19%
16%
14%

Červená kráľovná
Autor: Victoria Aveyard
Vydal: Motýľ
Svet Mare Barrow je rozdelený krvou – červenou a striebornou. Červená kráľovná je napínavý román od Victorie Aveyard, ktorý sa stal bestsellerom už v 25 krajinách. Spoločnosť je rozdelená na dve časti – Strieborných špičkových bojovníkov s božskými schopnosťami a Červených jednoduchých občanov, ktorí žijú pod krutou vládou Strieborných. Mare Barrow je sedemnásťročné dievča, ktoré patrí medzi Červených, a ani vo sne by jej nenapadlo, že by to mohlo byť inak. No opak je pravdou. Onedlho zistí, že aj napriek tomu, že je Červená, aj ona má svoje schopnosti – dokonca také silné a jedinečné, že ohrozujú celú vládu Strieborných. Lenže zahrávať sa so silou je veľmi nebezpečné. Vo svete rozdelenom krvou sa odohráva boj, ktorý vyhrá len ten najstatočnejší. A tak sa proti sebe postavia Červení a Strieborní, princ proti princovi a Mare proti vlastnému srdcu, pričom zrada číha na každom kroku. A potom stačí už len jediný chybný krok, ktorý zničí svet, aký dosiaľ poznali. Zachránia mladú Mare jej nezvyčajné schopnosti alebo sa jej stanú osudnými? Príbeh plný intríg, triedneho boja a klamstiev prinúti čitateľa, aby sa ponoril do napínavého deja s túžbou zistiť, aký bude osud Mare – dievčaťa, ktoré si od začiatku obľúbi.

Victoria Aveyard mala k písaniu vždy blízko. Zrejme preto sa rozhodla na vysokej škole vyštudovať scenáristiku, ktorá jej ale vytúženú prácu nepriniesla. Rok, ktorý strávila doma nezamestnaná, však naplno využila. Z dlhých večerov a voľných dní sa totiž zrodila jej prvotina, ktorá na pulty našich kníhkupectiev dorazila pod názvom Červená kráľovná.

Je skutočne výnimočné, keď sa autorovi podarí preraziť už s jeho debutom. Dobrý nápad totiž nie je všetko. Treba mať aj kus rozprávačského talentu, ktorý Victoria nepochybne má. Už na prvých stranách dokáže čitateľa vtiahnuť do deja, získať si jeho pozornosť a najmä vzbudiť v ňom zvedavosť.

Ako veľkému fanúšikovi YA žánru a najmä postapokalyptických románov mi neušli podobnosti s inými známymi sériami. Najviac snáď s mojimi milovanými Hrami o život. Oba príbehy sa odohrávajú v budúcnosti vo svete zmenenom vojnami. Ten, v ktorom žije Mare Barrow, je poznačený kastovým systémom, podobne ako ten, v ktorom vyrástla Katniss Everdeen. No kým Katnissin je rozdelený na dvanásť krajov a Kapitol, pre Marin je typické rozdelenie na dve vrstvy. Strieborných, ktorí oplývajú nadprirodzenými schopnosťami, vďaka ktorým získali svoje nadradené postavenie. A Červených, ktorí nie sú ničím výnimoční, žijú v biednych podmienkach a slúžia Strieborným. Ale je to skutočne tak?

Autorka nás presvedčí, že nič nie je také, aké sa na prvý pohľad zdá. Názov Červená kráľovná nie je náhodný. Mare Barrow je Červená. Celý svoj život prežila v Pilótach, chudobnej dedine plnej blata, otrhaných špinavých ľudí a beznádeje. Pokiaľ človek nemal nejaký talent a neučil sa remeslu užitočnému pre službu Strieborným, skončil na fronte, kde už dlhé roky zúri krutá vojna. Takýto osud čakal aj Mare, ktorá pomáhala svojej rodine len drobnými krádežami. Bola s ním zmierená, až kým nestretla mladého muža, z ktorého sa vykľul princ. Že príliš ideálne? Ani zďaleka.

Princ Cal nechal Mare zavolať na dvor, dal jej prácu a tým ju zachránil pred vojnou. No čoskoro sa ukáže, že jej tým vôbec nespravil službu. Mare sa pri jednej nehode prejaví ako Strieborná, hoci by to nemalo byť možné, pretože jej krv je červená. Keďže sa to stalo pred očami celého dvora, kráľovská rodina to nemôže zamiesť pod stôl a Mare je nútená pustiť sa do nebezpečnej hry. Čoskoro sa však ukáže, že je v nej skôr figúrkou ako hráčom.

Červená kráľovná prináša na svojich stránkach nečakané zvraty, napínavé situácie a postavy, ktoré si jednoducho obľúbite. Počas čítania mi neušlo, že jedna veta sa tam neustále opakovala. Ktokoľvek môže zradiť. A ukázala sa pravdivejšia, než by sa na prvý pohľad mohlo zdať.

Na pozadí deja odohrávajúceho sa v paláci, vzniká povstanie Červených, čo nie je až také prekvapivé a opätovne sa dostávame k istej podobnosti s už spomínanými Hrami o život. Tá sa opakuje aj pri naznačenom ľúbostnom trojuholníku, ktorý akoby sa už stal povinnou jazdou pre každý YA román. V tomto prípade to však našťastie nie je nič patetické, takže sa nemusíte báť. Dovolím si skôr tvrdiť, že bol dokonca príjemným osviežením. Keď si knihu prečítate, pochopíte prečo.

Nechcem však prezrádzať viac, hoci najradšej by som hneď tu a teraz otvorila vášnivú diskusiu, pretože už dávno sa nestalo, aby ma kniha dokázala tak šokovať ako táto! Ani si netrúfajte hádať, čo sa tam stane, pretože určite si netipnete správne. A o to väčšie to prekvapenie bude! Knihu určite odporúčam fanúšikom Hier o život, hoci nečakajte druhú Katniss, možno len trochu podobný svet, v akom táto hrdinka žila. Mare je však svojská a výnimočná taká, aká je. Bojuje za to, čomu verí a robí chyby. Možno aj preto som si ju tak rýchlo obľúbila, jednoducho pôsobila ľudsky. Takže neváhajte, kupujte, čítajte a dajte mi vedieť svoje dojmy! Ja sa už neviem dočkať druhého dielu, ktorý má nepochybne čo ponúknuť a na čom stavať, pretože Červená kráľovná mu dala solídne základy.

Na záver sa chceme veľmi pekne poďakovať vydavateľstvu Motýľ za poskytnutie recenzného výtlačku. :)

Recenzia od Ella (25. 10. 2016 20:18:08)