pôvodnej podobe. Vôbec netuším, ako sa podarilo Corbenovi vtesnať túto pomerne dlhú Poovu poviedku na pár strán bez toho, aby ubral na jej celkovom vyznení a atmosfére, ale ak sú na rovnakej úrovni aj poviedky, ktoré som nečítal, pokojne si ku každému môjmu hodnoteniu ešte pár percent pripíšem.

DOSTAVENÍČKO je príbehom skôr dramatickým než hororovým, no vo svojej podstate čitateľ svoju dávku zdesenia aj tak dostane. 60 %

BERENICE poslúži ako ďalší príklad jednoduchej zápletky s otrepanou témou pomsty zo záhrobia. Tentoraz dbá autor hlavne na výraz tvárí jednotlivých postáv (a momentov) tak dôstojne, že máte občas pocit, akoby pred vami ožívali. Zrejme takto by si to prial aj sám Edgar Allan Poe. 75 %

Ďalej sa nám predstaví MORELLA, prefíkaná čarodejnica a zároveň konečne celkom originálna komiksová poviedka o žene dvoch tvárí a falošnej vypočítavej láske, ktorá sa doslova utopí v šialenstve. 80 %

Nebyť toho, že STÍN patrí k adaptácii od Edgara, človek by si myslel, že číta komiks inšpirovaný Howardovými heroestickými horormi. Prastaré mesto, skupinka svalnatých bojovníkov, búrka, strach, živé mŕtvoly a niekoľkostránkový hrôzu naháňajúci príbeh s predvídateľným koncom. 35 %

K pomerne známemu dielu ZÁNIK DOMU USHERÚ sa Corben konečne postavil so všetkou úctou a stvoril o niečo dlhší a uveriteľnejší príbeh o láske k umeniu ako aj k žene, ktorej duša uviazla (rovnako ako tá Poova) v obraze. ZÁNIK DOMU USHERÚ dostáva podobu, aká mu právom patrí, aj keď hlavná múza všetkých mužov vyzerá v podaní Richarda Corbena ako ľudoop. Spracovanie síce v mnohom pripomína spomínaný komiks Ragemoore, ale to nemení nič a na tom, že si Corben u mňa vybojoval slušných 95 %.

VRAŽDA V ULICI MORGUE je zase podobná Prípadu šplhajúceho muža od Arthura Conana Doyla. Namiesto Sherlocka Holmesa sa nám ale predstaví detektív Dupin (Poov hrdina) a jeden z jeho exotickejších prípadov. Pre zaujímavosť si dovoľujem uviesť, že v príbehu vystupuje okrem Dupina i nemenej známy detektív Vidocq a netvor brázdiaci uličkami Morgue, ktorý je sám o sebe stelesnením dokonalej hrôzy a svojím ukrutným zjavom si kradne pozornosť pre seba. 90 %

MASKA RUDÉ SMRTI patrí rovnako ako ZÁNIK DOMU UHERÚ k Poovym veľdielam, a i napriek tomu, že jej adaptácia je o polovicu kratšia, Corben si na nej dáva opäť viac záležať. Hlavným mínusom je veľká pestrosť, ktorá, ako obyčajne, narúša atmosféru a príbeh pôsobí v začiatkoch trochu groteskne. Kráľovská noc, počas ktorej sa odohráva Poeov masaker, však hýri farbami zámerne. Čo však zámerom autora určite nebolo, je maska onoho kráľa pripomínajúca „Marvelovského Baróna Zema“. Príchodom červenej smrti sa celé dielo mení na skutočnú hororovú lahôdku a všetky drobné nedostatky jej ľahko odpustíte. 85 %

Ďalším príbehom v poradí je ČERV DOBYVATEL, ktorý vyniká predovšetkým svojou westernovou atmosférou. Máme tu zaľúbený párik unikajúci pred svojím katom, ktorému potulní umelci predvedú divadlo, na ktoré sa len tak nezabúda. Antihrdina, ako aj celá smotánka, si celé predstavenie užije skoro tak dobre ako čitateľ. Pre tentokrát farebná škála komiksu prospieva a niektoré výjavy sa vám dostanú doslova pod kožu. 100 %

Po štyroch skvelých a za sebou idúcich kúskoch prichádza opäť niečo ľahšie. PREDČASNÝ POHREB nemá v porovnaní s úvodnými (podobnými) jednohubkami až taký uponáhľaný dej. Poe a Corben prichádzajú s klasickým príbehom o nenaplnených túžbach, ktorým sekunduje strach zo smrti/nesmrti. Nejde o žiadne výrazné dielo, no záver vo vás určite vyvolá určité pochybnosti a vy dáte tvorcom za pravdu, že zažiť niečo podobné, by ste pravdepodobne nechceli ani po smrti. 65 %

HAVRAN síce nepatrí k vrcholným spracovaniam tejto knihy, no stále ho možno považovať za nadpriemer. Spracovať Poovu najúspešnejšiu báseň, nebolo určite jednoduché, hlavne keď celý príbeh sprevádzajú básnické črevá Edgara Allana Poa. Záverečnú scénu s monštruóznym havranom pokladám za najlepšiu vizuálno-záverečnú scénu vôbec (čo sa tejto knihy týka). Poe svoju báseň HAVRAN napísal v období, keď jeho milovaná manželka (sesternica) umrela na tuberkulózu a fanúšikmi známe heslo „No more“ (Nikdy viac) akoby sa stalo predzvesťou, že náhradu za svoju milovanú Poe už nikdy nenájde. Corben majstrovsky pretvára tajomnosť a hĺbku najznámejšieho Poeovho diela v tom správnom poradí a citové výlevy zo straty milovanej osoby cítiť z každého okienka minimálne na 85 %.

