18%
17%
18%
13%

Mariotovi dediči - Predurčenie
Autor: Marja Holecyová
Mija je obyčajné štrnásťročné dievča z Nitry. Žije sama so svojím nevlastným otcom. Jedného dňa do školy prídú zvláštni muži, ktorí chcú s ňou hovoriť. Na jej prekvapenie ich jej otec pozná a dovedie ich domov. Tam Mija zisťuje, že jej matka je mŕtva len krátky čas a nie dlhé roky, ako si myslela. A čo je ešte dôležitejšie, Mija je čarodejnica. Aby toho nebolo málo, je vnučkou starešinu Metoja (chladného a nepríjemného muža) a dcérou najväčšieho nepriateľa celého čarodejníckeho spoločenstva, Mariota. Mija je nútená sa pod nátlakom Metoja presťahovať do Ľubietovej, dedinky kde žije jeden z čarodejníckych klanov, a navštevovať aj špeciálne vyučovanie v časovom poli. Obyvatelia Ľubietovej sa Miji desia a zároveň ňou opovrhujú, nájde si len úzky kruh priateľov. Medzi nimi je aj namyslený Miseag, ktorý zdieľa podobný osud ako ona. Tiež je vzdialeným príbuzným Mariota, a preto je Mariotovým dedičom.

Konečne pôvodná slovenská fantasy pre tínedžerov

Recenzia napísaná pre časopis Fantázia.

Na slovenskej literárnej scéne sa zjavila nová autorka, ktorá je nielen mladá, ale aj odvážna – podujala sa totiž na náročnú úlohu. Jej knižná prvotina spadá pod fantasy žáner, na Slovensku bohužiaľ stále tak trochu zatracovaný, a je to prvý diel v štvordielnej sérii. Niekomu možno napadne: nie je to pre Majku Holecyovú priveľké sústo hneď na začiatok?

Hlavnou hrdinkou knihy je štrnásťročná Mija, ktorej sa jedného dňa prevráti život hore-nohami. Dozvie sa, že jej otcom je mocný čarodejník Marioto, ktorý túži zmeniť svet podľa svojich predstáv a nevidí inú cestu k uskutočneniu svojho plánu ako prostredníctvom vojny. Mija sa dozvedá, že jej údajne mŕtva matka v skutočnosti zomrela len pred niekoľkými dňami a ona sama zdedila magickú moc po svojich rodičoch. Je prinútená opustiť svoj domov a nasťahovať sa k svojmu starému otcovi, starešinovi čarodejníckej Ľubietovej, s ktorým si vôbec nepadne do oka. Pri spoznávaní nového sveta si nájde nových priateľov, ale aj nepriateľov. Ako Mariotovu dcéru Miju väčšina čarodejníkov zďaleka obchádza. Zisťuje aj to, že nie je jediná Mariotova príbuzná – do rodiny obávaného čarodejníka patrí ešte mladý chalan z vedľajšej dediny.

Mariotovi dediči majú, samozrejme, svoje klady aj zápory. Marja vypracovala veľmi pútavý čarodejnícky svet ukrytý uprostred hôr, ktorého príťažlivosť vyplýva predovšetkým z dvoch faktorov – dýcha z neho svieži slovanský duch, blízky čitateľovi-našincovi, a samotné prostredie naozaj existuje. Jeho základom nie je vymyslené miesto, ale skutočná obec, ktorú môže kedykoľvek navštíviť ktokoľvek z nás – táto „dostupnosť exteriérov“ je obrovským plusom knihy.

Príbeh samotný ponúka zaujímavé zvraty a dejové línie, veľkým lákadlom zostáva tajomstvo Mijinho adoptívneho otca a záhadná osobnosť Miseaga Mursu. Niekedy možno dej plynie trochu prirýchlo, autorka niekoľkokrát opakuje, že „niet času nazvyš,“ čo v mnohých prípadoch nie je tak úplne pravda a táto zbytočná unáhlenosť pubertiakov po čase irituje; ide asi ešte o pozostatok skoršieho písania. Niekedy je pri tom lepšie trochu počkať a nechať veci, nech naberú určitý smer. Mija by sa tak možno vyhla niektorým nepríjemným problémom.

Apropo, Mija. Najslabší článok pomerne dobrej knihy. Stačí pár strán a nádej, že pôjde o sympatickú a kvázi-originálnu postavu, padá do kanála. Jej obrovská výbušnosť a zmeny nálad, zbytočná nedočkavosť, tvrdohlavosť a pocit krivdy lezú po čase celkom dosť na city. Neviem, prečo si autorka vybrala práve takýto typ postavy, vyskytujúci sa v X priemerných fanfiction a fiction – znova akoby to zaváňalo počiatkami tvorby. Vážne, niekedy by si slečna hlavná hrdinka zaslúžila vylepiť pár faciek. Človek by predpokladal, že dokáže vycítiť, ako s kým zaobchádzať a po čase sa naučiť dosiahnuť svoje zámery prefíkane a nebadane - veď dnešní tínedžeri sú naozaj šikovní, čo sa takýchto vecí týka... Ale nie, Mija musí za každým ísť hlavou proti múru! Úprimne dúfam, že sa v pokračovaní trochu znormalizuje a uberie plyn. Hádať sa kvôli blbostiam a „z princípu“ už nie je in.

Trochu neprirodzene pôsobí aj fakt, že Mija a aj Miseag dokážu držať krok s dospelými čarodejníkmi. V bojoch proti Zradcom si vedú až príliš dobre vzhľadom na ich schopnosti, vek a skúsenosti. Aj toto by bolo dobré priblížiť k realite. Dospelí čarodejníci totiž pričasto pôsobia ako neschopní babráci.
Zopár detailov by sa ešte našlo, ale sú to skôr veci, ktoré si bežný čitateľ pravdepodobne nevšimne (ale napríklad šermiari by sa kde-tu pozastavili).

Berúc do úvahy autorkin vek a to, že ide o jej prvé vydané dielo, treba povedať, že prevládol pozitívny dojem. Sama autorka považuje Predurčenie za najslabší diel, som teda zvedavá, ako si poradila s pokračovaniami. V každom prípade ide o fajn oddychovku pre teens.

Osobné hodnotenie:
80%
Recenzia od Bruja (01. 11. 2010 00:30:26)