17%
18%
13%

První kniha hřbitovní
Autor: Neil Gaiman a P. Craig Russell
Vydal: Comics Centrum
Vydavateľstvo: Příběh dítěte, jež vychoval hřbitov. Nikdo Owens, přezdívaný Nik, se narodil jako obyčejný kluk. A obyčejným by i zůstal, kdyby jeho rodinu kdosi nevyvraždil a kdyby se Nika neujali a nevychovávali ho duchové, vlkodlaci a další záhrobní bytosti, včetně jeho ochránce, který nepatří do světa živých ani mrtvých. Nik nesmí opouštět hřbitov, venku mu totiž hrozí nebezpečí v podobě vraha jeho rodiny – člověka jménem Jack. Přesto na hřbitově zažije řadu dobrodružství – poradí si s pradávným, modře potetovaným Piktem, projde branou do opuštěného města ghúlů nebo se setká s podivným, děsivým Ševelem. Připomíná vám to jiný slavný příběh dítěte vychovávaného mimo jeho přirozené prostředí? Máte pravdu, Knihy hřbitovní jsou poctou i parafrází Knih džunglí Rudyarda Kiplinga. Adaptace Knihy hřbitovní do podoby obrazové novely je rozdělena do dvou svazků.

Nostalgické záhrobie Neila Gaimana

Zavše je potrebné prečítať si knihu, alebo prelistovať komiks, aby sme pochopili, aké sú rozdiely medzi dobou, v ktorej sme vyrastali a dobou, v akej žijeme dnes. Nemenia sa len technológie, ale aj všetko ostatné. To, čo naši rodičia kedysi označovali za horor, dnes v mnohých prípadoch niektorí čitatelia označujú za rozprávku pre dospelých a naopak. Žijeme v odvážnych časoch, čoho dôkazom sú hlavne moderné autorské rozprávky.

Napríklad: Pred tromi rokmi sa mi dostala do rúk Záhrobná kniha od vydavateľstva IKAR. Okrem anotácií, ale aj toho, že si ju každý pochvaľoval, som o nej vedel iba toľko, čo o jej autorovi, teda o Neilovi Gaimaovi. Z názvu som ľahko vyčítal, že by snáď mohlo ísť o horor alebo o ponurú mestskú fantasy. Veď samotná kniha začínala krutou vraždou v jednej chladnej noci a nebolo najmenších pochýb, že Záhrobná kniha bude presne taká, ako to nadšene očakávam. Mýlil som sa!

Záhrobná kniha patrí k rozprávkam pre „násťročných“, kde brány zámku vystriedajú brány cintorína, kde namiesto princeznej vystupuje čarodejnica, chrabrého rytiera vymení upír a namiesto drakov na vás vyceria zuby vlkolaci, ghúlovia či iné mýtické bytosti tejto strašidelnej sféry.

Som rád za to, že som sa mýlil a že som pri čítaní tejto knihy zotrval až do samého konca. So Záhrobnou knihou človek môjho veku nielen omladne, ale na chvíľu zabudne aj na ten náš zložitý svet dospelých. Keďže Záhrobná kniha vo mne dokázala (ako jedna z mála kníh) vyvolať zmes pocitov, ktoré som túžil prežiť opäť, dal som šancu i jej komiksovému spracovaniu. Moje očakávania, samozrejme, neboli preveľké, pretože zachytiť atmosféru takej silnej knihy, dokážu iba skutoční majstri. A aj to len s určitou dávkou šťastia.

