17%
18%
13%

Mestečko Wayward Pines: Borovice
Autor: Blake Crouch
Vydal: Zelený Kocúr
Anotácia vydavateľstva: Do malebného mestečka Wayward Pines v Idahu prichádza agent tajnej služby Ethan Burke, aby splnil jedinú úlohu: vypátrať dvoch federálnych agentov, ktorí sú už mesiac nezvestní. Ethan sa však stáva účastníkom vážnej dopravnej nehody, po ktorej sa preberie v nemocnici, kde mu povedia, že utrpel poranenie mozgu. Je bez dokladov, bez mobilu a bez peňaženky. Ošetrovatelia sa mu zdajú priateľskí, ale niečo tu nie je v poriadku... Po niekoľkých dňoch hľadania nezvestných kolegov sa Ethanovi vynára viac otázok než odpovedí. Ako to, že sa nevie dovolať svojej manželke a synovi? Prečo je okolo mesta postavený elektrický plot? Aby znemožnil útek obyvateľov alebo aby zabránil niečomu preniknúť dnu? Každým krokom bližšie k pravde sa Ethan vzďaľuje od sveta, ktorý poznal, a od muža, za ktorého sa považoval, až kým nemusí čeliť holej desivej pravde – z Wayward Pines sa asi živý nedostane.

MESTEČKO WAYWARD PINES - BOROVICE

Celé sa to začalo v roku 1990, keď sa na brehoch mestečka Twin Peaks ocitla mŕtvola v igelitovom vreci. Hrôzostrašný nález Laury Palmrovej otriasol nielen postavami jedného z najúspešnejších mysterióznych seriálov svojej doby, ale aj dvanásťročným Blakeom Crouchom, ktorý každý štvrtok ponocoval pred televízorom v očakávaní, kedy sa konečne scenárista David Lynch rozhodne odhaliť totožnosť neznámeho vraha. Keďže sa však klbká záhad ustavične namotávali, zamotávali, rozmotávali a hrčkali, tvorcovia sa rozhodli seriál ukončiť. A mestečko Twin Peaks tak skončilo s otvoreným, takmer šokujúcim koncom. Blake Crouch tak zostal načas myšlienkami uväznený kdesi medzi nostalgiou a abstraktnou realitou.

V roku 2012 sa Blake Crouch rozhodol, že konečne napíše svoj vysnívaný román, pomocou ktorého by preniesol čitateľov do vlastného, zeleňou nasiaknutého mestečka s vôňou borovíc a kávy. Z obľúbeného seriálu si pritom ukradol iba to najpodstatnejšie – atmosféru – a svoje románové mestečko ohraničil obrovským železným plotom, stanoviac si v ňom vlastné pravidlá. Týmto spôsobom vznikla moja dnes už obľúbená kniha a zároveň nočná mora Ethana Burkeho s príznačným názvom Mestečko Wayward Pines.

V českom vydavateľstve JOTA sa, dokonca, kniha Mestečko Pines objavila už pred troma rokmi, len necelý rok pred uvedením rovnomenného seriálu (2015) na televízne obrazovky. Od knihy som si vďaka prečítanej anotácii sľuboval naozaj dosť, no napokon som dostal ešte oveľa viac. Zaujali ma nielen sľubované motívy, ale predovšetkým veľkolepá pointa spájajúca všetky časti tejto inteligentnej a komplikovanej skladačky. Po dočítaní prvého dielu som prepadol podobným pocitom, ako po odvysielaní záverečnej časti iného, a teda vyššie spomínaného televízneho mestečka. Ibaže v prípade Mestečka Pines ďalšie časti existovali, len „k nám“ akosi neprichádzali. Po roku čakania a dobiedzania nakoniec vydavateľstvo JOTA reagovalo na moje podnety. Vysvetlilo mi, že keďže kniha nedosiahla požadovanú predajnosť, môžem o ďalších častiach len snívať.

Ak je kniha dobrá, cestu k čitateľom si nájde, a preto sa netreba nechať odradiť prvou prekážkou. Okrem iného „TRPEZLIVOSŤ RUŽE PRINÁŠA!“ – lenže toto žiaľ nebol môj prípad...

