18%
18%
13%

Medzi nami
Autor: Alexandra Pavelková
Vydal: Artis Omnis
Anotácia vydavateľstva: Boli, sú a budú medzi nami. Niektorí preto, že tu boli skôr ako my. Niektorí sa tak narodili, iní sa nimi stali. Niektorí prišli ako predvoj nepriateľov, iní naopak, aby nás pred nepriateľmi chránili. Jedni k nám zablúdili, druhí prišli za obchodnými záležitosťami, ďalší sú na nás jednoducho zvedaví. A za niektorými sme sa vydali my. Anjeli, upíri, obyvatelia iných planét, iných svetov. V nás, obyčajných ľuďoch, odjakživa vzbudzovali nepokoj. Prinajmenšom v tých, ktorí o nich niečo tušia.

Sú, boli a budú medzi nami...

Vydavateľstvo Artis Omnis prichystalo na tento rok svojim čitateľom naozaj pestrú nádielku kníh. Na pulty kníhkupectiev sa dostali dokonca až tri tituly od dvoch autoriek zo Zvolena. Jednou z nich je Erika Jarkovská so svojou romantikou Spútaná divočinou, tou druhou Alexandra Pavelková s fantastickou (priam ekologickou) zbierkou poviedok Údolie ľalií.

Čoby „chľapec zo Zvoléna“ (ako mi raz bol Michal Dočolomanský povedal) cítim povinnosť a zadosťučinenie prestaviť vám aspoň jednu zo zvolenských noviniek. Vzhľadom na mne blízky žáner som sa však do pozornosti nerozhodol uviesť ani jednu z vyššie uvedených kníh. Prvej slovenskej Lady Fantasy (ako si ju mnohí pamätajú) vyšla totiž okrem Údolia ľalií ešte jedna kniha.

A len tak MEDZI NAMI, to je jej názov...

Zbierka šestnástich poviedok Medzi nami ostrieľanej autorky, ktorá ma pod palcom okrem iného aj internetový portál Fandom.sk a aktivity s ním spojené, si tentokrát preverí nielen vaše znalosti, ale aj zmysel pre realitu. Z príbehov srší temnota, depresia, miestami až hrôza, pretože naša „Lady“ vystavala svoje poviedky na minimálnom počte fantastických prvkov, čím prispela k pomerne realistickej podobe väčšiny textov.

Kniha je rozdelená do troch častí:

Boli medzi nami (4 poviedky)
Sú medzi nami (tiež 4 poviedky)
Budú medzi nami (až 8 poviedok)

Prečo niekto rozdelil knihu do troch nosných častí, plní taký účel, ktorému som, žiaľ, sám akosi neporozumel. Jasné mi je iba to, že kým sa prvé príbehy odohrávajú v súčasnosti, tie ďalšie hranicu času (aj priestoru) posúvajú stále o niečo ďalej.

Samozrejme, že hovorím o poviedkach, ktoré boli publikované aj v rôznych antológiách, zborníkoch (Poviedka 2000, Krutohlav), zbierkach (SF001, Fantastická 55) a nevyhli sa ani časopisom (Fantázia, Ikarie, Aspekt), či fanzinom (Logrus), ba dokonca ani kultúrnej prílohe denníka SME. Všetky poviedky MEDZI NAMI sa ale po prvýkrát objavujú v upravenej podobe a o ich kvalite svedčí predovšetkým skutočnosť, že väčšina z nich sa už dočkala uznania v podobe významných literárnych cien.

Pokiaľ patríte k fanúšikom Miešancov, dobrodružstiev čarodejnice Vimky alebo iných autorkiných kníh, vedzte, že MEDZI NAMI aj Údolie ľalií planie úplne inou (dospelejšou a intelektuálnejšou) atmosférou. Najväčšiu prekážku pri čítaní (prevažne z hľadiska detailov) nepredstavuje ani tak nadmieru inteligentný jazyk, ako reálie a historické či literárne podrobnosti s nimi spojené, ktorými si autorka preverí vaše znalosti. Pokiaľ ste však v škole holdovali dejepisu, zemepisu, slovenčine alebo podobným radovánkam, nevychutnáte si všetko tak, ako by ste mohli. Ako príklad uvádzam poviedku Večná milenka. Po konzultácii s autorkou sa ukázalo, že poviedka, ktorá mi prišla nedotiahnutá a nudná, by za iných okolností (mojich obmedzených znalostí) mohla byť celkom zaujímavá chuťovka.

MEDZI NAMI predstavuje skladačku z umne zložených poviedok, z ktorých čitateľ len ťažko odhalí autorkin záver. Poviedky občas zaskočia otvoreným koncom, no originálnou pointou, čo je samo o sebe dôkazom stabilnej kompozície.

Padlý anjel (Anjeli medzi nami), muž nachádzajúci dieťa rovnakých schopností (Daidalov pád), hororové nemocničné chvíle (Svetlá vyhliadka), žena milujúca velikánov doby (Večná milenka), lahodná upírčina (Noc v meste), falošná nádej na život (Loď na západ), divotvorný Thung (Príbeh zo škôlky), nadrozmerne malý Šmudlov svet (Malé dobrodružstvá obchodných letov), pokrútená realita Slovenska zmietajúceho sa vo vojne (Súkromná záležitosť), vírus, vďaka ktorému si chlap už ani nevrzne (Javorníkov deň), nehoda na asteroide klaustrofobických rozmerov (Zo soboty na nedeľu), putovanie v „traktčníku“ vesmírnej lode (Správna rúra do neba), umelá inteligencia na pokraji síl (Metastázy v duši), pilot stratený neznámo kde (Pokusný pilot), mimozemský konflikt počínajúci priateľstvom a končiaci zradou (Malý most k srdcu planét), či veselá paródia s Vulkáncami a T-800 (Tisíc podôb lásky) – tak to sú oni! Skrátka poviedky, ktoré potrápia vaše mozgové závity a naladia vás na frekvenciu emócií, o ktorých ste možno ani nevedeli.

Artis Omnis ide s dobou a čitatelia tiež. Dúfam, že sa medzi vami nájdu čitatelia, ktorí si preveria kvality i našich zvolenských autoriek, či už to bude Spútaná divočinou, Údolie ľalií alebo aj práve spomínaná zbierka MEDZI NAMI...

Autor/ka: Alexandra Pavelková
Názov diela: Medzi nami
Vydavateľstvo: Artis Omnis