16%
18%
13%

Odlet
Autor: A. G. Riddle
Vydal: Motýľ
Anotácia vydavateľstva: Keď motory lietadla letu 305 z Londýna do New Yorku prestanú záhadne fungovať, lietadlo musí núdzovo pristáť uprostred anglického vidieka. Začína sa tajomné dobrodružstvo, ktoré bude mať následky pre celé ľudstvo. V boji o holý život si hŕstka preživších pasažierov uvedomí, že svet, v ktorom sa po páde lietadla ocitla, nie je ten, z ktorého odlietala. Kde sú teda? Prečo sú tam? A ako sa dostanú späť domov? Vyriešiť túto záhadu sa pokúša päť ľudí: spisovateľka Harper Laneová, investor rizikového kapitálu Nick Stone, nemecká genetická výskumníčka Sabrina Schröderová, počítačový génius Yul Tan a syn miliardára Grayson Shaw. Nové skutočnosti okolo havárie lietadla, ktoré vyplávajú na povrch, prezradia, že niektorí pasažieri vedia viac ako ostatní. Tieto odpovede privedú Harper a Nicka k odhaleniu obrovského sprisahania, ktoré sa týka aj ich životov. Dieliky skladačky začnú postupne do seba zapadať a Harper spolu s Nickom si uvedomia, že majú moc ovládnuť budúcnosť i minulosť – zachrániť svet... alebo ho zničiť. Odlet je nesmierne vzrušujúci príbeh plný nečakaných zvratov, v ktorom sa moc, ambície, osud, spomienky a láska stretnú na jednej križovatke.

A. G. Riddle a jeho Odlet

Ak patríte k dobrodružným dušiam, ktoré hľadajú zábavu podobnú televíznemu seriálu Stratení, filmovým lahôdkam, aké vám vedia priniesť napríklad takí Návštevníci či Návrat do budúcnosti, a nebojíte sa modernej americkej fantastiky, Odlet v podaní A. G. Riddla vám sadne ako uliaty! V poradí štvrtý román populárneho amerického spisovateľa vyšiel v decembri 2014. Nasiaknutý je nielen decentnou dávkou akcie, ale aj technicko-vedeckou či prírodovedeckou anticipáciou, ktoré výrazne podliehajú silnej sociálnej dimenzii. Práve ňou si Riddle získal svojich čitateľov po celom svete. A práve ona tvorí dominantný prvok jeho súčasnej tvorby, ktorá vám okrem iného ponúka i známu Wellsovu koncepciu prirodzeného vplývania na utváranie vzťahov jednotlivca a spoločnosti, ktorú si Riddle, samozrejme, prispôsobil.

Dejová linka je jednoduchá, postupne sa však vrství. Obyčajný príbeh o nešťastnej leteckej katastrofe, ktorá má bežný priebeh, nevyhnutné straty na životoch, niekoľko morálnych dilem či rôzne formy konfrontácie, v sebe ukrýva tému podriadenosti technicizmu sociálnej organizácii vzťahov. Vyzdvihuje dôležitosť spoločenského prvku a súčasne aj niekoľko bežných impulzov renesančnej utópie romantickej fantastiky. Prostredníctvom hypotetického sujetu či časopriestoru odovzdáva Riddle čitateľovi pozoruhodný postapokalyptický odkaz, ktorý sa síce nevyhne relatívne šťastnému koncu, jeho údernosť vo vás však ostane rezonovať dlho po tom, ako sa rozprávanie definitívne skončí.

A. G. Riddle opäť vytvoril vedecko-fantastický román, ktorý nám predkladá už známe skutočnosti. Približuje ich však prirodzene, dávkuje postupne, nesnaží sa nič prikrášľovať a ak sa mu nepodaj podarí skĺznuť k jemnému gýču, i ten zapadne do konceptu viac ako len dobre. Odlet síce predstavuje ucelený príbeh rozprávaný z pohľadu dvoch hlavných hrdinov, s ktorými chvályhodne držia krok sekundárne charaktery, text je však členený na menšie celky podobne tak, ako to bolo pri Riddlovej debutovej trilógie s názvom Záhada pôvodu. Udalosti tak napredujú svižne, rozprávanie je dynamické, časová os priehľadná a aj počet postáv, napriek nízkemu číslu, vie vyplniť priestor zaujímavo, pretože s nimi autor zbytočne neexperimentuje.

Prítomné archetypy sú raz čierne, inokedy biele, čiže úplne bežné, avšak pôsobia autenticky. Vyhrotené situácie, v ktorých sa po páde lietadla Riddlovi hrdinovia ocitajú, a ktoré neraz vytvoria kolotoč bizarných udalostí, sú riešené v závislosti od vopred zadefinovaných povahových čŕt, a tým dodávajú všednému príbehu farebný punc. Všetky charaktery v sebe totiž ukrývajú zmes rôznych emócií. Vďaka nim dokáže čitateľ nadviazať s nimi užší vzťah hneď na začiatku príbehu, a postupom času toto spojenie nielen prehĺbiť, ale aj vystupňovať podľa toho, s kým najviac sympatizuje.

Zatiaľ čo v Záhade pôvodu koketoval Riddle s prvkami literárneho humanizmu, v Odlete sa pohráva s myšlienkou rôznych perspektív nového spoločenského systému zrodeného v revolúcii. Varuje pred možnosťou zneužitia technického vývoja i pred spoločensky unaveným jedincom, ktorý si je vedomý neobmedzených možností nového prístupu k skutočnosti formujúcej obraz budúceho sveta. Hoci Riddle neopúšťa dôverne známe miesta, ani krajinu, ktorá mu stojí pri jeho tvorbe predlohou, a i naďalej ostáva verný tzv. soft science fiction v typickom americkom megalomanskom šate, vie dôverne udrieť na vašu citlivú strunu.

Nostalgicky vás nechá zaspomínať si na počiatky americkej vedeckej fantastiky, ktorá svoje veľdiela vystavala nielen na priestorovom rozrastaní obrazu sveta v blízkej budúcnosti, ale aj na zapálenom vývine organických foriem života, ktorých neodlúčiteľnou súčasťou je aj pohrávanie sa s rôznymi formami mutácií. Práve genetika dovolila autorom vedeckej fantastiky dotvárať si skutočnosť. A práve genetika odštartovala Riddlovu kariéru.

Odlet od A. G. Riddla sa neradí medzi ťažké čítanie. Jeho téma je však pálčivá. V súčasnej populárnej literatúre predstavuje Riddle dobrú voľbu, príjemné strávený voľný čas či krátenie si dňa. V slovenskom vydavateľstve Motýľ je vám táto útla kniha k dispozícii už od roku 2015. Nie je dôležité, či už ste niekedy po Riddlových knihách poškuľovali, premýšľali ste nad nimi, alebo ste ich nebodaj držali v rukách. Ony si k vám totiž časom svoju cestu nájdu, pretože sú štandardne kvalitné. A teda dobré.

Autor/ka: A. G. Riddle
Názov diela: Odlet
Vydavateľstvo: Motýľ