Autori První knihy hřbitovní, P. Craig Russel a Neil Gaiman, už síce spolupracovali na Karolíne alebo Sandmanovi, no zistenie, že sa okrem nich pod komiks podpísali ešte ďalší siedmi ilustrátori, vo mne vyvolalo akési obavy. Spočiatku som nechápal ani tomu, prečo nesie názov komiksu v sebe slovíčko „prvá“, ale ukázalo sa, že První kniha hřbitovní predstavuje presnú polovicu pôvodnej knihy a na veľkolepé finále si budeme musieť ešte chvíľku počkať. Určite je to tak lepšie, pretože natlačiť celú knihu do 190 stránok, znamená vynechať veľa zaujímavých pasáží, pričom tie podstatnejšie z nich by sa, žiaľ, iba načrtli. Takto som dostal presnú polovicu toho, čo som chcel, a to v rovnakom poradí, kvalite, ale len v úplne inej podobe. Ukázalo sa, že nakoniec každý jeden ilustrátor dostal presne toľko priestoru, koľko potreboval, zásluhou čoho tu máme:

1. Jak Nikdo prišel na hřbitov (Kewin Nowlan)
2. Nový kamarád (P. Craig Russel)
3. Psiská boží (Tonny Harris, Scott Hampton)
4. Náhrobek pro čarodejku (Galen Showman)
5. Dance macabre (Jill Thompsonová)
6. Mezihra (Stephen B. Scott)

Po dôkladnom preskúmaní První knihy hřbitovní treba zdôrazniť, že tentokrát medzi sebou ilustrátori nezápasili o to, kto z nich bude originálnejší a lepší. Zvolili si tú lepšiu cestu – kompromis! Odhliadnuc od bravúrne zvládnutej 3. kapitoly stavili vizuálni tvorcovia hlavne na súhru obrázkov a farieb a vyskladali tak mozaiku obrázkov a bublín, ktoré majú presne ten istý náboj ako kniha.

Pokiaľ vám dodnes osud nedoprial stretnúť sa s Neilovim Gaimanovim (a dnes už s jeho kultovým dielom), vďaka Comics Centru ste teraz získali možnosť voľby. Je úplne jedno, či dáte prednosť komiksu, alebo knihe, ľutovať rozhodne nebudete ani v jednom prípade.

První kniha hřbitovní mapuje začiatky malého Nika, ktorému sa len tak-tak podarilo uniknúť pred vrahom Jackom, keď bol, takpovediac, ešte v plienkach. Jeho túlavé topánky ho vtedy zaviedli na starý cintorín, ktorý sa stal jeho novým domovom. Chlapca sa ujala rodina (žiaľbohu zosnulých) Owensovcov spolu s charizmatickým upírom Silasom. Prijatie chlapca medzi seba sa spočiatku nestretlo s veľkým nadšením, no nakoniec chlapec menom Nikto získal srdcia nielen nebožtíkov, ale aj čitateľov. Aby to nebolo iba o duchoch, vrahoch a upíroch, v „prvej“ knihe sa zoznámime aj s Nikovou ľudskou (Scarlett) i neľudskou kamarátkou (čarodejnicou Lízou), vydáme sa za pokladom skrytým v útrobách hrobky, spolu s naším malým hrdinom sa staneme obeťou únosu nenažrancov Ghúlov a popritom sa dozvieme čo-to o živote a smrti od mŕtvych (Lettita Borrowsová, Thomas Pennyworth...) i živých (slečna vlkodlačica Lupescu) učiteľov. V závere si ešte aj zatancujeme magický tanec Macabre.

Nechcem veľa prezrádzať. Dôležité je, aby ste si spravili svoj vlastný názor. Môžem Vám povedať iba toľko, že První kniha hřbitovní je presne ten typ komiksu, ktorý ulahodí skoro každej vekovej kategórii. Ak máte radi rozprávky, mágiu, horory či dojímavé drámy a komiksy, spĺňate hlavné kritériá k vizuálnej podobe jednej z najúspešnejších Gaimanovych kníh a určite sa k nej s radosťou vrátite. Možno to tak vyzerá, no První kniha hřbitovní si v sebe drží rovnako ako aj jej predloha obrovského ducha, ktorý v človeku dokáže vyvolať nostalgické spomienky zo zabudnutých detských čias bez ohľadu na to, ako staro sa v skutočnosti cítite...

Autor/ka: Neil Gaiman a P. Craig Russell
Názov diela: První kniha hřbitovní
Vydavateľstvo: Comics Centrum