V knihe Mestečko Pines som videl skutočný potenciál, a preto som sa rozhodol kontaktovať aj iné české alebo slovenské vydavateľstvá a poprosiť ich, či by rovno nezvážili vydanie celej trilógie. Nepochodil som. Ani jedno vydavateľstvo v blízkej ani ďalekej budúcnosti ju neplánovalo zaradiť do svojho edičného plánu. Keď už som začal strácať všetku „tú“ nádej, zasvietil mi v schránke mail a od pomerne nenápadne sa tváriaceho, navyše slovenského vydavateľstva!, Zelený kocúr. Písalo sa v ňom, že prvú časť Mestečko Wayward Pines už majú dávno preloženú a práve začínajú pracovať na jej pokračovaní. Neverím na náhody ani na osud, no inak si to nedokážem vysvetliť. A aby tých dobrých správ nebolo málo, ako bonus sa vydavateľstvo chystá predstaviť čitateľom aj pomerne nový (za hranicami úspešný) mysteriózny thriller Blakea Croucha s názvom DARK MATTER.

Blake Crouch (DARK MATTER)

Neuveriteľné sa predsa len stalo skutočnosťou a Zelený kocúr mi ušil knihu na mieru. O tom, či sadne aj vám, sa môžete presvedčiť sami. Knihu Mestečko Wayward Pines by ste mali nájsť v každom dobrom kníhkupectve.

Prvá časť Mestečka Wayward Pines je už opäť raz prečítaná a musím sa priznať, že aj keď jej predchádzala česká verzia, či už medzičasom odvysielaný seriál, príbeh vo mne vzbudil rovnako silné pocity, ako keď sme sa stretli prvýkrát. Aj keď u nás kniha nevyšla v pevnej väzbe a s pôvodnou obálkou, stále si zachováva svoje osobité čaro. Seriálový Ethan Burke stvárnený Mattom Dillonom leží na svojom premočenom chodníku slávy a pod ním sa pýši Blake Crouch prvým dielom Mestečka Wayward Pines s názvom Borovice. Nová edícia síce pôsobí ako vystrihnutá zo seriálu, no kniha je v mnohých ohľadoch iná a lepšia než zmieňovaný seriál M. Night Shyamalana. Okrem osemnástich kapitol a epilógu sa dá navyše nájsť aj zopár informácií o autorovi, ako i doslov odhaľujúci úlisné zámery Blakea Croucha. Obsah „nášho“ Mestečka Wayward Pines korešponduje s českou verziou knihy, no tá od Zeleného kocúra je predsa len slovenská a v rámci našich pomerov na počudovanie ešte aj dobrá. Pár nezrovnalostí, ako mechanicky preložené dialógy a vety, ktoré sa dali poskladať aj do zrozumiteľnejšej podoby, sa nájdu, no slovník prekladateľky Zuzany Filadelfi je aj tak dostatočne pestrý na to, aby v čitateľoch vzbudil zvedavosť a nedovolil vám zavrieť knihu skôr, ako dôjdete k dych vyrážajúcemu koncu.

Príbeh tajného agenta Ethana Burka, ktorý sa po záhadnej nehode ocitá v prekrásnom a na prvý pohľad pokojnom mestečku v Idahu, je plný prekvapení a zvratov, lebo ako to už býva zvykom, nič nie je v skutočnosti také ideálne, ako sa to zdá. Neustále vystavený psychickému stresu, bez dokladov, peňazí a rodiny, v mestečku, z ktorého niet návratu, a ešte k tomu naľahko odetý a s amnéziou – verte či nie, ale v takejto situácii by ste sa veru nechceli ocitnúť. Šerif Pope, ktorý má celé mesto na povel, ako aj sestrička Pam, z podozrivo prázdnej nemocnice, podkladajú hlavnému hrdinovi pod nohy jedno poleno za druhým. A ani zďaleka nie sú jediní. S Ethanovým životom sa autor zahráva na každom kroku a bývalý vojak, dnes už agent tajnej služby pátrajúci po svojich kolegoch, má čo robiť, aby obstál v najväčšej skúške svojho života, a pritom neskončil v kazajke, či v rukách krvilačných zmutovaných monštier, alebo nemenej nebezpečných obyvateľov tajomstvom opradeného mesta.

Môj finálny a hlavne zaujatý (knihou!) názor znie: Pokiaľ milujete tajuplné mystériá zachádzajúce k žánru sci-fi, garantujem vám, že Mestečko Wayward Pines je pre vás ako stvorené. Preto sa nebráňte, vstúpte do tajov „slovenského“ Wayward Pines. Jeho brány sú otvorené a príbeh čaká, aby vás pohltil...

Autor/ka: Blake Crouch
Názov diela: Mestečko Wayward Pines: Borovice
Vydavateľstvo: Zelený Kocúr