18%
19%
17%
13%

Mesto Ember
Autor: Jeanne DuPrauová
V podzemnom meste Ember je stále tma, žiadny mesiac, žiadne hviezdy. Jediné svetlo, ktoré svieti pravidelne 12 hodín, poskytuje pouličné osvetlenie. 250 rokov žili obyvatelia pokojne, v skladoch bol dostatok všetkého, čo potrebovali. Ale teraz sú police prázdne, častejšie sa kazí osvetlenie a zanecháva obyvateľov v hrozivej tme. Čo sa stane, ak sa generátor produkujúci energiu pre celé mesto definitívne pokazí? Jediní dvaja ľudia, ktorých to trápi, sú dvanásťroční Doon a Lina. Podarí sa im zachrániť obyvateľov pred definitívnou temnotou?

Fascinujúce mesto Ember

V poslednej dobe mi začínajú liezť na nervy knihy, kde tínedžeri alebo takmer ešte malé decká zachránia svet. Žiada sa mi čítať niečo o mladých ľuďoch – vo veku medzi dvadsiatkou a tridsiatkou, ktorí majú svoje starosti a radosti, prípadne (no dobre teda) musia zachrániť svet. Prežila by som to. Niekedy mám totiž pocit, že moji rovesníci z kníh zmizli. Mesto Ember od Jeanne DuPrau je tiež určené deckám a tínedžerom, hlavní hrdinovia majú len dvanásť rokov. Ale dej zhrnutý na obálke knihy bol taký pútavý, že som skoro vôbec nezaváhala a ihneď som sa dala do čítania.

Relatívne krátka kniha s celkom veľkým písmom skrýva fascinujúci príbeh o meste postavenom v podzemí, kde jediným zdrojom svetla je elektrina vyrábaná veľkým generátorom. Lenže každý stroj má svoju životnosť a generátor, hoci si to obyvatelia mesta spočiatku nechcú pripustiť, pomaly dosluhuje. Hrozba definitívneho a trvalého výpadku elektriny visí nad Emberom ako čoraz hustejší a černejší mrak. Panika je možno dobre ukrývaná, ale je tam, pod povrchom, zjaví sa vždy, keď svetlá zablikajú a na pár minút zhasnú, zahaliac tak mesto do dokonalej tmy. Skvelý príbeh, výborne vyrozprávaný, bez zbytočného pátosu a nelogických zvratov. Hrdinovia nemajú večné, nevyčerpateľné šťastie a nepodarí sa im všetko na prvýkrát. Musia prispôsobovať plány nečakaným zmenám, snažia sa pochopiť svet dospelých deformovaný skrytou korupciou. Hotová čitateľská lahôdka.

Postavy sú tiež zaujímavo vykreslené. Zatiaľ čo Lina je pochábeľ, ktorý sa vždy pre všetko ihneď nadchne a verí v okamžité jednoduché riešenia, Doon je vážnejší, mlčanlivejší a zároveň prchkejší - keď sa nahnevá, veci okolo neho doslova lietajú. Mladí hrdinovia sú nádherne reálni a hoci si nemusia na prvýkrát získať čitateľa tak ako napríklad Harry Potter, sú sympatickí. Ostatní obyvatelia sú vykreslení s citom, majú pestré charaktery a taktiež pôsobia veľmi reálne.

Dej knihy plynie úžasným tempom, nedovolí čitateľovi pokojne vydýchnuť, kým sa nedostane k poslednej bodke. Autorka sa drží prevažne hlavnej línie, veľmi šikovne prepojila kapitoly venované raz Line, raz Doonovi. Čo sa týka samotného fungovania mesta, necháva veľa detailov fantázii čitateľa; nenudí zbytočnými dlhými opismi.

Jednotlivé zložky knihy – postavy, dej, prostredie – všetko je dávkované tak akurát, primerane. Jeanne DuPrau napísala výbornú knihu, ktorá dokáže zaujať aj dospelých.

Hodnotenie:
95%