18%
18%
13%

Bellman & Black
Autor: Diane Setterfieldová
Vydal: Ikar
Antoácia vydavateľstva: Do života desaťročného Williama Bellmana vstúpi smrť. Nič preňho neznamená, nestojí mu ani za spomienku. Veď zahynul obyčajný havran. Roky plynú a Williama stíha jedna tragédia za druhou. Jedného dňa uprostred noci ho zúfalstvo privedie na cintorín, aby skoncoval so životom. Cestu mu však skríži tajomný muž v čiernom. Predstaví sa ako pán Black a William s ním v opitosti uzavrie zvláštnu dohodu. Na dôkaz, že na neznámeho spoločníka nezabudol, otvorí v srdci Londýna brány Bellman & Black, obchodný dom so smútočným tovarom ponúkajúci všetko od rakiev po dáždniky. Viktoriánske Anglicko si zakladá na pompéznych pohreboch, zástupy pozostalých sa hrnú, obchod prekvitá. Nadanie a podnikavý duch vydláždia Williamovi cestu k úspechu a on verí, že konečne nechal minulosť za sebou. Havrany však nezabúdajú…

Diane Setterfieldová a Bellman & Black

Mysteriózny román o minulosti, ktorá nechce odísť, Bellman & Black, je v poradí druhou knihou Diany Setterfieldovej. Debutujúca anglická spisovateľka a doktorka literatúry zaujala širokú čitateľskú obec pred desiatimi rokmi. Jej Trinásty príbeh sa počas jedného týždňa stal najlepšie predávaným titulom, akousi malou senzáciou literárnej sezóny, ktorá sa zavŕšila v roku 2013 rovnomenným televíznym seriálom od BBC. Na jeseň toho istého roku oslovila Diana Setterfieldová svojich fanúšikov, ale aj milovníkov dobrej klasickej literatúry, opäť. Príbeh o krehkosti ľudského bytia, bolestivej strate, hľadaní sa i farbistej smrti iba zvýraznil to, čo sa o autorke už dávno vedelo. Jej fantázia nemá hraníc. Aj keď si jej zatiaľ posledná kniha vyslúžila šťavnatý mysteriózny prívlastok, ponúka oveľa, ale oveľa viac!

S pánom Bellmanom i s pánom Blackom si môžete dohodnúť schôdzku vďaka vydavateľstvu Ikar. Práve ono stojí za slovenským prekladom, ktorý, prekvapujúco!, neurazí. A to ani počtom chýb. Od roku 2014 sa na vás z poličiek usmieva neveľká kniha s pútavou obálkou a ešte pútavejším obsahom. Bellman & Black, ako už samotný dizajn napovedá, bude predovšetkým o smrti. O jej krásnych odtieňoch, rôznych variáciách, ihravej symbolike i pompéznej pozlátke. Všetko sa bude merať, vážiť, ovoniavať, strihať, farbiť, porovnávať, pretvárať, ohmatávať a podrobovať precíznemu rozboru. Pán Bellman totiž nič nenecháva na náhodu. Pán Bellman berie svoje remeslo jednoducho vážne. Pán Bellman je vlastne pán Black... Alebo... čo, ak je to úplne inak?

Román o smrti má jednoduchý dej a každá jeho časť je svedomito nalinkovaná. Napriek tomu, že celý text sa delí na kapitoly, z ktorých niektoré prerušia rozprávanie a pristavia sa pri významne krkavca v priebehu časov a v slovesnom umení, aby tak vyzdvihli autorkin odkaz ukrytý priamo v texte, neoplývajú tieto kapitoly žiadnymi zbytočnými retardačnými prvkami. Príbeh sa odvíja vlastným nevtieravým tempom. Vzbudzuje vo vás túžbu stále čítať, a to aj napriek tomu, že sa niekedy mení na malú dobovú kroniku hospodárstva vo viktoriánskom Anglicku.

Detailne podáva správu o fungovaní miestnej fabriky, ktorá sa snaží prežiť na trhu a vzdorovať konkurencii, ako aj o prvom obchodom dome so smútočným tovarom, ktorý na sklonku 19. storočia priniesol éru „kráľovských“ pohrebov. Odhaľuje kúsok z histórie v duchu anglických klasikov i velikánov romantickej literatúry, akými sú napríklad Charlotte Bronttëová či Johann Wolfgang Goethe. Radostne vás prenáša v čase a neľútostne konfrontuje s odvrátenou tvárou spoločnosti predminulého storočia, ktorú majestátne vo svojich dielach dokázal zhmotniť Ford Madox Ford.

V duchu gotických románov, ešte pred tým, ako ľudí začal strašiť Edgar Allan Poe, rozohráva autorka pátranie po zmyslu života mladého chlapca, ktorý v jedno dopoludnie prakom zabije havrana. Je to práve smrť, ktorá tvorí jeden z dominantných prvkov rozprávania i výstavby príbehu. Smrť všetko otvára, posúva ďalej i stupňuje napätie. A je to opäť ona, čo všetko uzatvára, dáva akúsi pomyslenú bodku za životom jedného človeka z mnohých. Číha na vás zo všadiaľ, zhmotňuje sa vo vašich nočných morách, plní vám želania, no narozdiel od Joa Blacka ostáva triezva, nepodlieha emóciám, nestáva sa ľudskou, uvedomuje si, že je potrebná a že sa na ňu nikdy nezabudne. Sprevádza vás od narodenia a niekedy vám z čírej zvedavosti robí spoločnosť. Možno s vami uzavrie podobnú dohodu, akú uzavrela i s pánom Bellmanom.

