18%
13%

Domov pre neobyčajné deti slečny Peregrinovej, Bezduché mesto a Knižnica duší
Autor: Ransom Riggs
Vydal: Jota (Albatros)
Hodnotenie: 52%
Oficiálna anotácia vydavateľstva: Tajemný ostrov. Opuštěný sirotčinec. Zvláštní sbírka velice podivných fotografií. Strašidelný příběh jako dělaný pro Tima Burtona. To vše čeká na odhalení v knize Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti, nezapomenutelném románu, kde děj a děsivé fotografie přináší jedinečný čtenářský zážitek. Náš příběh začíná strašnou rodinnou tragédií, která přivede šestnáctiletého Jacoba k cestě na vzdálený ostrov u břehů Walesu, kde objevuje rozpadající se trosky sirotčince slečny Peregrinové pro podivné děti. Když Jacob bloumá jeho opuštěnými ložnicemi a chodbami, ukazuje se postupně, že děti slečny Peregrinové byly víc než podivné. Byly možná nebezpečné. Možná byly na opuštěném ostrově drženy v jakési karanténě z velmi dobrých důvodů. A nějak – i když to zní jako něco nemožného – jsou možná stále naživu.

3 x Ransom Riggs = Domov pre neobyčajné deti slečny Peregrinovej, Bezduché mesto a Knižnica duší

Knižná trilógia Ransoma Riggsa o neobyčajných deťoch a ich guvernantke slečne Peregrinovej má mnoho šťavnatých prívlastkov. Od prirovnania k moderným knižným X-menom, cez istú paralelu s Harrym Potterom pre -násťročných, až po dobrodružné putovanie fantastickým svetom na štýl Percyho Jacksona, Železného druida i kroník Narnie. Chválospevom sa nešetrí. Nakoniec, kto by nebol zvedavý na príbeh, v ktorom ožívajú staré kabinetky, neobyčajnosť je výsadou a cestovanie v čase nikdy nebolo jednoduchšie?

Do prvého dielu neobyčajných detí sa dalo začítať v roku 2012 (vydavateľstvo Jota - Albatros). Bol trošku nenápadný a rozvláčny, ale pomerne rýchlo si našiel svoju skupinu čitateľov, ktorá mu ostala verná až do konca. Z radu bežných kníh pre deti a dorast, ale aj pre nadšencov YA, výrazne nevytŕčal. Oveľa viac pozornosti na seba strhol až tento rok, kedy bol do kín uvedený rovnomenný film, pod ktorý sa podpísal populárny americký režisér so záľubou v temných a excentrických fantasy snímkach Tim Burton.

Svet Ransoma Riggsa má veľa nedostatkov. Paradoxne, pre väčšinu čitateľov budú príťažlivé, pretože sú zručne ukryté a rozprávanie ponúka presne to, čo čitateľ chce. Zábavu, dobrodružstvo, smrť, vojnu, konflikt, lásku a šťastný koniec. Fantastické prvky dopĺňajú a zároveň ďalej posúvajú jednoduchý sujet, ktorý sa snaží vyzdvihnúť hlavne rodinno-sociálne problémy. V strede pozornosti stojí obyčajne neobyčajný hrdina, jeho útrapy, snaha obnoviť narušené príbuzenské zväzky a kdesi v pozadí autorovo moralizovanie o rodových rozdieloch či rozporoch medzi rodičmi a deťmi. Ransom Riggs ponúka rozmanitý repertoár a opozerané podoby funkcií postáv v deji. Pridŕža sa typického kánonického ukončenia súčasnej fantastickej rozprávky a snaží sa odovzdať čitateľovi niečo hodnotné.

V porovnaní s inými podobne ladenými knižnými ságami pre deti a dorast nedokážu neobyčajné deti jednotlivé autorské koncepcie naplniť. V mnohých prípadoch majú predpoklady skĺznuť ku klišé alebo gýču. Okrem svojej neobyčajnosti, ktorú zaujímavo vizualizujú do textu vložené staré fotografie, nie je nikde markantná autorova snaha pracovať nielen s čitateľovou predstavivosťou, ale aj s fantastickým svetom ako takým. Dej sa hýbe pomalými krokmi vpred a rovnako obšírne oboznamuje čitateľa so zákonitosťami slučiek, dôležitosťou ymbryniek, históriou neobyčajných, vznikom Bezduchých či delením fantastického sveta, ktorý je od toho skutočného takmer na nerozoznanie.

Namiesto toho, aby sa autor dôkladnejšie vyhral so silnými pasážami, ktoré by mu pomohli príbeh prehĺbiť a rozprávanie zatraktívniť, pristupuje k jednotlivým zložkám pasívne až prvoplánovo, čo sa negatívne odzrkadľuje pri formovaní postáv. Hýbatelia deja, napriek ich množstvu, neprechádzajú výraznejším prerodom. Sú viac-menej do počtu a nositeľmi kratších informácií, ktoré hlavní hrdinovia potrebujú na to, aby sa mohli pri záchrane sveta posunúť ďalej.

Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti

Prvý diel (Domov pre neobyčajné deti slečny Peregrinovej) načrtol problematiku, s ktorou sa musí Jacob, hlavný hrdina fantastického románu, popasovať. Do jeho putovania mu priniesol niekoľko priateľov, s ktorými nadviazal užší vzťah, a ktorí ho majú na jeho ceste za neobyčajnosťou sprevádzať. Zvedavosť ho zoznámi s temperamentnou Emmou Bloomovou, nadľudsky silnou Bronwyn Bruntleyovou, neviditeľným Millardom Nullingsom, médiom Horaceom Somnussonom a zvyšnými žiakmi triedy slečny Peregrinovej, ymbrynky slučky z 3. septembra 1940.

Druhý diel (Bezduché mesto) prinúti Jacoba a jeho priateľov opustiť bezpečné miesto a zachrániť život zranenej guvernantky, ktorá uviazal vo svojej zvieracej podobe. Deti sa ocitajú tvárou v tvár nebezpečenstvu, ktoré na všetky slučky a svet neobyčajných uvrhli nielen Bezduchý, ale aj táto konkrétna slučka sama. Zem sa zmieta vo vojne a nikto, ani neobyčajní, to nemá ľahké.

Tretí diel (Knižnica duší) konfrontuje filozofiu ymbryniek s realitou. Hovorí o veciach, na ktoré sa uvalilo tabu. Rozoberá rôzne životné príbehy neobyčajných, ktoré sa až nápadne podobajú na tie ľudské, avšak s nejakým tým magickým nádychom. Núti nielen Jacoba, ale aj deti, ktoré prežili a rozhodli sa konečne niečo pre svoj svet urobiť, vybrať si. Voľba menšieho zla hrá zásadnú úlohu v rozuzlení deja, a do šťastného konca vnáša štipku patetickosti.

Ransom Riggs si pre vás pripravil málo konzistentnú fantastickú zmes Pána prsteňov a Harryho Pottera. Jeho družina neobyčajných stráca svojho Gandalfa sivého či Albusa Dumbledora hneď na začiatku putovania. Rozpadá sa ešte skôr, ako vôbec stihla vzniknúť. Puto priateľstva však prekvitá aj vtedy, keď je všetko stratené. Umelo drží pri živote nádej aj osud hlavného hrdinu. Na povrch sa predierajú nedostatky v podobe zdĺhavých opisov málo dôležitých činností, ľúbostných pletiek, spochybňovania vlastného nadania, absurdných hrdinských činov, vždy úspešného plnenia úloh, alebo pokrokového myslenia, ktoré sa končí v zárodku a slúži iba na to, aby sa konkrétna postava v špecifickej situácii v očiach čitateľov zaskvela.

Neobyčajnosť, ktorá predstavuje hlavné lákadlo celej série, používa Riggs len na okrasu. Venuje jej minimálnu pozornosť. Jeho postavy, i sám rozprávač, o nej síce stále hovoria, avšak okrem niekoľkých kabaretných trikov, ktoré sa x razy zopakujú, pracuje s ňou autor veľmi šetrne, ak vôbec. Vzhľadom na iné podobne ladené literárne diela, akými sú napríklad Doktor Jekyll a pán Hyde, Frankenstein, Neviditeľný, Oskar Ed alebo Kráska a zviera, nedokáže Riggsova knižná séria prekročiť akékoľvek očakávanie, ktoré do nej vložil či už autor sám, alebo čitateľ. Riggs neobyčajnosti prisúdil populárny status podobne tak, ako je to napríklad pri Hostiteľovi. Nepovyšuje ho na pomôcku, ktorá by dokázala rozlíšiť charakteristické vlastnosti prítomných postáv na úrovni ich pôvodu. Siaha po ustálených kanonicky tvarovaných fantastických motívoch, čím príbeh už tradične ukotvuje v rovine priemernosti.

Úspech Ransoma Riggsa tkvie v schopnosti predať sa. Podobne to funguje všade a aj keď neobyčajné deti vyvolali na isté obdobie rozruch, čoskoro sa na ne zabudne. Z čitateľského povedomia ich vytlačia oveľa lepšie diela.

Slečna Peregrinová a jej sirotinec môžu predstavovať pomerne zaujímavé čítanie pre ten typ čitateľov, ktorí sa zatiaľ so žiadnym podobným príbehom o neobyčajnosti nestretli. Schéma Riggsových románov ponúka slušný odrazový mostík do sveta inakosti. Zoznamuje čitateľa so základnými vzorcami, motívmi, lokalitami, povahokresbami, konfliktmi a inými fantastickými prvkami, ktoré sú hojne pri výstavbe neobyčajných príbehov využívané. Snaží sa aktívne pracovať aj s emóciami, nezachádza však do hĺbky, ale aspoň načrtáva to, čo väčšina rovnakých knižných sérií rieši. Kvalitatívne však pokrivkáva.

Tvorba Ransoma Riggsa však stojí za zvážanie, pokiaľ patríte k tej skupine čitateľov, ktorí si čo-to odžili na vyššie spomenutých dielach a iba pred nedávnom privoňali k trošku kontroverznému seriálovému projektu, akým je American Horror Story.

Autor/ka: Ransom Riggs
Názov diela: Domov pre neobyčajné deti slečny Peregrinovej, Bezduché mesto a Knižnica duší
Rok vydania: 2012