18%
18%
13%

Černý kámen
Autor: Robert E. Howard
Vydal: Laser-books
Anotácia vydavateľstva: Kdo jsou Obyvatelé podhrobí ve stejnojmenné klaustrofobní povídce? Co se skrývá pod patnáctou úrovní tajuplných chodeb v odlehlém kopci? Jakým hlasem promlouvá pradávný bůh Enlil ve ztraceném africkém údolí? Odkud se vzaly přízračné Děti noci a co jsou vlastně zač? Jaká rouhavost se uctívá u bizarního Černého kamene v uherských horách? V čem spočívá Dermodova zhouba na divokém irském pobřeží?

Černý kámen

Málokterému čtenáři fantastiky bychom dnes museli vysvětlovat kdo je americký spisovatel R. E. Howard, protože tvorba jednoho ze zakladatelů moderní fantasy je ve čtenářské komunitě notoricky známá. Nesmrtelná díla s hrdiny jako byl barbar Conan, Solomon Kane či Kull, z nichž mnohá se dočkala filmové podoby, jsou s jeho jménem neodmyslitelně spjaty v srdci každého fanouška hrdinské fantasy, ale mnohdy bohužel také neprávem zastiňují autorovu další tvorbu. Howard se všestranně věnoval mnoha literárním žánrům a vedle již zmíněné fantasy expandovala jeho tvorba i do hájenství hororu či westernu. Vedle jeho nezapomenutelných románů se teď také můžeme těšit i z jeho povídkové tvorby, z níž nám část zprostředkovává nakladatelství Laser-books ve třetím svazku edice Klasických děl hororu v podobě knihy Černý kámen.

Černý kámen je výborem Howardových hororových a celkově temnějších prací z oblasti fantastiky. Najdeme zde jak uzavřené samostatné kousky nezapadající do žádného známějšího celku, tak postavy prolínající se Howardovými univerzy, ale také texty utvářející lovecraftovský mýtus Cthulhu. V povídkách je zručně čerpáno z historie Británie i jiných zemí, nespočetněkrát se setkáváme s okultními motivy i folklorem. V knize jsou z větší části texty, které se u nás publikování nikdy předtím nedočkaly, což je samo o sobě velkým plusem, protože českému čtenáři se mimo povídky ke slavným cyklům dostávají v překladu jen střípky autorovy rozsáhlé tvorby.

Výběr textů v Černém kameni je pestrý a schopný zaujmout široké spektrum čtenářů. V první povídce Obyvatelé Podhrobí se setkáváme se zapomenutou rasou, na kterou narazí dobrodruh John Conrad, jenž se uvolí pomoci sousedovi v řešení tajemné záhady. Temná povídka má skvěle vybudovanou stísněnou atmosféru, je výborně vygradovaná a perfektně se hodí jako úvod do Howardovy hororové tvorby. O zapomenutých, degenerovaných či znetvořených rasách se vypráví i v povídce Děti noci a tento motiv samotný se ve zde sestavených povídkách objevuje ještě několikrát. Exotikou na nás dýchají povídky Enlilův hlas či Aššurbanipalův plamen, které mají výraznou dobrodružnou linku a v nichž nechybí ani staří bohové, poklady a legendy o nich. Vedle toho se setkáváme i s komornějšími texty zpracovanými v duchu strašidelných příběhů jako jsou Netvor na střeše či Nestvůrný kopytnatec. Duchařské téma je zde více než do klasické Ghost Stories rozvedeno spíše do dnes tak oblíbeného fenoménu okultních detektivů, což jistě dobře přijme široký okruh čtenářů fantastiky. Nezřídka se zde objevují démoni, nadpřirozené bestie a kouzelné předměty a záhady. K postavám a motivům svých okultních povídek Howard přistupuje téměř po vzoru svých předchůdců W. H. Hodgsona a A. Blackwooda, rozvíjí tradici a pokračuje v ní dál. Jeho hrdinové jsou zcestovalí dobrodruhové, psychologové a vzdělaní lidé, kterým však ani okultismus není cizí, zvláště pak když věda při řešení případu selže. Titulní povídka Černý kámen je pak jedním z vrcholů celé sbírky. Vypráví o pátrání po stopách rituálů uvedených v takzvané Černé knize, která je fiktivní proprietou uváděnou v mnoha Howardových příbězích, ale můžeme ji najít také v textech jiných autorů, (zmiňme například H. P. Lowecrafta, protože oba tito autoři - současníci se navzájem literárně ovlivňovali). Povídka je pak zasazena do zajímavých fiktivních, avšak historicky se tvářících kulis, a zážitek z ní navíc umocňuje propracovaná atmosféra.

Všech jedenáct povídek patří mezi čtivé a veskrze zajímavé kousky. Sbírka je dobře vyvážená a jsou v ní obsaženy různé aspekty autorovy rozličné tvorby. Na Howardově díle je znát jak zvládnuté řemeslo, tak nepopíratelný talent a fantazie. Ačkoliv většinou nerozepisuje příběhové pozadí jednotlivých postav, většina informací buď vyplyne zdánlivě mimochodem, nebo zůstává skryta, aktérům nechybí potřebná dávka sympatií k tomu, aby si je čtenář oblíbil. Popisy jsou v povídkách velmi umírněné, a přesto je skvěle vystižená atmosféra i kulisy, do nichž jsou příběhy zasazeny. Nechybí výrazní hrdinové, kteří si, ačkoliv stojí proti nesmírné zákeřné síle, ponechávají zdravý rozum a odhodlání bojovat. Howard se drží svého lehce rozeznatelného rukopisu i v oblasti hororu, takže jeho díla jsou akční a dobrodružná. Povídky tak skýtají větší čtivost, zvláště pro ty, kteří například Lovecraftova díla považují za příliš těžká.

R.E.Howard zemřel v mladém věku, ale i tak měl na kontě slušnou sbírku textů, které by vydaly za celoživotní díla několika autorů. Jeho věci jsou nadčasové, tajemné a působivé a sbírka Černý kámen si zaslouží vaši pozornost za všech okolností. Jde o klasiku, kterou byste rozhodně neměli minout. Howard byl tvůrcem mnoha mýtů a ani jeden si nezaslouží být zapomenut.

Autor/ka: Robert E. Howard
Názov diela: Černý kámen
Vydavateľstvo: Laser-books