SUD VÍNA AMONTILLADSKÉHO nevyniká len svojím rozprávačským štýlom. Príbeh pomsty nám vyrozpráva pološialený vrah, ktorý si potrebuje uľaviť na duši. Ako som už spomínal, Corben sa so svojimi šialenými a strašidelnými výrazmi skutočne vyhral, no ten z poslednej stránky vás ešte dlho bude budiť zo sna. Záver SUDU VÍNA AMONTILLADSKÉHO začína tam, kde aj končí, a to v útrobách starobylej vínnej pivnice.

Po vzore MASKA RUDÉ SMRTI prídu na radu opäť nešťastné masky. Namiesto „Marvelovského baróna Zema“ k nám tentoraz zavíta len akási napodobnenina v čiernom, ktorá si za spoločníka prizvala tučného a spitého klauna. Nech vám to vyznie akokoľvek komicky, posledný príbeh si drží vážnosť od začiatku až do konca a ako to už býva zvykom, po jeho prečítaní si budete želať ďalšie. 95 %

Poviedky a básne v tejto komiksovej knihe sú zoradené vzostupne a čitateľ sa musí s úvodom trocha popasovať, lebo všetky tie nevýrazné jednohubky sa čoskoro premenia na dlhotrvajúci hlavný chod rozmanitých podôb strachu.

Tomu, aby Poove a Corbenove príbehy držali po kope o niečo viac, dozaista poslúžila rozprávačka Mag. Spočiatku určite nejeden fanúšik Edgara Allana Poa krútil hlavou nad touto chatrnou jednookou starenou, no napokon si na ňu rýchlo zvykol. Čarodejnica Mag totiž rúca štvrtú stenu, trúsiac vhodné ironické poznámky a postrehy a to nielen vtedy, keď je to naozaj nevyhnutné. Stretnete sa s ňou nielen v úvodoch a záveroch, ale občas sa sama zamieša priamo do deja. Popravde - bez starej polonahej jednoočky Mag by to nebolo ono.

Takže...

...po opätovnom prečítaní (na druhýkrát to išlo skoro ako jedna báseň), žiaľ, konštatujem, že Corbenov RAGEMOORE (Comics Centrum 2013), na ktorom spolupracoval so scenáristom Janom Strnadom, sa mi predsa len páčil o niečo viac. Nielenže absencia farieb pridala Lovecraftovsky ladenému dielu na atmosfére, ale objavilo sa v ňom aj o čosi viac dynamickejších motívov. DUCHOVÉ MŔTVYCH sú predsa len príbehmi o ironickej láske, smrti a o svete na pomedzí života a smrti. RAGEMOORE zároveň pozostáva z jedného dlhšieho uceleného príbehu a tie zrejme idú autorovi o čosi lepšie. Z emočného a strach budiaceho hľadiska síce Corbenove kraťasy netrpia, no v niektorých prípadoch komiksy vyšumia do prázdna práve vďaka svojej podobnosti a počtu strán. Na úkor strán sa totiž dej mnohokrát zrýchli na úroveň, kedy pocity, ktoré by ešte dielo mohlo vyvolať, nedosiahnu požadovaný a hlavne dlhodobý účinok.

Ak poviedky a básne Edgara Allana Poea nepoznáte, s najväčšou pravdepodobnosťou po nich siahnete, len čo dočítate DUCHOV MŔTVYCH, a to je presne ten správny efekt (tzv. účinný), z ktorého by si mali brať príklad všetky podobné komiksové adaptácie. Nebyť stretu s predchádzajúcou Corbenovou knihou, udelil by som knihe DUCHOVÉ MRTVÝCH viacej ako 75 %. Lenže RAGEMOORE je dôkazom toho, že keď chce, dokáže dať Corben čokoľvek aj na 100 %. Ďalším dôkazom je aj to, že kým k Lovecraftovsky ladenému dielu sa dokážem vracať stále dokola, pri recyklácii Edgarovských komiksov pár kraťasov zrejme vynechám.

Najlepšie aj tak vždy urobí ten, čo si o titule DUCHOVÉ MRTVÝCH utvorí svoj vlastný názor. Ak vás okúzli aspoň z polovice tak ako mňa, nezabudnite si do nákupného košíka prihodiť i mnou ospevovaný RAGEMOORE. Neberte to na ľahkú váhu – je to povinnosť!!!

Autor/ka: Richard Corben
Názov diela: Duchové mrtvých
Vydavateľstvo: Comics Centrum