19%
17%
13%

Pozostalí
Autor: Tom Perrotta
Vydal: Plus (Albatros)
Anotácia vydavateľstva: Poté co 2 % celosvětové populace náhle beze stopy zmizí, se zbytek lidstva zoufale snaží pochopit, co se stalo, a hlavně, co bude následovat. Perrotta ve svém bestsellerovém románu, jejž vysoce ohodnotil mino jiné i Stephen King, originálně rozpracoval představu biblického Nanebevzetí, během nějž jsou v okamžiku spaseni všichni praví křesťané, zatímco ostatní nevěřící jsou ponechání napospas světu, stíhanému pohromami, než nastane konečná apokalypsa. Ale co to znamená, když si Bůh (byl-li to on) vzal vedle křesťanů i muslimy, buddhisty, nebo dokonce alkoholiky a zvrhlíky? Na příběhu lidí z newyorského předměstí ukazuje, jaké důsledky může mít událost, jež popírá veškerou racionalitu; jaké extrémní a fanatické reakce vyvolává, jak nebezpečné démony v lidech probouzí. Zároveň se nevzdává naděje, že i uprostřed všeobecného šílenství se najdou lidé, kteří neztrácí hlavu a dokáží zabránit nejhoršímu, jímž je naprostá ztráta smyslu pro elementární lidskost.

Zo života POZŮSTALÍCH

Ak sa vám niekedy stane, že natrafíte na knihu, ktorú do nebies vychválil aj taký Stephen King, netešte sa predčasne. Kniha Pozůstalí od Toma Perrottu je toho príkladom. Majster hororu v nej vychválil autorov rozprávačský štýl a spolu s ním i nápad, na ktorom je postavený celý príbeh.

Tom Perrotta vo svojej knihe rozoberá najmä vzťahy medzi obyvateľmi mestečka Mapleton, ktoré sa odvíjajú na pozadí záhadnej udalosti zo 14. októbra. V ten deň totiž zmizli v jedinom okamihu 2 % populácie. Záhadný jav, ktorý je považovaný za isté znamenie, necháva však ľudí v nevedomosti. Zo sveta nezmizlo totiž iba pár katolíkov, ale nezvestní sú aj budhisti, Moslimovia, alkoholici, stratili sa deti, známe celebrity, jednoducho zmes, ktorá do Božieho hnevu akosi nezapadá. Následkami 14. októbra sa svet mení na nepoznanie a zmysel života opúšťa nielen rozvrátené rodiny, ale predovšetkým veriacich.

Román Pozůstalí má dvoch hlavných hrdinov, pričom toho prvého zastupuje celá rodina Garveyových. Tým druhým je Nora Durstová, ktorá prišla vďaka katastrofe o deti i manžela. Ako mnoho iných známych knižných postáv od ešte známejších spisovateľov, tak aj Perrottovi hrdinovia postupne zisťujú, že vrátiť sa do starých koľají, nie je jednoducho možné.

Autor rozdelil knihu na 5 samostatne fungujúcich a vzájomne sa prelínajúcich dielov: 1. TŘÍLETÉ VÝROČÍ, 2. MAPLETON ZNAMENÁ ZÁBAVU, 3. VESELÉ SVÁTKY, 4. BUĎ MŮJ VALENTÍN, 5. ZÁZRAČNÉ DÍTĚ. Každý diel má za úlohu predstaviť pár unikátnych postáv, ich osudy aj funkciu v texte.

KEVIN GARVEY je sympatickým starostom a dobrákom od kosti. Nešťastné udalosti zo 14. októbra negatívne vyplývajú hlavne na jeho rodinu. Tá ho, narozdiel od ostatných stratených ľudí, opustila z vlastných dôvodov. Vo svojom veľkom príbytku sa snaží zblížiť sa s dcérou Jill, ktorá je mu dokonca ešte vzdialenejšia ako jej kamarátka (rebelka) Aimee. Kevin Garvey patrí našťastie k mužom, ktorí sa nenechajú len tak ľahko vyviezť z miery. Miestami však pôsobí priveľmi naivným dojmom.

LAURIE GARVEYOVÁ vyzerá ako úplne obyčajná matka, avšak všetko sa zmení jej vstúpení do sekty. Stáva sa z nej tichý pozorovateľ čakajúci na apokalypsu. Postupom času sa mení na fanatika. Sekta ju požiera za živa, vysáva z nej dušu i vôľu, no všetko sa zmení vo chvíli, keď jej nadriadení pridelia učnicu. Medzi Laurie a učnicou Meg sa postupne vyvíja zvláštne priateľstvo a spúšťa sa tým sled bizarných náhod, vyhrotených situácií, neprimeraného násilia až smrti.

