17%
18%
13%

Nad českými zeměmi slunce nezapadá
Autor: Jan Kotouč
Vydal: Brokilon
Anotácia vydavateľstva: České střemhlavé bombardéry proti carským bitevním lodím V polovině 19. století postihla svět katastrofa. Celé části zemského povrchu byly vymazány, hladiny oceánů se zvedly. Zanikly celé státy, jiné vznikly. Jedním z nich bylo Česko-slovenské království.

Jan Kotouč: Nad českými zeměmi slunce nezapadá

Jan Kotouč se zaměřuje především na subžánry military sci-fi a space operu, přičemž většina jeho tvorby se točí kolem konfliktů ve vzdálené budoucnosti, v sektoru Hirano. Namátkou jmenujme Pokračování diplomacie, Bitva o Sinaj či Volání do zbraně. Se svou nejnovější knihou však opustil mezihvězdný prostor a vplul do neznámých vod světových moří a alternativní historie.

„Miluju vytváření literárních světů a nejzajímavější literární světy jsou ty, které nám otevře alternativní historie.“ Toto je citát z autorova doslovu, který měl být spíše úvodem. Sto let po takzvané Velké bouři (která by se dala přirovnat k celosvětovému zemětřesení se všemi jeho důsledky. Především vylití světových oceánů). Je Česko-slovenské království námořní velmoc a moře začíná v Dukelském průsmyku. Pokud si knihu Nad českými zeměmi slunce nezapadá, chcete opravdu užít, musíte zkrátka přistoupit na tuto základní premisu.

Velká bouře je jen záminkou pro to, aby autor mohl na nové mapě (stejně jako v počítačové hře Civilization V., která byla jednou z jeho inspirací) rozehrát velkou námořní a posléze i leteckou bitvu. Ale to by bylo zatraceně málo. Naštěstí Jan Kotouč ví, že dobrý příběh není jen o posouvání lodiček a letadýlek po mapě světa a tak nám kromě popisu parádních leteckých a námořních bitev představuje i kvalitní zápletku.

Samozřejmě je tu ten velký konflikt naznačený již v anotaci knihy. Ruský car se rozhodne obsadit Česko-slovenské kolonie v Africe a zničit Česko–slovenskou námořní flotilu jedním drtivým úderem. Zároveň se vše odehrává v době, kdy se rozhoduje o zavedení námořních bombardérů. Tedy zbraně, kterou zatím nikdo nikdy nepoužil, a která má v Česko-slovenské armádě více odpůrců, než obdivovatelů. Ovšem na pozadí těchto velkých událostí se zde odehrávají i osobní dramata a malé, lidské bitvy.

Přiznávám se, že mám rád příběhy, ve kterých na pozadí velkých dějinných událostí (ať už smyšlených nebo skutečných) prožívají svá dobrodružství a krize obyčejní hrdinové (asi proto mě okouzlil Křižník Thor Františka Novotného či Valdštejnova éra Vlada Ríši). A proto jsem byl tolik nadšený, když se přede mnou začaly rýsovat příběhy námořního kapitána Melichara, pilota Lukáše Berga, Pavla Grecka, Jana Hermana nebo Alžběty Severové. Každý z nich si sebou nese vlastní démony a každý z nich se s nimi musí nějak popasovat. Ať už jeto Melichar kterému rusové potopili loď, Berg, jenž se snaží vymanit ze stínu svého slavného otce, či tajný agent Česko- slovenské rozvědky Grecko.

I když je Kotoučův svět hodně komplexní a propracovaný a vhled do námořní hierarchie a fungování celé vojenské mašinerie velmi fundovaný, nejvíc mě oslovily právě příběhy těch několika hrdinů, kterým autor věnoval více pozornosti.

Popravdě řečeno místy jsem se v tom množství jmen a šarží ztrácel. O to víc je mi to líto, protože většina z nich ve finále posloužila autorovi jen jako „kanonenfutter“ potrava pro kanóny. Zase na druhou stranu oceňuji, že dal autor dost prostoru i nepřátelské straně a tak čtenář nemá pocit, že proti Čechům a Slovákům, stojí pouze bezejmenná rudá masa.

Také s povděkem kvituji, že se rozhodl opatřit knihu dodatky a tabulkami, díky kterým si zvídavý čtenář může snadno doplnit veškeré znalosti historie jeho světa, zeměpisné a politické souvislosti, či dokonce Celkové srovnání námořních sil, Žebříček hodností nebo soupis všech válečných lodí včetně výzbroje a výtlaku. Vlastně chybí tu jen podrobné mapy bitev a (ze zřejmých důvodů fotodokumentace) a kniha Jana Kotouče, by se mohla směle popasovat s každou knihou v žánru vojenské historie.

Nad českými zeměmi slunce nezapadá, vyšla v péči nakladatelství Brokilon, v edici Brokilon alternativa a je vidět, že jí Robert Pilch věnoval náležitou péči.

Byť je kniha Jana Kotouče široce rozkročená a dost přelidněná, což příběhu v první třetině trochu podráží nohy, jde o hodně zajímavý krok stranou. A to především díky zápletce, komplexnímu světu a preciznosti, kterou autor věnoval všem dobovým a vojenským reáliím. Proto potěší především fanoušky military. Ovšem pokud se nebojíte objevovat, nová a netradiční spojení ve světě literární fantasie, překvapí vás České země kvalitním příběhem.

V rámci alternativní historie válek pak Jan Kotouč lehce zaostává za Žábami v mlíku Jana Drnka.

Autor/ka: Jan Kotouč
Názov diela: Nad českými zeměmi slunce nezapadá