19%
16%
14%

Myší hlídka 2: Zima 1152
Autor: David Petersen
Vydal: Comics Centrum
Oficiálna anotácia vydavateľstva: Myši, svádějící nekonečný boj o přežití a o to, aby se jim dobře dařilo v drsných podmínkách světa plného dravců, si na svou obranu založily Myší hlídku. Její členové jsou průvodci, průzkumníci, počasníci, stopaři a ochránci myší žijících na územích mezi teritorii. Udržují bezpečné hranice, vyhledávají nové bezpečné cesty mezi vesnicemi a provázejí po nich karavany se zbožím. V případě útoku se musejí postavit každému zlu a nebezpečí, které ohrožuje jejich teritoria.

Myší hlídka: Zima 1152

Len malé množstvo komiksových autorov vám ponúka súzvuk estetiky, symboliky, zmyselnosti hravých tónov či živého predstavenia. A iba istý počet grafických románov vás dokáže očariť prirodzene svižnou charakteristikou, citlivým zafarbením výrazových prostriedkov i jazykovým zbližovaním sa. David Petersen, autor fantastickej komiksovej ságy nielen pre deti, to dokázal hneď dva razy za sebou.

Osud Myšej hliadky sa začal písať v dávnych dobách. A hoci sa veľké skutky malých hrdinov už dlho netradujú ústne, môžeme si v nich zalistovať vďaka svedomitej práci vydavateľstva Comics Centrum. Nebyť jeho zanietenia pre netradičné grafické romány či nadšenia z menej typických spôsobov rozprávania epických príbehov, boli by sme ukrátení o jeden výrazný projekt, ktorý sa do knižného sveta vnoril v roku 2007. A o 8 rokov neskôr sa aj nám konečne predstavila skupinka nevšedných myší brániaca svoju česť a vaše teritórium v dobrodružstve známom ako Myší hlídka: Podzim 1152.

Štvordielna komiksová séria s príznačným názvom Myší hlídka (Mouse Guard) je zmesou vysokej fantasy, klasickej rozprávky a tradičných mýtov. Výstavbou vzdialene pripomenie príbehy zo Stredozeme, sujetom zlatú éru európskych komiksov a svojím farebným zdobením vzdáva hold japonskému majstrovskému umeniu drevorytov. V súčasnosti (rok 2016) vám Comics Centrum prináša pokračovanie sledujúce udalosti, ktoré sa v prvej časti zavŕšili víťazstvom hliadok z Opevnenej Hôrky. Lenže cena výhry bola privysoká a následky mrazivej zimy sa už stihli podpísať na jej obyvateľoch.

Myší hlídka: Zima 1152 sa môže popýšiť ustálenosťou kompozičných postupov. Opätovne nadväzuje na štruktúru delenia jednotlivých príbehov z prvej knihy a textová pasáž má aj v tomto prípade za úlohu umocniť prežívanie z prichádzajúceho dobrodružstva, vyzdvihnúť rozprávačskú obradnosť, paralelne rozvíjať dej a zároveň prirodzene vystupňovať jeho gradáciu. Príbeh sa bude preto zväčša odohrávať priamočiaro, len miestami ho oživia menšie digresie, ktoré zastávajú jednoduchú, no za to pomerne dôležitú funkciu zvyšovania napätia a rozsahu rozprávania.

Prítomná gradácia spravidla zvýrazňuje priebeh hlavných dejových motívov, akými sú zápas, plnenie ťažkých úloh, skúšanie povahy hrdinu, jeho odchod, získanie pomocníka či vyrovnanie sa so smrťou, čím sa podčiarkuje ich kľúčové postavenie v deji. Vytvára sa priestor na to, aby sa vedenia bezprostredne ujala komiksová inscenácia a kontrastnosť. Vzhľadom na zvolený zimný motív dominujú ilustráciám studené farby, z ktorých výrazne vytŕča biela a všetky jej jemné tónované prechody. V protiklade s bielou farbou budú stáť farby zemité a teplé. Sú súčasťou povahokresby hlavných hrdinov, ako aj tzv. antropocentrizmu naratívnej kresby.

Mouse Guard Song: The Timber Mice

Tento typ špeciálnej umeleckej techniky príznačnej práve pre grafické romány uprednostňuje hlavných protagonistov deja, ktorým upravuje formu konkrétnej vinety. V jednotlivých obrázkových poliach tak budú práve oni zastávať hlavnú funkciu a všetko, vrátanie obsahu obrázkového poľa, jeho tvaru, počtu alebo konkrétneho radenia v horizontálnom páse, im bude podriadené. Hlavní aktéri tak na seba strhnú všetku pozornosť. Prinútia vás prežívať ich príbehy naplno, zžiť sa s ich útrapami a rôzne odtiene zimného obdobia reálne pocítiť na vlastnej koži. Za týmto všetkým sa ukrýva Petersenova snaha odkryť cez postavy myší život skutočného človeka so všetkými jeho prednosťami aj nedostatkami. Neočakávané zmeny okolností nútia hlavných aktérov príbehu konať tak, ako im to určila ich charakteristika, ale aj motivácia zastretá ich činmi. Tie sú zväčša podmieňované strachom, láskou, pomstou, túžbou, smútkom a klamstvom.

Myší hlídka: Zima 1152 prekročila svoj vlastný tieň. Farebné celostránkové ilustrácie zvýrazňujú jemnú kontúru skutočného sveta, ktorý však Petersen zručne prekryl vymyslenými historkami o myšiach. Poeticky stvárnené vnútorné boje hlavných hrdinov, ich konflikty, sklamania zo zrady, ako aj snaha ochrániť obyvateľov Opevnenej Hôrky od prichádzajúcich útrap, sa časom menia na praktický dekoratívny katalyzátor. Detskému čitateľovi predostrú príbeh o odvahe, priateľstve a veľkých skutkoch, ktoré vzišli z malých činov. Dospelému čitateľovi vyrozprávajú na prvý pohľad úplne obyčajnú príhodu podnikavého ducha, ktorý sa v honbe za osobitným prospechom neštíť intríg, podvodu alebo násilia. Čitateľovi vo všeobecnosti sprostredkujú unikátny zážitok, ktorý sa nenesie na tuctovej vlne superhrdinov či nezapadá prachom súčasného mainstreamu.

Myší hlídka: Zima 1152 nevonia brožovaným dizajnom. Je elegantná, nápaditá, kvalitne vyhotovená, a teda vhodná aj pre zberateľov komiksov či bibliofilov. Čo je však najdôležitejšie, s radosťou sa k nej kedykoľvek vrátite!

Za zimy pochmurné, za zimy temné,
zelená kdys, chladně bílá je země.
Přibývá noci a zásoby mizí,