JILL GARVEYOVÁ je Kevinova dcéra. Z jej pohľadu je svet o niečo temnejší, ibaže presne taký pohľad tínedžeri na svet jednoducho majú. Bývalá vzorná študentka si nájde vzor vo svojej kamarátke Aimee. Tá jej otvára dvere do sveta plného záškoláctva, rebélií či sexu.

TOM GARVEY je, naopak, záhadnou postavou. Naoko sa dištancuje od rodiny, spočiatku zastáva úlohu pozitívneho hrdinu, ktorý nasleduje príklad Laurie. I on vstupuje do sekty hlásajúcej, že svet dokáže spasiť jedine zázračné dieťa. Situácia sa však mení v bode, keď sú pravidlá sekty potláčané zvrátenými sexuálnymi hrami s fantáziou bez hraníc. Toto svetské útočisko rôznych deviantov, sadistov, masochistov i sériových vrahov prinúti Toma spolu s tehotnou Christie, ženou, ktorá by mala porodiť nového spasiteľa, ujsť. Vzhľadom na pálčivosť problému, ktorý autor v tejto dejovej linke rozoberá, vyčleňuje si pre Tomov príbeh pochopiteľne oveľa viac miesta.

NORA DURSTOVÁ predstavuje ženu v stredných rokoch, ktorá sa zo straty rodiny vyrovnáva po svojom. V Mepltone je považovaná za osobu s veľmi tragickým osudom, ktorý ju však na lopatky nepoložil úplne. Urputne sa snaží nájsť si nový zmysel života, vracia sa do minulosti, ktorá pomaly vytláča prítomnosť, a hoci oporu nachádza občas vo svojej sestre, nažívanie vo svete bez milovaných ju ubíja. Podobne tak, ako to funguje vo väčšine literárnych diel s podobnou pointou, aj v tomto prípade postupom času vyplávajú na povrch mrazivé tajomstvá. Norin život sa teda od základov mení, aj keď k tomu horšiemu.

Pozůstalí sa čítajú ľahko. Dej si v každej kapitole plynie, postavy sa pomaly vyvíjajú, sú plastické, takže si k nim veľmi ľahko nájdete cestu. Psychologická sonda do ich vnútra síce neprinesie žiadne nové prvky, ktoré by stáli za vašu pozornosť a líšili sa od bežných schém apokalyptických príbehov, uraziť vás však neurazia, a aj vás sem-tam trochu vydesia. To, čo uberá románu na jeho kráse, je nevysvetlenie pozadia udalosti zo 14. októbra. Máme tu len postavy a ich snahu zžiť sa s novou skutočnosťou, ktorú katastrofa priniesla. Napriek vlastným démonom a istej pasivite sa im to celkom rezko darí. Prelúskať sa knihou a neprísť celej záhade na kĺb čitateľa hlavne Kingoviek odradí. Záver je nepríjemne otvorený a pokračovanie románu sa, bohužiaľ, nečrtá.

To, čo však predstavuje v knihe výrazné nedostatky, sa pokúša napraviť rovnomenný seriál z produkcie HBO. Napriek tomu, že sa pilotný diel radikálne líši od svojej predlohy, má silný nádych, príjemný spád, známu akčnosť, kopu konšpirácií a silné seriálové archetypy. A snáď sa k svojej predlohe niekedy aj priblíži, pretože miestami ponúka aj ona čosi zaujímavé a silné.

České vydavateľstvo PLUS vydalo obstojne napísanú knihu polemizujúcu nad stratou blízkych, vzdialenou budúcnosťou, životom ako takým, medziľudskými vzťahmi a vierou. Miestami vám síce pripomína Kingovku Pod kupolou, na Kinga však výrazne stráca svojím spracovaním, ktoré jednoducho nepracuje s potenciálom nápadu tak, akoby malo. Myslel som si, že kniha bude svojím obsahom o niečo záhadnejšia, no prečítal som ju zarážajúco rýchlo, keďže všetko bolo hneď vypovedané a priamočiaro nalinkované. Ešte aj tie jednotlivé tajomstvá... Pozůstalí vás neohúria. Ani vás nešokujú, pretože všetko, o čom rozprávajú, dôverne poznáte z iných kníh či telky. No emócie z vás vysajú ako špongia, takže sa až tak veľmi nudiť nebudete.

Autor/ka: Tom Perrotta
Názov diela: Pozůstalí
Vydavateľstvo: Plus (Albatros)