V poradí druhý román od Diany Setterfieldovej, Bellman & Black, má iba 360 strán. Niekomu sa tento počet môže zdať primalý, ďalšiemu zase tak akurát či naveľa obstojný. Inému môže prísť nevyhovujúci, vzhľadom na zápletku, zvolenú tému i prítomný žánrový presah. Tých 360 strán však postačí. Diana Setterfieldová vie narábať s písaným slovom. Zbytočne ním neplytvá, je úderná, vecná a veľmi rada využíva dialógy. Vnáša nimi do prehovoru nielen rytmus, ale aj dôležité informácie posúvajúce situácie a ľudí v nich dopredu. Vie úsporne opisovať a postavy, ktoré vplývajú na formovanie charakteru hlavného hrdinu, má premyslené do posledného detailu. I také, ktoré do deja vstúpia iba raz.

Rozsahom teda tento román obstojí, a to aj pri takých menách, akými sú napríklad M. R. James, Edith Whartonová, Susan Hillová, Daphne du Maurierová, Horace Walpole, sir Arthur Conan Doyle a ďalší zaujímaví priekopníci či už gotických románov, alebo tzv. duchárskych príbehov (ghosts stories).

Pokiaľ sa však radíte do skupiny čitateľov, ktorí potrebujú, okrem pútavého rozprávania a zaujímavej zmesi žánrov, aj výraznú postavu, ktorá by sa zmietala v rôznych morálnych dilemách, Diana Setterfieldová vám ich ponúkne hneď dve. Tou prvou je spomínaný pán Bellman. Jeho dominantná osobnosť vás upúta od prvej chvíle, ako do príbehu vstúpi. Nikdy sa vám nepodarí zistiť, kedy ste jeho čaru prepadli, jednoducho vás bude mať v hrsti, bez ohľadu na to, akým „vývinovým“ štádiom si práve teraz prechádza. Predstavuje všetky neduhy, ambície, zlyhania, úspechy, životné míľniky, ale predovšetkým všetko to ľudské, čo je v nás. Nastavuje nám zrkadlo, ponúka rôzne možnosti, ako sa vyrovnať so stratou, utopiť svoj žiaľ a opäť nájsť pevnú pôdu pod nohami, hoci sa to zdá byť nemožné.

Nie, pán Bellman nie je ukážkový typ cnostného hrdinu. Pán Bellman má kopu chýb, šťastenu na svojej strane, obchodného ducha, progresívne vízie a odhodlanie urobiť svet lepším, aj keď len na istý okamih. Sám pri tom stráca svoju vlastnú identitu. Uzatvára sa do seba, odháňa lásku, berie priateľstvo len ako akt výhodného obchodu a stále vás niečím negatívnym prekvapí. Urobí to však autenticky, citlivo, jednoducho gentlemansky a v medziach kódexu doby, v ktorej prebýva.

Príjemný kontrast (a to aj ten fyzický) k svetu Williama Bellmana predstavuje jeho dcéra. Podobne ako William, ani ona to nemá v živote ľahké. Ale narozdiel od svojho otca vidí v každej maličkosti niečo pozitívne. Chce žiť, byť obklopená ľuďmi, rada by pomáhala a vychutnávala si život so všetkým, čo k nemu patrí. Hľadá si cestu k zložitej povahe milujúceho človeka či k svojim snom. S vypätím všetkých síl sa povznáša nad vlastný hendikep, pretavuje negatíva v niečo, s čím sa dá pracovať a čo je pre samotný dej dôležité, prijíma smrť. Dovoľuje, aby sa stala jej súčasťou, čím je o krok vpred pred vlastným otcom.

Slečna Bellmanová vás svojou návštevou nepoctí stále. V príbehu sa objaví len ojedinele, vždy však zanechá vo vás hlbokú stopu a jej vzdialená prítomnosť má dopad na väčšinu rozhodnutí jej otca, ktorý však odmieta načúvať svojmu životu. Jej postava predstavuje istý typ očistca, ktorým si v nejakom vyhrotenom momente prejde každý z nás. Zároveň vzdáva hold ére literárneho romantizmu, jeho konvenciám, výstavbovým prostriedkom či osudom známych knižných postáv.

Diana Setterfieldová píše o tom, čo poznáme. A píše o tom s ľahkosťou. Možno jej štýl písania nesadne každému, ale aj toto riziko v sebe nesie povolanie spisovateľa. Ak pre vás mysteriózne romány s príjemným historickým nádychom predstavujú lákavý spôsob oddychu, čo najrýchlejšie by ste mali spoznať pána Bellmana i pána Blacka. Pán Black sa možno bude spočiatku ošívať, časom však prekoná plachosť a rád vás poctí svojou návštevou. Aj keby bola jeho posledná, rozhodne bude stáť za to!

Autor/ka: Diane Setterfieldová
Názov diela: Bellman & Black
Vydavateľstvo: Ikar